Gå til innhold

grunnleggende hjelp til klokking

Anbefalte innlegg

Har et XFX GF 6600 GT skjermkort og fikk lyst til å klokke det litt.

Jeg har aldri klokket noe før, så hadde vært fint med bitte litt hjelp.

Jeg har ikke tenkt til å bytte ut vifta, så da lurer jeg på hvor mye kan

man klokke den med standar vifta? Og merker man da såppass forskjell

at det er verdt det eller?

En annen ting jeg lurer på er om det er noen regel på hvor mye man burde øke med i core clock settings i forhold til memory clock settings.

Og er det ikke sånn at når man klokker så skal man bare øke med litt og litt om gangen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man kan ikke bare clocke det helt uten vidre... enten gjør man det i bios, eller så bruker man et program f.eks powerstrip, eller NVTweak171 som jeg bruker. ( powerstrip er et vanlig program mens NVTweak må aktiveres, også går du inn i egenskaper for skjerm- avansert, og der ser du flere egenskaper enn vanlig, også clocke frekvens. )

(søk på Go0gle vis du er interesert....)

har et MSI kort selv (se specs) og kjører dette på 549/916 (3d / core clock, men det er også noe som heter 2d clock, men det brukes nesten aldri).

aner ikke hvorfor, men uansett hvordan jeg clocker kortet mitt annet enn 549/916 blir resultatet på 3dmarks osv. mye dårligere. enten er det lagg, og/eller artifacts.

Bruker du orginal kjøleren burde du ikke clocke for mye, men org. kjøleren klarer endel, men XFX sin er kjent får å støye da.. ;)

En annen ting jeg lurer på er om det er noen regel på hvor mye man burde øke med i core clock settings i forhold til memory clock settings.

bruk 3dmark03 og skjekk etter på fps scalaen for hver gang du cloker... den viser hvilken clock som funker best..

når man clocker har man en scala, og man kan velge nyaktig (nesten) hvor mange mhz alt skal stå på... det er ikke noe litt og litt.

håper denne info`n var til hjelp..

mvh. Jonas

Endret av AnVli..p4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...