Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk - Arbeidsgruppe & Domene.

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg er ganske ny på dette med nettverk og har derfor noen spørsmål angående arbeidsgrupper og domene på hjemme/bedriftsnettverk.

Her hjemme har jeg koblet sammen 3-4 maskiner, en bærbar som kommer og går trådløst. Og tre som er hooket med kabler. Jeg har laget en egen arbeidsgruppe til pcene. Den ene pcen har jeg ganske mange disker i, og jeg har derfor gjort disse til nettverksstasjoner. DVS at de andre pcene er koblet til disse stasjonene, og kan bruke de som om de var deres egen.

Det jeg nå lurer på er hvordan nettverket på f.eks skolen min var bygget opp. Jeg mener å huske at de faktisk bootet fra nettverket. DVS at selve operativsystemet ble kjørt på en server, og at man kun logget på denne serveren med et eget brukernavn og passord. Når man gjorde det fikk man en egen reservert plass på serveren hvor man kunne lagre data osv.

Er dette en server med domene? Hvordan fungerer egentlig dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bootet fra en server, hmmmmmm... Kanskje det du vil fram til er en terminalserver. På en måte logger du deg på operativsystemet til serveren. Da logger du først på domenet, som f.eks. heter "navnet på skolen du gikk på", med ditt eget brukernavn og passord. Eller kanskje skolen hadde fellesbrukere, hvor hver klasse hadde hver sin bruker. Når du så kom in på skrivebordet måtte du klikke på en link også logge på en terminalserver. Du får da opp et nytt skrivebord, og du er logget på som en "session" mot servern.

Sånn hadde vi det på den skolen jeg gikk på. Klassene hadde egne partisjoner hvor vi kunne lagre inne på TS.

Domenet har ikke mye med booting av PC'er å gjøre i allefall. Tar ikke dette grundig nå, vet ikke om noen allerede har skrevet om hvordan en domene fungerer. Uansett så er det ikke vits i å tenke på til hjemmebruk, ikke for oss vanlige dødelige i hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...