Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Folk segner om som aldri før. Grunnen?

Anbefalte innlegg

Heisann :dontgetit:

De siste årene har det vært flere saker hvor unge og gjerne litt eldre personer bare segner om, enten det er på fotballbanen, på håndballbanen eller i andre sportslige sammenhenger. Hvorfor skjer dette i større grad den dag i dag enn før, og hvorfor inntreffer det som regel unge friske godt trente idrettsutøvere? Dette er noe jeg virkelig lurer på. :hmm:

Bare i dag leste jeg to ulike saker på vg.no, hvor tilsammen 4 stk. hadde segnet om og omkommet i løpet av helga som var. Tre stk. i Vasalopprennet i Sverige, samt en ung håndballspiller i Tyskland, som segnet om etter å ha spilt 10 minutter av en kamp. :ermm:

Husker også godt en episode som skjedde for en god stund siden. En kamerunsk fotballspiller bare segnet om og døde midt på fotballbanen under en kamp. Fikk se videoklipp av episoden, og det så ganske rart ut. Plutselig bare falt han i bakken og ble liggende livløs.

Her er en link hvor dere kan lese om tilsvarende saker som har skjedd de siste åra. Det er virkelig sørgelig at slikt skal inntreffe unge folk som har hele livet forran seg til å gjøre det de liker aller best.

Kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er enig, det virker litt skremmende, men er vi sikre på at dette "fenomenet" skjer oftere idag, eller kan det være at det bare får mér oppmerksomhet enn det gjorde før?

Det er godt mulig at det får større oppmerksomhet i pressen den dag i dag, men alikevel mener jeg at det skjer oftere nå enn før. Jeg mener også å ha lest dette i Vg/Dagbladet for en stund tilbake.

*se om jeg finner link* = Resultatløst dessverre

Endret av Gnomenz
Lenke til kommentar

Hvis det skjer oftere i prosent, er det skremmende.

Hvis det skjer et økende antall er ikke det så rart med tanke på at befolkningstallene stadig stiger, da er det en selvfølge nærmest.

Og før så var jo ikke mediadekningen så stor som nå, på langt nær,

så det er en grunn til at vi er blitt mer obs på det.

Det jeg lurer på er hvorfor unge veltrente kropper plutselig bare segner om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg tror definitivt det har noe med måten folk presser kroppene sine på nå for tiden. Alle kosttilskuddene som på papiret bare gjør godt, mens det på samme tid hjelper deg å slite ut kroppen fullstendig. Når 10-11 åringer segner om, er det en medfødt hjertefeil som kommer til uttrykk gjennom fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Jeg tror definitivt det har noe med måten folk presser kroppene sine på nå for tiden. Alle kosttilskuddene som på papiret bare gjør godt, mens det på samme tid hjelper deg å slite ut kroppen fullstendig. Når 10-11 åringer segner om, er det en medfødt hjertefeil som kommer til uttrykk gjennom fysisk aktivitet.

word, det er nok den beste grunnen jeg også kan komme på. Dagens samfunn har et enormt forventningspress, slik at utøvere strekker seg forbi det maksimale av hva kroppen dems tåler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...