Gå til innhold

Hvor mye kjølepasta?

Anbefalte innlegg

Har en AMD 64 3200+ 2,2Ghz

Tror den ser slik ut :blush:

T16.JPG

Skal jeg dekke hele overflaten av CPU med kjølepasta?

Fant et bilde på nett her -->

T17.JPG

Skal det være slik? :hmm: eller skal en ha på et tynt lag som går fra kant til kant og dekker alt? Vil det ikke da flyte "over" og ned på kontaktene/pin´en på CPU?

Mange spørsmål dette men håper på svar.. :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som kan anbefale en god cpu vifte?

Også et program hvor man kan se temp på cpu....

Har kjøpt meg nytt hk og cpu, og skal montere dette selv.

Litt usikker på dette med hvor mengde av kjølepasta osv....

se linken over, det er guide om pasta.

Lenke til kommentar

Kjølepastaens grunn til at den er der er at den skal dekke alle de mikroskopiske ujevnheten en CPU har, kjølepastaen hjelper kjøleribben slik at varmen overføres bedre. Kjølepastaen skal dekke så vidt heatspreaderen (Eller bare coren om bare den er, socket a CPUer), du kan fint ha utover pastaen med ett kredittkort e.l

Fjerne den gamle? Du kan fint fjerne den andre via hjelp av isopropanol og Q-Tips, isopropanol er det samme som kondensfjerner og kjøpes på din nærmeste bensinstasjon. ;)

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du AMD/Intel har levert med de kjølerne og kjølepastaen som de har gjort? Er det fordi de ikke holder til normal bruk, så alle må kjøpe seg ekstra kjøler? Eller er det fordi det er mer enn godt nok til normal bruk?

Sorry sarkastisk tone, men når du er en av to av de mest kjente desktop-produsentene av prosessorer, så leverer du ikke med kjølere som ikke holder mål. Selvsagt er den god nok! Hvis du senere får store planer om overklokking, eller er fryktelig allergisk for støy, da kan du vurdere en annen kjøler.

Lenke til kommentar
Eneste svaret jeg ville ha! :p

Ikke nødvendig å bli sarkastisk mann! ;)

Neida, jeg beklaget det. Men jeg har fått inntrykk av at mange nybegynnere innen PC-bygging har fått det for seg at en Boxed-kjøler ikke duger til annet enn som brevpresse, og at de "må" kjøpe seg 5kg kobber og 20cm-vifte for å få kjølt ned prosessoren sin nok til at de kan spille litt spill.

Og at Boxed-kjølere bråker så fært! Greit nok, det kan også hende, men jeg tror ikke 10% av disse en gang har skrudd på Smart-fan i BIOS... :thumbup:

Kos deg med Boxed-kjøleren din du, og bruk den kjølepastaen som fulgte med om du ikke har annen. Så får du se om du vil bruke 500,- for å få prosessoren 5-10 grader kaldere dersom du vil klokke litt.

Lenke til kommentar
Bruk en tapetkniv eller noe til å stryke det ut med.. En bitteliten ert er nok. Hvis du er skikkelig opphengt i dette her kan du bestille skikkelig fint slipepapir og planslipe prosessoren og kjøleribba.

Nei nei og atter net!

Bruk ikke en tapetkniv, den vil garantert lage riper i overflaten på både CPUen din og kjøleren din. Bruk et kredittkort eller noe annet av plastikk som ikke vil lage riper i CPU og kjøler.

Prøv deg heller ikke på å planslipe CPU og/eller kjøler med fint slipepapir. Du vil ikke klare å få hverken CPU eller kjøleribbe jevn på den måten. Dette krever spesialisert utstyr og både CPU og kjøleribbe er allerede planslipt.

Her var det mange dårlige og ødeleggende råd :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...