Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp, pappa dreper meg pga Internett-regninga ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke 100% umulig, men mye stress. Spørsmålet er om telenor gidder det for dere. Og dere må iallefall regne med lav hastighet. Men når ADSL2+ kommer på sentralen deres så må dere forsøke på nytt igjen, iallefall. En av de store fordelene med ADSL2+ er lengre rekkevidde (og mulighet for høyere hastighet)

Lenke til kommentar
Da jeg snakka med NetCom sa hun kundeservice-dama at Alf T. Nielsen og Coop Elektro leverte NetCom EDGE Connect, men ifølge de som jobba der har de ikke hørt om det :hrm:

Forhandlere vet ikke alltid hva de skal ha eller vite noe om. Vi har forhandlere som har servicepointavtale, altså at de skal ta enkle reparasjoner. De ringer inn og spør hvordan de skal starte en recovery CD.

Lenke til kommentar
Ja, men kundeservice telenor sa at ADSL ikke leveres hit, det er fysisk umulig

 

Jeg bor forsåvidt ikke i oppland eller den andre plassen de leverer, men kan høre ja

men Telh0r kundeservice sukz 2k!!!! hehe :p

 

 

altså... det sa døm til meg og... i 1. helt år!!! og masse andre dritt grunner... helt til naboen fikk... da fikk vi også!!"!!

 

så KLAG!! og mas!! det funker!!

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig for meg å forestille meg hva fattern hadde gjort. Han hadde solgt maskinen og antageligvis alt annet jeg hadde av stasj for å dekke regninga. Og dersom du hadde vært min sønn i ten-årene (jeg gjetter basert på ordforåd og generell mangel på skriveleif) så ville jeg gjort nøyaktig det samme. Det hadde vært på høy tid med en lærepenge. Er du klar over at du har nettop brukt en månedslønn for en ufaglært person på internett?! Jeg har ingen sympati for deg, det virker ikke som om du kommer til å lære leksa nå allikevel og foreldrene dine har tydeligvis tenkt til å la det hele skli så. Foreldrene dine gjør deg en bjørnetjeneste. La det koste, far betaler! :ermm::nei:

Han har el ikke brukt en månedslønn akkurat da. Var det ikke rundt 6000 det var snakk om da? Er vel ingen i Norge som har årslønn på 72.000 uansett hvor ufaglærte de er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig for meg å forestille meg hva fattern hadde gjort. Han hadde solgt maskinen og antageligvis alt annet jeg hadde av stasj for å dekke regninga. Og dersom du hadde vært min sønn i ten-årene (jeg gjetter basert på ordforåd og generell mangel på skriveleif) så ville jeg gjort nøyaktig det samme. Det hadde vært på høy tid med en lærepenge. Er du klar over at du har nettop brukt en månedslønn for en ufaglært person på internett?! Jeg har ingen sympati for deg, det virker ikke som om du kommer til å lære leksa nå allikevel og foreldrene dine har tydeligvis tenkt til å la det hele skli så. Foreldrene dine gjør deg en bjørnetjeneste. La det koste, far betaler!  :ermm:  :nei:

Han har el ikke brukt en månedslønn akkurat da. Var det ikke rundt 6000 det var snakk om da? Er vel ingen i Norge som har årslønn på 72.000 uansett hvor ufaglærte de er?

tja! etter skatt så er det ikke mangen lappene unna!

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig for meg å forestille meg hva fattern hadde gjort. Han hadde solgt maskinen og antageligvis alt annet jeg hadde av stasj for å dekke regninga. Og dersom du hadde vært min sønn i ten-årene (jeg gjetter basert på ordforåd og generell mangel på skriveleif) så ville jeg gjort nøyaktig det samme. Det hadde vært på høy tid med en lærepenge. Er du klar over at du har nettop brukt en månedslønn for en ufaglært person på internett?! Jeg har ingen sympati for deg, det virker ikke som om du kommer til å lære leksa nå allikevel og foreldrene dine har tydeligvis tenkt til å la det hele skli så. Foreldrene dine gjør deg en bjørnetjeneste. La det koste, far betaler!  :ermm:  :nei:

Han har el ikke brukt en månedslønn akkurat da. Var det ikke rundt 6000 det var snakk om da? Er vel ingen i Norge som har årslønn på 72.000 uansett hvor ufaglærte de er?

tja! etter skatt så er det ikke mangen lappene unna!

Jo, det er det faktisk. Selv i klassiske lavtlønnsyrker er det vel vanlig å sitte igjen med ihvertfall 200.000,- i løpet av et år. Jeg er ikke så veldig langt unna sannheten om jeg påstår at det er dette "minstelønna" i Norge ligger på. Og med en slik lønn er det ikke store skattebeløpet du betaler heller, skal vi si maks 50.000, og da har du ihvertfall 150.000 som du sitter igjen med. Og da har du ihvertfall 12.500,- i måneden selv om du skulle være ufaglært. Dette er da over dobbelt så mye som internettreginga til trådstarter, så hvordan du kan mene at regningen = 1 månedslønn kan jeg ikke helt forstå.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig for meg å forestille meg hva fattern hadde gjort. Han hadde solgt maskinen og antageligvis alt annet jeg hadde av stasj for å dekke regninga. Og dersom du hadde vært min sønn i ten-årene (jeg gjetter basert på ordforåd og generell mangel på skriveleif) så ville jeg gjort nøyaktig det samme. Det hadde vært på høy tid med en lærepenge. Er du klar over at du har nettop brukt en månedslønn for en ufaglært person på internett?! Jeg har ingen sympati for deg, det virker ikke som om du kommer til å lære leksa nå allikevel og foreldrene dine har tydeligvis tenkt til å la det hele skli så. Foreldrene dine gjør deg en bjørnetjeneste. La det koste, far betaler!  :ermm:  :nei:

Han har el ikke brukt en månedslønn akkurat da. Var det ikke rundt 6000 det var snakk om da? Er vel ingen i Norge som har årslønn på 72.000 uansett hvor ufaglærte de er?

tja! etter skatt så er det ikke mangen lappene unna!

Jo, det er det faktisk. Selv i klassiske lavtlønnsyrker er det vel vanlig å sitte igjen med ihvertfall 200.000,- i løpet av et år. Jeg er ikke så veldig langt unna sannheten om jeg påstår at det er dette "minstelønna" i Norge ligger på. Og med en slik lønn er det ikke store skattebeløpet du betaler heller, skal vi si maks 50.000, og da har du ihvertfall 150.000 som du sitter igjen med. Og da har du ihvertfall 12.500,- i måneden selv om du skulle være ufaglært. Dette er da over dobbelt så mye som internettreginga til trådstarter, så hvordan du kan mene at regningen = 1 månedslønn kan jeg ikke helt forstå.

Her vet du lite om hva du snakker om tydligvis! Ikke vond ment..

 

At men i enkelte ufaglærte lavtlønnete yrker har en timebetaling på rundt 80-100 kr er ikke direkte unormalt. la oss si 90kr pr time. Noe som utgjør en brutto på ca 13.500kr. så skatt: ikke så mange som betaler mindre en 30-35% i skatt. så da sitter man igjen med rundt 8-9 tusen i månden.

 

SÅ kommer regniger som husleie/lån, bil, bensin, tlf, strøm komunale, klær, mat osv, osv.......

 

 

Så kan vel da si at 6000 ikke er så langt unna 8-9 tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig for meg å forestille meg hva fattern hadde gjort. Han hadde solgt maskinen og antageligvis alt annet jeg hadde av stasj for å dekke regninga. Og dersom du hadde vært min sønn i ten-årene (jeg gjetter basert på ordforåd og generell mangel på skriveleif) så ville jeg gjort nøyaktig det samme. Det hadde vært på høy tid med en lærepenge. Er du klar over at du har nettop brukt en månedslønn for en ufaglært person på internett?! Jeg har ingen sympati for deg, det virker ikke som om du kommer til å lære leksa nå allikevel og foreldrene dine har tydeligvis tenkt til å la det hele skli så. Foreldrene dine gjør deg en bjørnetjeneste. La det koste, far betaler!  :ermm:  :nei:

Han har el ikke brukt en månedslønn akkurat da. Var det ikke rundt 6000 det var snakk om da? Er vel ingen i Norge som har årslønn på 72.000 uansett hvor ufaglærte de er?

tja! etter skatt så er det ikke mangen lappene unna!

Jo, det er det faktisk. Selv i klassiske lavtlønnsyrker er det vel vanlig å sitte igjen med ihvertfall 200.000,- i løpet av et år. Jeg er ikke så veldig langt unna sannheten om jeg påstår at det er dette "minstelønna" i Norge ligger på. Og med en slik lønn er det ikke store skattebeløpet du betaler heller, skal vi si maks 50.000, og da har du ihvertfall 150.000 som du sitter igjen med. Og da har du ihvertfall 12.500,- i måneden selv om du skulle være ufaglært. Dette er da over dobbelt så mye som internettreginga til trådstarter, så hvordan du kan mene at regningen = 1 månedslønn kan jeg ikke helt forstå.

Her vet du lite om hva du snakker om tydligvis! Ikke vond ment..

 

At men i enkelte ufaglærte lavtlønnete yrker har en timebetaling på rundt 80-100 kr er ikke direkte unormalt. la oss si 90kr pr time. Noe som utgjør en brutto på ca 13.500kr. så skatt: ikke så mange som betaler mindre en 30-35% i skatt. så da sitter man igjen med rundt 8-9 tusen i månden.

 

SÅ kommer regniger som husleie/lån, bil, bensin, tlf, strøm komunale, klær, mat osv, osv.......

 

 

Så kan vel da si at 6000 ikke er så langt unna 8-9 tusen.

For det første: det finnes så og si ingen i dette landet som tjener under 100 kr timen. Dette er konkurranselønna bedriftene tilbyr selv underbetalte deltidsjobbende studenter. Grunnen til dette er at dersom du tjener mindre enn 100kr/h kan du like gjerne la være å jobbe og leve på trygdeordninger. Denne lønna kan du få selv om du jobber på McDonald's, så hva slags jobb du tjener 80-90 kr timen i skulle jeg gjerne likt å vite. Når jeg regner sammen dette får jeg en månedslønn på 100kr/t * 37,5t * 4,5uker = 16875,-

 

Så til skatten: Du påstår at det ikke er så mange som betale mindre enn 30-35% i skatt. Det er det faktisk en del av. De aller fleste har vel en marginal skatteprosent på rundt 33% (som er noe helt annet enn gjennomsnittlig skatteprosent). Men ettersom vi her snakker om ufaglærte lavtlønnsarbeidere er jeg rimelig sikker på at ikke en gang marginalskatten kommer opp i 30%, så mitt anslag på 25% er kanskje noe overdrevent, men la gå. Du må huske på at om vi hadde skattlagt disse arbeiderne med 30-35% hadde vi tatt fra dem ethvert incentiv til å arbeide. Så lavtlønnsarbeide i Norge betaler faktisk svært lite skatt.

Om vi så trekker 25% GJENNOMSNITTSskatt fra lønna over sitter lavtlønnsarbeideren vår igjen med godt over 12600 kr i mnd, og dette vl jeg si er GANSKE langt unna dine 6000. Mener ikke å være vanskelig, men en trøtt samfunnsøkonomi-student kan bli litt irritabel sent på natta. :whistle:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noe som utgjør en brutto på ca 13.500kr. så skatt: ikke så mange som betaler mindre en 30-35% i skatt.

Åjoda; tjener man 13.500 i måneden (som jeg tviler på at noen fulltidsarbeidende over 18 år tjener idag) så er man ikke i nærheten av å betale 35% i skatt. Hvis man har så høy skattesats så er det altfor høyt og man får man garantert igjen en pen slump penger (opp mot 20.000 faktisk) ved skatteoppgjøret.

 

Ved en månedslønn på 13.500,- skal man trekkes max 3.493,- i skatt (i verste fall - hvis man ikke har gjeld eller lignende som hjelper til) - eller rundt 26-27% om du vil.

 

https://skort.skatteetaten.no/trekk/trekk

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

edit: note to self: LESE HELE innleggene før du quoter/svarer på de.. ALLE ordene..

 

edit2: og for dere som absolutt skal regne på det: en arbeidsmnd er vanligvis 162,5 timer.. Altså 4.33 uker. Dersom du er timeannsatt vil det vel bli noen forskjeller, men det er 162.5 timer dere bør regne med. 90kr*162,5timer = 14625 kr brutto.

I følge skattetabell 7100 (den vanligste for de med 90kr timen vil jeg tro) så skal man betale 3525 kr i skatt, altså ca 24% skatt... har man prosentkort er det jo seff litt anderledes, men hvis man har oppgitt at man skal tjene ca 150-160 tusen i året så er det vel rundt 25% man får daogså..

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...