Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kondensator i bil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

0,1F per 100w er litt over kill men det skader ikkje

Kjører sjøl 1.2F på mitt anlegg på ca 450w.....

Men det er bedre med 2 små en ein diger. Dette pga reaksjons tiden.

Det er BTW litt stress å lade opp store kondensatorer, det tar tid vis ein gjer det på skikelig måten med motstand

Lenke til kommentar

en kondensator lader seg ikke sent opp uansett hva du sier, det er derfor vi har dem, akkurat for å gi strøm når forsterkeren sliter og den lader seg nesten opp mellom bass slagene (det er å overdrive, men er ikke langt ifra) en kondensator skal ha så lav indre notstand som mulig for å kunne lade seg fort opp, det er dette som skiller de billige og dyre, har den høy indre motstand blir det bare som et batteri og gjør liten nytte... er jo ikke noe vits i å ha den hvis du må vente ti min på at den skal lade seg opp... mellom hver gang den tømmes!! hehe...

men 0,5 farad er fint til ca 500 watt, men skader ikke å kline til og kjøpe en på 1 farad når du først skal ha, er jo ikke veldig forskjell i pris!! eneste du må huske, ikke prøv å koble til en kondensator som er oppladet, da hopper sikringene utav bilen som du kaller det... kobl til medfølgende utlader og forsikr deg om at den er tom før du begynner å koble!! :thumbup:

Lenke til kommentar

greit nokalt er mulig, men hva skal du med en som lader seg sent har jo ikke noe hensikt da?? poenget er at den skal lade seg fort opp for å hele tiden være klar til å "hjelpe" hvis forsterkeren trenger mer power!! hvis du setter på denne motstanden kan du like godt kjøpe et batteri i stedefor å bruke masse spenn på en kondensator for så å "bygge" den om til et batteri... ;)

Lenke til kommentar
vist F*** kan man få en kondensator til å lade seg sent bare å sette en motstand i serie. Dette har jeg selv drevet på med.

En kondensator lader seg ikke sent opp nei..

Det at man setter inn en motstand for å gjøre dette har ingenting med kondensatoren å gjøre.

Så altså:

En kondensator lader seg ikke sent opp.

En kondensator med motstand i serie lader seg sent opp.

Men holder fortsatt på mitt om at kondensator i de fleste tilfeller er bortkastet.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

kondensator er hvis du har en solid forsterker ikke et MUST på et lite strøm sugent ellement, men har du en strøm sugen bass og en "budsjett" forsterker gjør en kondensator mye (etter min mening et must for musikk elskere (merk musikk elskere, ikke rånere)... du merker det fort på kontrollen og at bassen blir vesentlig strammere og renere!! noe en "råner" ikke vet noe om, for da er det jo bare om å gjøre å ha masse bass, og da helst på utsiden.... 4x15" er tingen, og gjerne en 4 kanaler koblet i 1 eller 0.5ohm på den bro koblede kanalen som brukes til bassen fordi karen som kobler ikke kan matematikk!!

kjøp kondensator dersom du er hypp på bra lyd, er ikk et must fra dag en, men bør stå høyt på ønske listen!!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

kondis er bra for batteriet for den får ikke bråe utladniger.

BTW. en kondis blir betgnet som en kortluttning, setter du en motstand i serie så bør den ha kjøle ribbe for og ikke slippe den grå røyken inni :p

og hvis du lar bilen stå i en uke så er det ikke sikkert at du får starte, men hvis bilen kvæles mens du kjører med anlegget så vil ikke musikken faqdde/stoppe når du starter hvis du har stor nok kondis, jeg kjører 1,5F på 1200W

en kondis når 70/80% oppladning fortere en du klarer og registerer resten opp kan ta tid.

Lenke til kommentar

kjøp heller et batteri som kan gi ut masse strøm, exeide eller yellow top hvis du e helt vill..

Hadde kondenstor før eg bytta batteri, etter det såg eg ikke vitsen å instalere en. Men e du plaga med at lysan på bilen blinker når du "dunker" å ikke har rå til et orntlig batteri, kommer en kondensator til å fikse på det.

Når du lade opp en kondensator, ladder du den opp sent, å sette ledningan rett på den e ikke gunstig da sikringene ryker å evt værre. Har hørt nån historia. Men i bruk gir den strøm etter behov å det skjer raskt

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...