Gå til innhold

Linux Server

Anbefalte innlegg

jeg lurer bare på en ting. hva er egentlig forskjell på server distro og en vanlig distro hvis det er det de kalles. går det an å gjøre det samme på en server distro som det går an å gjøre på en vanlig distro.

håper på noen svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil gjøre alt mulig rart bør du legge inn en "vanlig" distro som Redhat, Mandrake, Slackware, Debian osv. Du kan fint sette opp servere med disse også.

Det er altså ikke sånn som med ett visst annet OS på markedet som selges i ørten forskjellige utgaver til klienter, serverer, større servere, enda større servere...

Lenke til kommentar

er det ingen som skjønner hva jeg spør om her jeg spurte om smooth wall og mandrake f.eks jeg vet at smooth wall er en server distro og mandrake en annen distro, men hva er egentlig forskjellen. jeg er linux newbie, og har ikke prøvd linux før så det er sikkert ikke så rart at jeg lurer litt.

Lenke til kommentar

Du nevnte ikke smoothwall spesifikt, du bare spurte om forskjellen på server og vanlige distroer.

Som jeg sa kan du gjøre alt mulig med en "vanlig" distro, inkludert sette opp servere hvis du vil.

De spesialiserte server-distroene er mer begrenset, og ineholder ofte ikke XFree86 osv. Nettopp fordi de bare skal brukes som servere/firewall osv. Sikkerheten kan være noe bedre også fordi de muligens ofrer litt brukervennlighet for bedre sikkerhet.

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-06-25 19:37 ]

Lenke til kommentar

En vanlig distro vil som oftes gi deg x og windowmanager, det er det sjelden at serverdistroer gjør. En vanlig distro er til vanlig bruk, internett, cdbrenning, film og spill. Det er ikke serverdistorer som er lagd for høy sikkerhet og rask behandling. En box med smootwall ikke skal regnes som en pc, men som en router/firewall

Lenke til kommentar

Noen distroer er det man kaller "server"-distroer. Eks; Trustix. De er ofte laget slik at installasjonen er litt mer lavnivå enn på de mest populære distroene. I stedet for å støtte alt av ny hw og sw satser man på sikkerhet og stabilitet. Det er ikke sikkert man finner X i en stor server-distro engang. Man trenger det som regel ikke. Men siden vi snakker om Linux, så er forskjellen minimal. Alle ditroer kan, med endel knot, brukes til alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...