Gå til innhold

Våkn opp folkens! 6600GT i SLi suger...

Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest gjennom alle postene, og det er en VIKTIG ting som ikke er nevnt. Skal du ha mulighet for SLI så må du punge ut MER for et hovedkort, en om du kun kjøper nForce4 Ultra utgave av hovedkortet i utgangspunktet. Så før du har kjøpt gf6600GT må du ha lagt ned 5-600 lapper ekstra ned i hovedkort. Da kan en jo tenke seg selv hva SLI koster. Det første gf6600GT kortet koster 2000-2100,- kr og det andre 1500-1600,-. Så kan vi ta med PSU i regnestykket og. Og hva med kabinett... Bedre å kjøpe NON-SLI hovedkort, for da har en råd til dyrere skjermkort automatisk.

Må si jeg har sett folk på forumet som har anbefalt noen som skal ha en ny pc'e å kjøpe 2xgf6600GT i SLI helt fra starten av. Det er bare tull, for da må en ha større PSU, SLI hovedkort osv...

SLI er ikke verdt pengene.

x800XL er det beste skjermkortet å kjøpe pris/ytelse i dag.

Veldig bra av articOC å skrive denne artikkelen så folk våkner litt, men tror han har vært litt uheldig med formuleringen sin. TANKEN er god.

Våkne folk, 2xgf6600GT er tull.

1xgf6600GT = bra for pengene

2xgf6600GT=ikke gidd, vent til neste generasjons kort kommer, istedenfor å kjøpe kort nr2.

1xX800XL=bra

1xgf6800GT=bra men dyrt

2xgf6800GT/ULTRA=best men dyrt

PS! Kjør socket 754 eller 939 med nForce3 og kjøp AGP kort. De vasseste skjermkorta er 1000,- kr billigere... :D VALUE

Mvh Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:!:

Må si meg enig med øystein. Godt resonert, fint forklart, og god konklusjon.

FINE GREIER!

Feta snack

Jeg kjører på shuttle sn95g5 3500+ @ 2420 2 x 512 kingston hyper-x 2-2-2-5 220fsb 74,3Gb raptor msi dr8a Gainward fx5200 (da ingen har 6600gt glh utgaven inne enda) Benq fp937s+

Lenke til kommentar

Skink_123: så flott at du kan være fasit for oss da, så slipper vi andre å tenke! hadde det bare vært så enkelt!

om man dropper å kjøpe SLI-hk så mister man jo denne ekstra PCI-E porten som trådstarter snakker så varmt om...dessuten er det ikke alle SLI-hk som har billigere ultra-utgaver...samtidig som finnes det ultra-hk som er dyrere enn andre SLI-hk...så hva som er best for hver enkelt får være opp til den personen selv!

det samme gjelder x800XL...for folk med strenge budsjett så vil det ikke alltid lønne seg å gå for x800xl om dette fører til at man må kutte på andre områder!

og hva er det du snakker om ang AGP? Såvidt jeg kan se så er både X800XL og 6600GT billigere i PCI-E-utgave...(sjekket riktignok bare komplett.no)

nei, hva som er best for hver enkelt får være opp til hver enkelt å bestemme...for noen, så vil SLI være et godt alternativ...om dere er uenige så får det være deres sak...man trenger ikke lage slike tråder som dette for å "redde resten av verden" fra SLI! ;)

Lenke til kommentar

2x GF 6600 GT med en gang i ett kjøp er ikke bra, uansett. Selvfølgelig kan det fungere å kjøpe 1x GF 6600 GT og senere oppgradere med enda et GF 6600 GT.

Personlig vil jeg ikke anbefale det, jeg ville heller kjøpt 1x GF 6600 GT nå og holdt meg med det til neste "GF 6600 GT" kommer ut.

Lenke til kommentar

Hvor uenig jeg enn måtte være med trådstarter angående de ytelsesmessige og økonomiske fordelene / ulempene mht. SLI, har han et godt poeng når han understreker at man ikke skal anbefale SLI for ikke-entusiaster. Selv kan jeg ha vært litt rask med å anbefale SLI til alle og enhver. Jeg har selvfølgelig aldri anbefalt noen å kjøpe to 6600GT-kort med en gang, og jeg har stort sett alltid gjort oppmerksom på at SLI kan medføre tekniske komplikasjoner siden dette er nytt etc., men det klokeste ville kanskje vært å anbefale et vanlig system. Det kan selvfølgelig være vanskelig å avveie hvem man anbefaler til også, og dette er jo i en viss grad et forum for entusiaster... Ville i alle fall gi kredit for dette, og synes heller ikke at trådstarters argumentasjon på noen måte er usaklig, selv om jeg er og blir litt uenig. :)

Lenke til kommentar
og hva er det du snakker om ang AGP? Såvidt jeg kan se så er både X800XL og 6600GT billigere i PCI-E-utgave...(sjekket riktignok bare komplett.no)

! ;)

Med de vasseste skjermkortene snakker jeg om gf6800GT/Ultra og x800XT(PE). x850XT(PE) vil vel være billigst på PCI-E.

Generelt er vel kort som er lansert på PCI-E billigst på PCI-E, mens skjermkort lansert på AGP er billigst på AGP.

Lenke til kommentar
6800 i SLi er det råeste, ingen tvil om det.. men syns også dette er galskap hmm.gif Hvor mange penger ønsker man å kaste ut vinduet?

Slike kommentarer er helt meningsløse :nei: selv om DU ikke er keen på å bruke mange tusen kroner på skjermkort, så finnes MANGE andre som er mer enn villige til å gjøre akkurat det...

Med OCZ PowerStream på 600 Watt har jeg mer enn nok av strøm.

Og med onboard GigabitLAN på PCIe bussen, 8 x onboard S-ATA porter med RAID, gode onboard lydmuligheter, og flere ledige PCI og PCIe-slot'er ser jeg heller ingen av de problemene du presenterer. Vil jeg ha bedre lydkort, f.eks. til lydstudio bruk, kjører jeg dette på FireWire...

Lenke til kommentar

! ;)

Med de vasseste skjermkortene snakker jeg om gf6800GT/Ultra og x800XT(PE). x850XT(PE) vil vel være billigst på PCI-E.

Generelt er vel kort som er lansert på PCI-E billigst på PCI-E, mens skjermkort lansert på AGP er billigst på AGP.

Såvidt jeg kunne se (sjekket bare komplett igjen) så er det kun 6800ultra som er billigst på AGP...

...men, ingen grunn til å dvele om dette, det var tross alt bare en av mange påstander du kom med som jeg var uenig i! ;)

Lenke til kommentar

Tipper det er mange av dere som sover i samme rom som du har PC`en stående i. Er det virkelig så hyggelig at:

- strømforsyningen må jobbe hardere og ergo kjøre viften høyere?

- to skjermkort bråker mer enn ett

- behov for ekstra kabinettvifte

Personlig liker jeg å ha maskinen stående på hele døgnet til f.eks fildelig o.l og jeg slipper å boote saken opp hver bidige gang jeg skal på nett. PC-støy er hvertfall ikke noe jeg liker og til dere som sier at dette ikke er noe problem må jeg bare si vent å se.. blir nok lei av støy en gang dere også.

Jeg fikk min første datamaskin i 1982 og siden da har problemet med støy forverret seg for hvert eneste år, SLi bidrar ikke positivt i denne problematikken.

SLi = støy/varme

Lenke til kommentar

ArticOC: selvfølgelig er det alltid kjekt med maskiner som ikke produserer varme eller støy...men, vi kan ikke alle sitte med en celeron prosessor at et radeon 9200 av den grunn!

jeg er forsåvidt enig med at SLI vil forårsake litt mer støy og varme...men, er det god nok grunn til å si at SLI suger og aldri vil være et fornuftig alternativ? I don't think so! ;)

Lenke til kommentar
6600GT i SLI er et ypperlig alternativ for gradvis oppgradering.

om noen måneder kan du sikkert finne et 6600GT demokort til langt under 1000 lappen, og det vil da være en god oppgraderingsvei.

Tro meg.. om noen mnd er det garantert et annet skjermkort du heller vil ha ;)

Lenke til kommentar
6600GT i SLI er et ypperlig alternativ for gradvis oppgradering.

om noen måneder kan du sikkert finne et 6600GT demokort til langt under 1000 lappen, og det vil da være en god oppgraderingsvei.

Tro meg.. om noen mnd er det garantert et annet skjermkort du heller vil ha ;)

Beklager, jeg tror deg ikke! ;)

Lenke til kommentar
ingen kjøper 2.stk 6600gt

dette stemmer vel heller ikke helt , vet av folk som kjøpte Dual 6600GT ene og alene for "coolness" faktor... *sukk* (rister på hodet)

er ikke "cool" å ha 2 stk 6600gt. er kansje cool å ha 2 stk 6800GT eller ultra. er jo bedre å kjøpe 1 stk 6800gt en 2x 6600gt. er ca like dyrt, men med 6800gt har man bedre ytelse..og fortsatt muligheten til å kjøpe et til om en stund når ddet blir billigere...

Lenke til kommentar
ingen kjøper 2.stk 6600gt

dette stemmer vel heller ikke helt , vet av folk som kjøpte Dual 6600GT ene og alene for "coolness" faktor... *sukk* (rister på hodet)

er ikke "cool" å ha 2 stk 6600gt. er kansje cool å ha 2 stk 6800GT eller ultra.

atter en som har fasit-svar på alt!

hva som er "cool" og ikke "cool" er opp til hver enkelt å bestemme! Det at du ikke synes 2x6600GT er "cool" betyr ikke at alle andre synes det samme!

Jeg for min del synes det hadde vært tøft med 2x6600GT...(selvom jeg heller hadde brukt pengene på et 6800GT om jeg hadde hatt den muligheten)!

Lenke til kommentar

folk som kjøper hw etter hva som er kult og ikke ytelse(tenker ikke på kabinetter)er jo ikke helt stødige i toppelokket da!

hvis de kjøper noe til 3000,- som yter dårligere enn noe annet til 2500,- bare fordi det er "kulere", mener nå jeg de er litt mindre "begavet" i toppelokket enn andre.

edit: la på et ord så det blei en skikklig setning ;)

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar

headcleaver: det er jeg jo til dels enig med deg i...men, det betyr ikke at det ikke finnes sånne folk...og så lenge det finnes slike folk så er jo det et argument for at SLI faktisk har noe på markedet å gjøre...(selvom jeg ikke synes det er verdens beste argument) ;)

Lenke til kommentar
2 stk 6800U i SLI frister, men neste generasjon GPU'er frister enda mer. Og de kommer til sommeren! Bedre å vente til de kommer.

Det beste er egentlig å vente til 2010, da kommer det noen skjermkort med 8gb ram og innebygget vannkjøling! :p

neida...er jo forsåvidt enig med deg der...men, for alle er det ikke like enkelt å vente... ;)

Lenke til kommentar

Headcleaver : Bare se på hva folk kjøper av kabinetter, mange velger fancy kabinetter med vifter som støyer som en liten harrier bare ut av cool faktoren alene, og så finnes det jo skjermkort med integrerte leds f.eks.

2xskjermkort høres jo veldig bra ut, men fakta er vel at denne teknologien har sine begrensinger og jeg føler at det er et dårlig kjøp om man ikke sikrer seg noe som er verdt pengene.

1x6600Gt som enkeltkort er et godt kjøp, 2 i SLI modus er ikke et godt kjøp.

Merk dette er kun min egen mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...