Re-Offender Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 EDIT: og i tillegg får bank i de fleste testene mot mitt X800XL Kan du vise til tester? Hvis du er for lat til å google selv så gidder iallefall ikke jeg å gjøre det for deg. Skjønner at du ikke leser så alt for mange reviews, det er viden kjent at X800XL banker 6800GT i størsteparten av testene på nettet. Dessuten så har dette utviklet seg til en ATI vs. nVidia "krig".. det er SLi vi diskuterer her, så vennligst hold dere til topic! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 1. Du har uansett 1-2 pci spor ledig.. holder lenge til ett lydkort og en hdd kontroller.2. Mange hk i dag kommer med 2 pata kontakter, og 4+ sata kontakter.. Uuuups.. der fallt det argumentet i grus. Og jeg begynner å lure på om du er ute etter å hetse nVidia for å komme med en lur ting, siden du har ett 800XL som vill bli grust om noen mnd. da man kan kjøpe ett stk ekstra 6600GT til halve prisen. Hehe.. vi får se! Dessuten syns jeg det bare blir for barnslig når du kommer med påstander om at jeg ønsker å "hetse" nVidia.. jeg har ikke mindre enn 3ggr skrytt av 6600GT i denne tråden, det er et knallbra kjøp. Og for det andre.. hvorfor i alle dager skulle jeg kjøpe noe annet enn X800XL, kjøpte det kun fordi det er det kortet som gir meg mest ytelse for pengene akkurat NÅ og ikke om 3mnd.. måtte ha nytt skjermkort nå og ikke om 3mnd. Hadde jeg kjøpt et 6800GT nå hadde jeg jo vært stokk dum!! Betalt 1000kr. mer for et kort som i tillegg ville gitt meg dårligere ytelse??! hvor er logikken din?? påstander? nå er det slik en gang her i norge at man har ytringsfrihet.. og jeg skriver gjerne mine tanker her utifra hva jeg observerer. Så å si at jeg er barnslig utira at jeg begynte å lure på om du er ute for å hetse nvidia på noen måte fordi at de har vært raskere ute på markedet med dual oppsett av skjermkort og i tillegg at du har kjøpt ett kort som vil bli banket når man får puttet 2*6600gt i maskinen til samme pris som ett 800XL kort.. nei vettu hva altså... da er det du som trår over streken. Du får 6600GT til en pris av 17-1800 kr i dag.. noe som vill gi deg en ganske brukbar ytelse i spill i dag. Så om noen måneder når den ytelsen ikke er nokk for deg, så kjøper du ett 6600GT til til 1200 kr.. og får tilnermet lik dobbel ytelse som 1 kort, og som i tillegg gruser ditt 800XL kort.. hvor er logikken? jo.. den ligger i det at.. du får utnyttet pengene du brukte på det 1 kortet i tillegg kan kjøpe ett billigere kort istede for å skulle bytte ut det svindyre korte du kjøpte for 3 mnd siden. Men som du selv sier.. når ble det snakk om 6800GT her? Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 EDIT: og i tillegg får bank i de fleste testene mot mitt X800XL Kan du vise til tester? Hvis du er for lat til å google selv så gidder iallefall ikke jeg å gjøre det for deg. Skjønner at du ikke leser så alt for mange reviews, det er viden kjent at X800XL banker 6800GT i størsteparten av testene på nettet. Dessuten så har dette utviklet seg til en ATI vs. nVidia "krig".. det er SLi vi diskuterer her, så vennligst hold dere til topic! Vil no påstå at det er din plikt å dokumentere det du påstår ikke min. Men jeg kan altids finne noen tester... Og i følge denne er 6800GT i snitt bedre enn x800XL ser vi bort fra HL2 og Doom3 Du kan lese hele testen her: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2299&p=3 Men for all del, jeg sier ikke at det forsvarer prisforkjellen, men at du kommer med feile påstander. Altså at et x800XL er bedre enn 6800GT Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 EDIT: og i tillegg får bank i de fleste testene mot mitt X800XL Kan du vise til tester? Hvis du er for lat til å google selv så gidder iallefall ikke jeg å gjøre det for deg. Skjønner at du ikke leser så alt for mange reviews, det er viden kjent at X800XL banker 6800GT i størsteparten av testene på nettet. Dessuten så har dette utviklet seg til en ATI vs. nVidia "krig".. det er SLi vi diskuterer her, så vennligst hold dere til topic! å banke er relativ.. som jeg ser på den testen.. så er det så vidt at 800XL kryper over 6800GT i ytelse.. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Bare for å spytte inn litt info her - Radeon X800 XL er faktisk ikke "gruset" av 2x 6600 GT. Radeon X800 XL er nesten sidestilt med GF 6800 GT og det kortet er som vi alle vet litt bedre enn 2x 6600 GT i SLi. http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2299&p=3 EDIT: Akk, Svalbard slo meg. Endret 7. mars 2005 av Zythius Lenke til kommentar
Shetil Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Uansett om et 6600 GT koster 1000 kr om et halvt år så vil et 800 XL koste 1700 kr med samme prosentvise nedgang!Får du da 700 kr for ditt gamle 6600 GT så koster det like mye å kjøpe et nytt 800 XL som å kjøpe 6600 GT. Så argumentet om pris er fullstendig uinteressant, det bør være andre grunner for å velge et SLI oppsett. Når vi snakker om urealistisk. Tror du virkelig at du kan få 700kr for et 6måneder gammelt kort hvis et nytt et koster 1000kr? Tror ikke det nei, så du skal egentlig være ganske heldig om du får solgte det til 700kr på feks bruktmarkedet her. Men du kan være heldig å få solgt det på qxl. Hvorfor i all verden skal jeg selge kortet mitt på hardware.no når jeg får bedre pris på QXL eller på finn.no? Har du i det hele tatt sett på prisene i bruktmarkedet? Hvis jeg hadde lagt ut et 6600 GT for salg til 1200 kr på hw.no bruktmarkedet så hadde det vært borte får jeg hadde rukket å si OSTEPOP. For ikke å snakke om det presset det blir når alle de mindre opplyste skal oppgradere til SLI system. Dessuten spiller det ingen rolle om jeg får solgt kortet til 600 eller 700 kr. Det blir uansett cirka samme prisen for et nytt 800 XL som 6600 GT SLI og de få kronene i mellomlegg har jeg ingen problem med å betale for et system som alt i alt blir mye bedre. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Bare for å spytte inn litt info her - Radeon X800 XL er faktisk ikke "gruset" av 2x 6600 GT. Radeon X800 XL er hakket nesten sidestilt med GF 6800 GT og det kortet er som vi alle vet litt bedre enn 2x 6600 GT i SLi. http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2299&p=3 men så skal det og sies at 2x6600gt ikke i alle applikasjoner vill gi bedre ytelse.. Edit. en aldri så liten skriveleif. Endret 7. mars 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Bare for å spytte inn litt info her - Radeon X800 XL er faktisk ikke "gruset" av 2x 6600 GT. Radeon X800 XL er hakket nesten sidestilt med GF 6800 GT og det kortet er som vi alle vet litt bedre enn 2x 6600 GT i SLi. http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2299&p=3 men så skal det og sies at 2x6800gt ikke i alle applikasjoner vill gi bedre ytelse.. Jeg sier ikke noe om 2x6800 GT Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 Hver sin lyst! På med hørselvernene og av med varmekablene, SLi er her.. Jeg har sagt det jeg ønsker å si om ulempene med SLi og de er mange flere en fordelene.. og hvis ikke det holder, ja da skjønner jeg ingenting Nå skal jeg sette meg ned å nyte det stillegående og kjølige systeme mitt noen timer Lenke til kommentar
fujifrik Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) 1. Du har uansett 1-2 pci spor ledig.. holder lenge til ett lydkort og en hdd kontroller.2. Mange hk i dag kommer med 2 pata kontakter, og 4+ sata kontakter.. Uuuups.. der fallt det argumentet i grus. Og jeg begynner å lure på om du er ute etter å hetse nVidia for å komme med en lur ting, siden du har ett 800XL som vill bli grust om noen mnd. da man kan kjøpe ett stk ekstra 6600GT til halve prisen. Hehe.. vi får se! Dessuten syns jeg det bare blir for barnslig når du kommer med påstander om at jeg ønsker å "hetse" nVidia.. jeg har ikke mindre enn 3ggr skrytt av 6600GT i denne tråden, det er et knallbra kjøp. Og for det andre.. hvorfor i alle dager skulle jeg kjøpe noe annet enn X800XL, kjøpte det kun fordi det er det kortet som gir meg mest ytelse for pengene akkurat NÅ og ikke om 3mnd.. måtte ha nytt skjermkort nå og ikke om 3mnd. Hadde jeg kjøpt et 6800GT nå hadde jeg jo vært stokk dum!! Betalt 1000kr. mer for et kort som i tillegg ville gitt meg dårligere ytelse??! hvor er logikken din?? Med andre ord: folk som kjøper 8600GT idag er stokk dum? Billigste 6800GT i dag: 3395 Billigste X800XL i dag: -2728 = 667 Det er altså ikke 1000kr forsjell, men 667kr Men er X800XL bedre en 8600GT? Endret 7. mars 2005 av fujifrik Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Hver sin lyst! På med hørselvernene og av med varmekablene, SLi er her.. Jeg har sagt det jeg ønsker å si om ulempene med SLi og de er mange flere en fordelene.. og hvis ikke det holder, ja da skjønner jeg ingenting Nå skal jeg sette meg ned å nyte det stillegående og kjølige systeme mitt noen timer Synes at dette begynner å bli ganske så usaklig fra trådstarter sin side. Det at et 6600GT kort bråker varierer fra produsent til produsent, og du trenger jo ikke å kjøpe det kortet som bråker mest? Og varmeutviklingen til et 6600GT er ikke så altfor gale, sammenlignet med feks et 6800Ultra som faktisk tar opp 2 kortplasser pga sin store kjøleløsning. Greit nok at du setter ting på spisse men det bør finnes grenser. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Hver sin lyst! På med hørselvernene og av med varmekablene, SLi er her.. Jeg har sagt det jeg ønsker å si om ulempene med SLi og de er mange flere en fordelene.. og hvis ikke det holder, ja da skjønner jeg ingenting Nå skal jeg sette meg ned å nyte det stillegående og kjølige systeme mitt noen timer nå prater du IGJEN om ting du ikke har peiling på. Når man spiller, hvor stor roller spiller viftebråk fra skjermkortene? null niks.. (om du da ikke er den som alltid spiller uten lyd) Strøm, som poengtert i en annen post.. intet problem.. da de som kjøper SLI som er ute etter ytelsen fra før av har skikkelige psu`er.. Generell varmeutvikling i kabinettet, varmt ja.. men som de fleste har, kabinettvifter.. og ett skjermkort lager ikke SÅ mye varme at 1 ekstra vill gjøre noen skade.. Greit at det er en del ulemper, men når fordelen er så stor som nesten dobbel ytelse til en grei penge.. da er ikke ulempene så stor lengre.. Men dette er noe enhver må vurdere selv. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg slenger ut min mening her jeg, håper det klarner opp hva jeg mener. Husk at dette er kun mine meninger - ikke fakta Ytelse på det vi har diskutert i denne tråden (best ytelse på toppen): 1. GF 6800 GT 2. Radeon X800 XL 3. 2 stk. GF 6600 GT i SLi Pris på det vi har diskutert (dyrest på toppen): 1. GF 6800 GT 2. 2 stk. GF 6600 GT i SLi 3. Radeon X800 XL Lønnsomhet: Radeon X800 XL hvis du har råd til det, det er ikke bedre enn GF6800 GT, men det koster en god del mindre. Har du ikke råd til Radeon X800 XL så er GF 6600 GT det beste valget. GF6800 GT er rett og slett ikke så lønnsomt. Merk at jeg ikke liker 2 stk. GF 6600 GT i SLi, jeg hadde heller kjøpt et GF 6600 GT og holdt på det til neste "best buy"-kort kommer ut (dere vet, kort som GF4 Ti4200, Radeon 9700 og Radeon 9800 Pro. Kort som gir mye for pengene) Lenke til kommentar
Shetil Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg slenger ut min mening her jeg, håper det klarner opp hva jeg mener. Husk at dette er kun mine meninger - ikke fakta Ytelse på det vi har diskutert i denne tråden (best ytelse på toppen): 1. GF 6800 GT 2. Radeon X800 XL 3. 2 stk. GF 6600 GT i SLi Pris på det vi har diskutert (dyrest på toppen): 1. GF 6800 GT 2. 2 stk. GF 6600 GT i SLi 3. Radeon X800 XL Lønnsomhet: Radeon X800 XL hvis du har råd til det, det er ikke bedre enn GF6800 GT, men det koster en god del mindre. Har du ikke råd til Radeon X800 XL så er GF 6600 GT det beste valget. GF6800 GT er rett og slett ikke så lønnsomt. Merk at jeg ikke liker 2 stk. GF 6600 GT i SLi, jeg hadde heller kjøpt et GF 6600 GT og holdt på det til neste "best buy"-kort kommer ut (dere vet, kort som GF4 Ti4200, Radeon 9700 og Radeon 9800 Pro. Kort som gir mye for pengene) Fornuftens røst har talt. ***THE END*** Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Dere maser jo om de samme poengene side opp og side ned. Poenget til ArcticOC er jo greit nok: 6600GT kjøpt i SLI -nå- forsvarer verken prisen eller ulempene; like dyrt som X800XL, varmere, større strømforbruk, bråker mer. Enkelt og greit. Men, selv om jeg i utgangspunktet ikke er helt for SLI (ennå), ser jeg helt klart nytten i kjøp ett helt ok kort -nå-, og ett til om 6 måneder og få et bra skjermkort til sammen. MEN, et viktig poeng her, er den faktiske effekten på SLI-oppsett. Effekten er mildt sagt diskutabel, da det jo må lages egne driverprofiler for hvert enkelt spill, og selv da vil det ikke nødvendigvis gi så stor ytelsesboost som det NVidia påsto i starten av PR-kampanjen. NVidia har selv tatt stilling til dette i ettertid, og har roet ned reklamen for den påståtte "doblede ytelsen". Et annet problem med SLI-planen, er jo det at kortene må være identiske om det skal være mulig å lage et fungerende SLI-oppsett. Spørsmålet er jo om man faktisk får tak i identisk kort til det man allerede har 6 måneder fra nå, men dette er kun spekulasjoner fra min side... Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg slenger ut min mening her jeg, håper det klarner opp hva jeg mener. Husk at dette er kun mine meninger - ikke fakta Ytelse på det vi har diskutert i denne tråden (best ytelse på toppen): 1. GF 6800 GT 2. Radeon X800 XL 3. 2 stk. GF 6600 GT i SLi Pris på det vi har diskutert (dyrest på toppen): 1. GF 6800 GT 2. 2 stk. GF 6600 GT i SLi 3. Radeon X800 XL Lønnsomhet: Radeon X800 XL hvis du har råd til det, det er ikke bedre enn GF6800 GT, men det koster en god del mindre. Har du ikke råd til Radeon X800 XL så er GF 6600 GT det beste valget. GF6800 GT er rett og slett ikke så lønnsomt. Merk at jeg ikke liker 2 stk. GF 6600 GT i SLi, jeg hadde heller kjøpt et GF 6600 GT og holdt på det til neste "best buy"-kort kommer ut (dere vet, kort som GF4 Ti4200, Radeon 9700 og Radeon 9800 Pro. Kort som gir mye for pengene) Fornuftens røst har talt. ***THE END*** Bra oppsummering, jeg er fullstendig enig. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 det mange av dere nå har begynt å påstå anngående 66800gt og x800xl er nok feil. x800xl yter gjennomsnitlig bedre enn 6800gt. bare se på disse testene. Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Hver sin lyst! På med hørselvernene og av med varmekablene, SLi er her.. Jeg har sagt det jeg ønsker å si om ulempene med SLi og de er mange flere en fordelene.. og hvis ikke det holder, ja da skjønner jeg ingenting Nå skal jeg sette meg ned å nyte det stillegående og kjølige systeme mitt noen timer ikke så ille lyd på mitt system, var overrasket over hvor stillegående xfx 6800gt var, de bråker før driveren er lastet men når driveren er oppe og går så er kortene stillegående. Det som bråker mest i min kasse er chipsetvifta på mitt dfi nf4 sli-dr. at de varmer er bare flott i disse vintertider, er ikke så varmt i tromsø i disse dager Endret 7. mars 2005 av sub1343 Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg slenger ut min mening her jeg, håper det klarner opp hva jeg mener. Husk at dette er kun mine meninger - ikke fakta Ytelse på det vi har diskutert i denne tråden (best ytelse på toppen): 1. GF 6800 GT 2. Radeon X800 XL 3. 2 stk. GF 6600 GT i SLi Pris på det vi har diskutert (dyrest på toppen): 1. GF 6800 GT 2. 2 stk. GF 6600 GT i SLi 3. Radeon X800 XL Lønnsomhet: Radeon X800 XL hvis du har råd til det, det er ikke bedre enn GF6800 GT, men det koster en god del mindre. Har du ikke råd til Radeon X800 XL så er GF 6600 GT det beste valget. GF6800 GT er rett og slett ikke så lønnsomt. Merk at jeg ikke liker 2 stk. GF 6600 GT i SLi, jeg hadde heller kjøpt et GF 6600 GT og holdt på det til neste "best buy"-kort kommer ut (dere vet, kort som GF4 Ti4200, Radeon 9700 og Radeon 9800 Pro. Kort som gir mye for pengene) ENDELIG en kar som klarer å være objektiv... =) Mangel på sånt om dagen synes jeg.... Dessuten føler jeg at jeg må legge til et poeng. Når man skal ha seg et nytt skjermkort, og ikke er steinrik, så må man sammenlikne kort på bakgrunn av pris. Greit har man mye penger, kjøp 6800GT, men i virkeligheten konkurrerer x800xl mer med 6800NU enn 6800GT Grunn? 6800NU og x800xl koster LIKE MYE. (Ikke begynn å mas om at 6800 får man billigere, da tenker dere på 128meg versjonen isåfall) Og så dette maset om sli. Eksempel : Jeg kjøper x800xl til 2750 spenn nå. OK kunne kjøpt meg 6800GT og kjøpt meg et til senere pga sli løsningen sin fornuftige side. Men ærlig talt. La oss anta det hadde gått et år før jeg måtte oppgradert 700 kroner mellomlegg fra x800xl til 6800GT 1000 kroner for solgt x800xl kort da har jeg 1700 spenn som jeg kan legge til prisen et ekstra 6800GT kort koster på dette tidspunktet... tippe pris? 1000 Da sitter jeg altså igjen med 2700 spenn, ikke kom her å si at om 1 år så finnes det ingen kort til 2700 spenn som yter bedre enn 6800gt sli, det tror jeg nemlig at det gjør Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 det mange av dere nå har begynt å påstå anngående 66800gt og x800xl er nok feil.x800xl yter gjennomsnitlig bedre enn 6800gt. bare se på disse testene. Bedre og bedre. Comparing the card to the 6800GT and performance in our tests show both to be in equal footing in a few tests and the XL taking the lead in a few others, this would normally make for an tough choice when deciding which to buy... Men vil påstå at sammenligningen til Zythius forklarer x800XL vs 6800GT ganske bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå