Gå til innhold

Hvor mye kjølepasta?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er delte meninger om det. Noen hevder at den beste måten å påføre AS5 på Athlon 64 på er nettopp slik som på bildene dine. Begrunnelsen er at ved å påføre en liten "dæsj" AS5 og deretter montere kjøleren og vri den forsiktig rund har minst mulig sjanse for å få ørsmå luftbobler i kjølepastaen.

Selv bruker jeg bittelitt mer kjølepasta enn på bildene dine og bruker "kredittkortmetoden" for å jevne ut pastaen før jeg monterer kjøleren (har et eget gullkort fra www.creditcard.no som kun brukes til dette :D).

Jeg har forøvrig forsøkt begge metodene og klarer ikke å måle forskjell i temperatur.

Men, før du påfører pasta er det viktig å rense kontaktflatene på både CPU og kjøler godt med isopropanol (kondensfjærner) eller annen alkohol som ikke inneholder fett. Bruk en myk tøyklut som ikke loer til å tørke av alkoholen. Ørsmå lodotter og/eller fett vil gi dårligere kjøling. Deretter smører du inn kontaktflatene på både CPU og kjøler med ørlite grann AS5 og gnir godt med en klut myk tøyklut som igjen ikke loer. Du sikrer på denne måten at de ørsmå porene i både CPU og kjøler fylles helt med AS5.

Deretter kan du påføre AS5 vha en av metodene ovenfor :thumbup:

Endret av Spook
Lenke til kommentar

Balleknalle, på det nederste bildet er metalldekselet som beskytter CPUen fjernet. Dette er IKKE anbefalt, og vil fjerne alt av garanti på prosessoren. Ingenting i nærheten av dette skal være nødvendig å gjøre for å bruke prosessoren normalt.

Dette begynte som et enkelt spørsmål der trådstarter var usikker på hvordan man påfører kjølepasta. Og så kommer det tips om tapetkniv, plansliping av CPU ( :no: ) og å fjerne beskyttelseskappen over prosessorkjernen.

Bare for å få trådstarter på rett vei igjen: Du skal ha veldig lite kjølepasta på, smøre dette forsiktig utover med et kredittkort/plastkort, og sette kjøleribba forsiktig på. Hvis det er en Boxed kjøler kan du bare bruke kjølepastaen som sitter ferdig på der. Hvis du allikevel skal bruke f.eks AS5, bør du først fjerne den som sitter på kjøleribba. Dette gjøres da med isopropanol/kondensfjerner fra bensinstasjon.

Ikke gjør noen andre ting du er usikker på bare fordi du har sett noen bilder her eller andre steder. Enkelt og greit: Les bruksanvisningen! :thumbup:

Lenke til kommentar
Selv bruker jeg bittelitt mer kjølepasta enn på bildene dine og bruker "kredittkortmetoden" for å jevne ut pastaen før jeg monterer kjøleren (har et eget gullkort fra www.creditcard.no som kun brukes til dette :D).

Ja! Sånn skal det gjøres!

En-liten-dråpe-i-midten medoden, for så å "splæsje" pastaen utover med kjøleribben, funker ofte veldig dårlig. En venn av meg gjorde det en gang på et grafikk kort jeg kjøpte av ham, og jeg hadde core-temps på 90-100C (!!) vel load. Så jeg tok av kjølern, la på et tynt, jevnt lag med kjølepasta og satte ribba på igjen. Nå var temperaturene nede i 55-60 ved load, m.a.o. stor forskjell. Det var et Gainward 6800GT kort (400/1100Mhz). Regner med at de samme termiske loven gjelder for CPUer ;)

Lenke til kommentar

Jeg har samme problemstilling som trådstarter. (Mottar snart en 3400+)

Ettersom jeg har forstått skal HELE overflaten dekkes med goop. (Kant-i-kant)

Den beste metoden er å ha litt i midten, og smøre utover med et plastkort eller noe lignende. (CPUen og ribba må selvfølgelig vaskes osv)

Har jeg forstått riktig?

Lenke til kommentar
Bruk en tapetkniv eller noe til å stryke det ut med.. En bitteliten ert er nok. Hvis du er skikkelig opphengt i dette her kan du bestille skikkelig fint slipepapir og planslipe prosessoren og kjøleribba.

Nei nei og atter net!

Bruk ikke en tapetkniv, den vil garantert lage riper i overflaten på både CPUen din og kjøleren din. Bruk et kredittkort eller noe annet av plastikk som ikke vil lage riper i CPU og kjøler.

Prøv deg heller ikke på å planslipe CPU og/eller kjøler med fint slipepapir. Du vil ikke klare å få hverken CPU eller kjøleribbe jevn på den måten. Dette krever spesialisert utstyr og både CPU og kjøleribbe er allerede planslipt.

Her var det mange dårlige og ødeleggende råd :thumbdown:

Det fulgte med et lite og tynt plastikblad med min PSU, ikke vet jeg hva den skulle være til, men jeg syntes den var perfekt til jobben. Kan ikke tenke meg å bruke metall mot metall jeg heller. Om man har et gitar plekter så kan vel også det brukes skulle jeg tro :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...