Gå til innhold

Våkn opp folkens! 6600GT i SLi suger...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Anandtech sine tester viser nemlig ikke så stor forskjell mellom de to kortene.

jeg blir sikkert kritisert for detta, men andatech har alltid gitt litt "extra" til nVidia kort'a.

jeg kan godt gi dere minst 5 tester til, og der ligger x800xl gjevnt sett litt over 6800gt i ytelse.

Lenke til kommentar
For å være ærlig tror jeg trådstarter har svidd av 4000 på et 6800 kort, vil advare andre mot å spare penger. Og for de som sitter med lcd skjermer som ikke takler mer enn 1280 oppløsning så er det strengt tatt ikke nødvendig med 6800, hehe.. så lenge du ikke er avhengig av å 300 fps og raskeste kortet i ytre enebakk...

Moralen er, kjøp et 6600 gt kort med god samvittighet, beste kjøp pris-ytelse kort i dag, og så får du se hva fremtiden bringer.... og en ting til SLI kommer..

Jeg har svidd av 2700kr. på et særdeles hyggelig ATI X800XL som gir meg knall ytelse, lite støy og lavt strømforbruk.

..nei jeg har heldigvis ikke kjøpt et 6800GT som koster oppmot 4000kr. og i tillegg får bank i de fleste testene mot mitt X800XL

Sjelden mer fornøyd med et skjermkort enn det jeg eier nå :w00t:

Og her faller vel alle argumentene din i grus. Sier ikke at 2x6600GT er noe å satse på, men når en ATI fanboy begynner å klage på noe som har med nvidia å gjøre, mister du ganske mye troverdighet. Bli morsom å se hva du sier når ATI kommer med sitt svar på SLI.... :roll:

Lenke til kommentar

Et lite sp0rsmaal.....

I SLI. Maa man ikke ha 2 stk kort fra samme batch nr eller noe? mente jeg leste det et sted. Eks : kjoper du et kort naa , er det ikke sikkert du faar tak i et kort som fungere i sammen med ditt gammel ( I SLI) om 3 mnd +++

Er jeg helt paa jordet ?

Uansett vil jeg si SLI er "waist off money". Vis ikke du absolut skal ha det raaeste og kjoper 2 stk top kort. ( waist off money det aa men :p )

Endret av Pukerud
Lenke til kommentar
bug= at del har problem med det del ting som ikke virker osv

driver = har du sett den siste driver til nvida komme ut ? 4 nov 04 liksom veldig ny

For oss som er litt eldre så husker vi at ATI i mange år hadde drivere som var så dårlige at vanlige windowsprogrammer kræsja av dem.

At kvaliteten på ATI drivere er bedre nå er flott, men det viser at kvalitet på drivere endres like fort som siste oppdatering kommer ut.

Og bestem deg nå for om det er mange oppdateringer eller feilfrie oppdateringer du vil ha. Da kan ikke få begge deler. Enten slipper man drivere ofte med korte testfaser eller så har man lange testfaser for å finne feilene og slipper sjeldnere.

Tid-Pris-Kvalitet Du kan velge fritt, men du kan bare velge to av dem.

Lenke til kommentar
Et lite sp0rsmaal.....

I SLI. Maa man ikke ha 2 stk kort fra samme batch nr eller noe? mente jeg leste det et sted. Eks : kjoper du et kort naa , er det ikke sikkert du faar tak i et kort som fungere i sammen med ditt gammel ( I SLI) om 3 mnd +++

Er jeg helt paa jordet ?

Nei, men trenger bare to kort av samme produsent og modell...(f.eks. 2x MSI 6600GT)

Uansett vil jeg si SLI er "waist off money". Vis ikke du absolut skal ha det raaeste og kjoper 2 stk top kort. ( waist off money det aa men :p )

Det kan du si så mange ganger du vil, men jeg mener uansett at SLI gir en fin oppgraderingsmulighet for sånne som meg med et 6600GT-kort og som snart ønsker en liten grafikk-oppgradering!

:)

Lenke til kommentar

Det som blir feil er vel at folk tror at når de skal kjøpe sitt andre 6600GT om 6mnd, så får de topp ytelse igjen. Tror ikke 6600GT i SLI er å regne som særlig høyt opp i mellomklassen på ytelse da.

Og har du råd til et 6600GT nå, og et til innen 2mnd, kunne du like godt ventet og spart i 2mnd, og kjøpt et mye bedre kort for samme summen da.

Lenke til kommentar
Det som blir feil er vel at folk tror at når de skal kjøpe sitt andre 6600GT om 6mnd, så får de topp ytelse igjen. Tror ikke 6600GT i SLI er å regne som særlig høyt opp i mellomklassen på ytelse da.

Det blir bare spekulasjoner! Uansett, jeg vil tro at 2x6600GT vil gi god ytelse med tanke på hvor billig oppgraderingen vil bli sammenlignet med å skifte ut et 6600GT.

Og har du råd til et 6600GT nå, og et til innen 2mnd, kunne du like godt ventet og spart i 2mnd, og kjøpt et mye bedre kort for samme summen da.

Lett for deg å si. Aldri i livet om jeg ville latt være å kjøpe meg maskin for halvannen måned siden for å vente på å få råd til et dyrere kort!

Hva om man oppgraderer etter 4mnd da? Uansett så vil tiden vise hva som er best...jeg valgte et SLI hovedkort for å ha mulighet...om jeg bestemmer meg for å oppgradere skjermkort i nærmeste fremtid ser jeg 6600GT som et helt opplagt alternativ!

Lenke til kommentar

Enten fikk jeg ikke med meg all teksten (ble frustrert over å lese så mye argumentering fram og tilbake på en gang...), eller så var det ingen som nevnte triple/quadhead. 3x/4xDVI-D med 2x6600GT i vindu som openGL. Selvsagt ikke alle som klarer dette, men er man heldig og openGL er tilgjengelig, fungerer aksellerering over flere skjermer tradisjonelt ganske bra uten span mode. Bare en detalj.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
For å være ærlig tror jeg trådstarter har svidd av 4000 på et 6800 kort, vil advare andre mot å spare penger. Og for de som sitter med lcd skjermer som ikke takler mer enn 1280 oppløsning så er det strengt tatt ikke nødvendig med 6800, hehe.. så lenge du ikke er avhengig av å 300 fps og raskeste kortet i ytre enebakk...

Moralen er, kjøp et 6600 gt kort med god samvittighet, beste kjøp pris-ytelse kort i dag, og så får du se hva fremtiden bringer.... og en ting til SLI kommer..

Jeg har svidd av 2700kr. på et særdeles hyggelig ATI X800XL som gir meg knall ytelse, lite støy og lavt strømforbruk.

..nei jeg har heldigvis ikke kjøpt et 6800GT som koster oppmot 4000kr. og i tillegg får bank i de fleste testene mot mitt X800XL

Sjelden mer fornøyd med et skjermkort enn det jeg eier nå :w00t:

Og her faller vel alle argumentene din i grus. Sier ikke at 2x6600GT er noe å satse på, men når en ATI fanboy begynner å klage på noe som har med nvidia å gjøre, mister du ganske mye troverdighet. Bli morsom å se hva du sier når ATI kommer med sitt svar på SLI.... :roll:

Herregud da mann! Dette blir ikke mindre enn 5.gangen jeg i tråden skryter av nVidia 6600GT, det er et knallbra kjøp!! Så å kalle meg for en "fanboy" blir helt feil.

Men å sette to mellomklassekort sammen i SLi blir bare dumt, samme om det gjelder ATI eller nVidia. Har heller ikke du lest gjennom argumentene jeg og "guezz" har nevnt med SLi?

Dette ER ikke en ATI vs. nVidia diskusjon

Lenke til kommentar
En ting jeg lurer på er om man får 256 MB RAM hvis man kjører 2 stk. 128 MB kort i SLi. Dette er vel ikke sant? Det blir bare effektivt 128 MB?

Man får bare 128 effektivt, fordi begge kort må ha kopi av de samme dataene.

Men, til trådstarter: Jeg er enig i at det å kjøpe 2x6600GT i utgangspunktet er dumt da man får single-kort med samme ytelse til samme/billigere pris.

Men, om man vil ha det beste så har man ingen alternativ til SLI. Og i tillegg gir SLI en meget fin oppgraderingsmulighet for sånne som meg som i utgangspunktet kjøpte ett 6600GT og i nærmeste fremtid har lyst til å oppgradere uten å bli blakk! ;)

Men over til argumentene dine...har du beviser for disse/ testet selv kanskje? :p

- et system som bruker vanvittig med strøm

Nå bruker et 6600GT-kort mindre strøm enn et 6800GT-kort...så 2x6600GT trekker ikke så "vanvittig" mye mer strøm enn et 6800GT?

- to skjermkortvifter som står å bråker isteden for kun EN

Etter det jeg har lest om skjermkort-viftene på 6800GT vil jeg tro at en slik bråker mer enn to av mitt 6600GT-kort! :)

- temperaturen i kabinettet ditt øker

Tja, joa, men igjen, ett 6800GT produserer jo mer varme enn et 6600GT...så forskjellen vil ikke bli så voldsomt stor vil jeg tro!

- dårligere ytelse i mange eldre titler p.g.a manglende driverstøtte

De eldre titlene jeg har prøvd spiller jeg med bortimot maks på alt uansett.

- du taper opptil 2 PCIe slotter

Opptil 2? En taper man uansett...og den andre vil man mest sannsynlig ikke hatt om man ikke kjøper et SLI-hk. Kan jeg tolke det argumentet dit hen at du anbefaler folk å kjøpe SLI-hk? ;)

- og også 1 PCI slot hvis kortene har stor kjøler

Eeeh...ikke mye til argument dette heller, dette gjelder for mange ikke-SLI hovedkort...uansett, så er det få som idag bruker alle PCI-slot'ene!

- dårligere overklokk av CPU hvis strømforsyningen allerede er svak

Tja...jo, men...du skremmer ikke meg bort fra SLI av den grunn!

Grunnen, slik jeg ser det, til at mange vil kjøpe 2x6600GT i SLI i utgangspunktet (selvom jeg synes det er dumt) er vel ikke alltid for å få best ytelse for pengene, men ofte fordi de synes det er kult med to skjermkort i maskinen. Og det får vel være deres valg...jeg har selv brukt mye penger på kult kabinett og leds og katoder så jeg forstår de som vil at ting skal se kult ut! ;)

ByTheWay, jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle 150 innleggene i denne posten, så det kan hende jeg gjentar noe som er blitt sakt før! :)

Lenke til kommentar
nå prater du IGJEN om ting du ikke har peiling på.

Når man spiller, hvor stor roller spiller viftebråk fra skjermkortene? null niks.. (om du da ikke er den som alltid spiller uten lyd)

Strøm, som poengtert i en annen post.. intet problem.. da de som kjøper SLI som er ute etter ytelsen fra før av har skikkelige psu`er..

Generell varmeutvikling i kabinettet, varmt ja.. men som de fleste har, kabinettvifter.. og ett skjermkort lager ikke SÅ mye varme at 1 ekstra vill gjøre noen skade..

Greit at det er en del ulemper, men når fordelen er så stor som nesten dobbel ytelse til en grei penge.. da er ikke ulempene så stor lengre.. Men dette er noe enhver må vurdere selv.

Er nok ikke han som mangler peiling. Alle de argumentene dine blir knust flere ganger gjennom tråden, lær deg å lese.

Ang. viftebråk, så er det ikke alle som har et eget rom der man sitter alene med maskina. Viftebråk kan være plagsomt for andre også.

"dobbel ytelse til en grei penge"..... er jo helt på viddene du.

Lenke til kommentar
Er nok ikke han som mangler peiling. Alle de argumentene dine blir knust flere ganger gjennom tråden, lær deg å lese.

det blir alle mot sli også!

vi kan bare gi opp denna tråden, for folk har helt forsjellige meninger og derfor kommer vi ikke til noe enighet her!

Lenke til kommentar

Sitter å leser på diskusjonen deres, og klarer ikke å la vær å komme med en komentar: :p

Jeg har akkurat solgt 6800gt kortet mitt for å hente et gainward 6600gt golden sample goes like hell. Hvorfor? jo fordi jeg kjører på 19" lcd skjerm, som kun støtter 1024 x 1280 dpi, og har funnet ut at om jeg har 300fps eller 100fps, på denne oppløsingen med diverse spill og aa af, spiller liten rolle.

Man må jo se litt på prisen på ting, og behovet sitt.?? tro sli 6600gt kan være greit for noe, og helt bak mål for andre....

Men for guds skyld, fortsett å diskutere, dere gir god lesning!!

:thumbup:

Lenke til kommentar

Ang. viftebråk, så er det ikke alle som har et eget rom der man sitter alene med maskina. Viftebråk kan være plagsomt for andre også.

"dobbel ytelse til en grei penge"..... er jo helt på viddene du.

Har faktisk ikke sedd at han har "knust" noen av mine argumenter.

hvem er det som er på viddene her?

Dobbel ytelse.. ja.. teoretisk.. i spill og applikasjoner som støtter dette.. annet har ikke jeg snakket om.

Og nei.. det virker som ett dødt skudd ut i luften fra han .

men uansett.. melder meg ut av denne diskusjonen nå.. da dette rett og slett er for tåpelig fra trådstarter sin side, slik han legger saken frem.

han har noen poenger ja, men andre er derimot helt på jordet.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...