Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp, pappa dreper meg pga Internett-regninga ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan klarer du å bruke så mye? Skift abbonement. Selv bruker jeg tiscali maxi surfer. Du kan sitte 6 timer hver dag for 545 kr.- måneden. Det du sitter utover dette betaler du 13 øre per minutt for.

 

Et lite regnestykke for hvor dyrt det maksimalt kan bli: 24-6 timer for de du allerede har betalt for= 18 timer. La oss ta utgangspunkt i en måned med 30 dager, 18*30=540 timer du må betale hvis du sitter døgnet rundt.

 

Timesprisen: 0,13kr*60min=7.8

 

540*7,8= 4212

 

Så legger vi på det du må betale for de 6 faste timene, 4212+545 = 4757 kroner du kan maksimalt betale hver måned, og da sitter du på internett uavbrutt.

 

Oppkobling for tiden du sitter over kommer i tillegg, men det skulle ikke utgjøre all verden(50 øre per oppkobling)

Lenke til kommentar
Oioioioi... Jeg kan tenke meg min fars reaksjon om den regninga hadde dumpet ned i postkassa vår.. :realmad: Tror ikke jeg kunne ventet meg spesielt mye mer økonomisk hjelp fra den fronten, eller noe annet.. Nå skal det jo sies at det er ganske lenge siden jeg bodde hjemme så det er ikke realt å sammenligne med dengangs BBS'er, men allikevel.. Andre har sagt det før og sagt det bedre men: Skjerpings! Du er heldig som har foreldre som åpenbart har en fleksibel økonomi..

jeg kan tenke meg moren min si reaksjon, hun hadde sansynligvis funnet frem en hammer eller noe annet som passer høvelig til å utøve destruktive ønsker, og sansynligvis væreket data'n...

 

hun blir ikke blid når tlf regninga når 500 kr...

men det ble bedre når jeg etter å ha måtte tatt imot kjeft hver gang tlf regninga kom, så nøye på den, og så at det var for 2 mnd.. (den gangen)

 

det viser seg at hun ikke får regninga før neste måned hvis den er for lav, da legges den sammen med neste måneds regning.. (seff)

men hun klarer fortsatt å bli litt irritert når jeg får en regning på 500kr inkl. rabatter, når hun får en regning på 300kr.. (da 3 mnd)

 

har ikke hørt noe siden da, heldigvis...

og til neste år blir jeg garantert å ikke høre noe, for da skal jeg til england og gå på skole der :grin:

 

men jeg på kanskje bruke litt av det jeg har spart til ny data for å få råd til å dra.. :(

Lenke til kommentar
da ble det i familieråd innvilget ett lån til 11åringen på 3800 som hun måtte betale tilbake over to år.

 

Er det bare meg eller virket det litt strengt mot en 11 år gamel pike?

Misforstå meg rett her, det er bra at barn blir økonomiskbeviste, men å gå med avisen i to år fordi hun har gjort en feil virker veldig strengt. Husk at foreldrene også har ansvar i en slik situasjon. Regner derfor med at hun hadde fått streng beskjed om de økonomiske følgene av slik msn bruk, samt flere advarsler over lengre tid.

ikke hvis man har dårlig råd... :ermm:

Lenke til kommentar

Husker selv i litt yngre alder (mens vi brukte modem) at faren min mottok en regning på noen tusen, noe han ikke ble overglad for akkurat.

Uansett visste jeg at jeg ikke hadde brukt internett så mye, dette resulterte i at vi kontaktet telenor og det viste seg faktisk at det var de som hadde tatt feil (innen dette skjedde hadde jeg seff blitt ukjendt ganske bra...).

Selv sitter jeg nå på hybel med 10MB/s linje, men prøver allikevel å begrense bruken.

 

Uansett hvis jeg hadde vært deg så tror jeg nok jeg hadde begynt å gjøre noen små jobber for å betale noe av gjelden. Spørs om faren din er villig til å betale regningen neste gang det skjer (hvis det skjer da men du fatter poenget...), kan hende han tar fra deg modemet permanent eller noe. Uansett nytter det ikke å komme inn i arbeidslivet (som du sikkert skal engang) og si jeg at jeg ikke liker å jobbe. Er ikke meningen å moralisere eller noe men du bør kanskje tenke litt over det :)

 

Bortsett fra det syntes jeg det var veldig mange bra svar her :thumbup:

Lenke til kommentar

Om dere bare hadde vist hvordan jeg sliter med tankene på hvor lite jeg gjør... Men jeg gidder rett å slett ikke... Skal bygge ny fjøs til sommeren, da skal jeg jobbe, og gjøre en skikkelig jobb, men jeg skal se igjennom regninga i kveld om jeg gidder, tror det er en del telefoner(fra telefon til mobil) som kan være skummelt høye

 

Penger er ikke noe problem egentlig... Penger og gress er det vi har mest av, som pappa sier, men vi prøver jo å spare på strøm/telefon og sånt likevel, så det er jo forståelig at han reagerer

 

Ellers blir ikke bytting før etter påske grunnet interne problemer(søsken)

 

tha stoffi, er det 500 kroner du mener? eller 5000? 500 er ikke så mye da, med mindre man ikke har penger såklart

Lenke til kommentar
Penger er ikke noe problem egentlig... Penger og gress er det vi har mest av, som pappa sier, men vi prøver jo å spare på strøm/telefon og sånt likevel, så det er jo forståelig at han reagerer

Fine signaler å sende til sneipen dette, da syns jeg ikke at din far har noe å syte over hvis regninga blir høy! Man må lære sine barn måtehold, eller så kan slike ting skje.

 

Ble i overkant moraliserende denne tråden, men kanskje kan vi alle lære noe ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Om dere bare hadde vist hvordan jeg sliter med tankene på hvor lite jeg gjør... Men jeg gidder rett å slett ikke... Skal bygge ny fjøs til sommeren, da skal jeg jobbe, og gjøre en skikkelig jobb, men jeg skal se igjennom regninga i kveld om jeg gidder, tror det er en del telefoner(fra telefon til mobil) som kan være skummelt høye

 

Penger er ikke noe problem egentlig... Penger og gress er det vi har mest av, som pappa sier, men vi prøver jo å spare på strøm/telefon og sånt likevel, så det er jo forståelig at han reagerer

 

Ellers blir ikke bytting før etter påske grunnet interne problemer(søsken)

 

tha stoffi, er det 500 kroner du mener? eller 5000? 500 er ikke så mye da, med mindre man ikke har penger såklart

er nokk 500 jeg mener ja...

hadde jeg hatt tid, så skulle jeg gjerne ha hatt sommerjobb hos dere hvis du skjønner...

 

har prøvd nordpost, men det fant jeg ut at bare var svindel, så det gadd jeg ikke...

 

jobber jo hos tanta og onkelen min hver sommer, går i fjøsen hver morgen, og stort sett hver kveld også, og når det er høya (som de kaller det vet ikke hva det egentlig heter) så jobber jeg som regen hele dagen..

 

var også moro å være med å sage skog(?)

iallefall, så fikk onkelen min ordna avtale om å få beholde hogsten hvis han hogde den og den delen av en skog, var først å fremst for at han som eide tomta skulle få utsikt ifra hytta og ut over fjorden...

 

penger er ikke alltid like lett å få tak i, jeg skulle jo begynne på sats, men det ble litt for dyrt, så den eneste treninga jeg får av rygg og sånt er når jeg jobber i feriene, er jo ikke noe morsomt å gå tur eller noe sånt i skogen alene :ermm:

Lenke til kommentar

"høya" er vel det vi i nord kaller "vårånna", gressinnhøsting?

 

Her er det skog i massevis, selger mye ved, var mye i skogen i fjor tho, men fikk ikke betalt for arbeidet, er rimelig sikker på at jeg var i skogen for 20'000 kroner :hmm:

men jeg har ikke giddet å tatt betalt... Pga. at vi hadde veldig dårlig råd for bare et år siden. Pappa hadde en arbeidsulykke i 1999 og ble 100% varig ufør(fikk krangla seg til 90 % så han fikk beholde gården og kunne drive et lite jordbruk)

 

Men nå går det som det suser :w00t:

 

Spirograf, det er vel at det den fjøsen vi skal bygge må finansieres selv, pengemangel... :p

 

vi har penger og gress i massevis... men 2'000'000 er _litt_ mer enn vi faktisk har

 

det er vel i denne fasen vi må spare alt vi kan som han sier... noe jeg ikke har vært flink på :blush:

 

Har forresten sendt et-eller-annet til catch. De viste for lite om telefonnummeret vårt til at jeg kunne få vite om jeg kan få bredbånd eller ikke. Men jeg skreiv på så de skulle sjekke manuelt, får vel mail eller noe slikt i morgen en gang. Håper jeg

Endret av notalive
Lenke til kommentar
jeg kan tenke meg moren min si reaksjon, hun hadde sansynligvis funnet frem en hammer eller noe annet som passer høvelig til å utøve destruktive ønsker, og sansynligvis væreket data'n...

Det er ikke vanskelig for meg å forestille meg hva fattern hadde gjort. Han hadde solgt maskinen og antageligvis alt annet jeg hadde av stasj for å dekke regninga. Og dersom du hadde vært min sønn i ten-årene (jeg gjetter basert på ordforåd og generell mangel på skriveleif) så ville jeg gjort nøyaktig det samme. Det hadde vært på høy tid med en lærepenge. Er du klar over at du har nettop brukt en månedslønn for en ufaglært person på internett?! Jeg har ingen sympati for deg, det virker ikke som om du kommer til å lære leksa nå allikevel og foreldrene dine har tydeligvis tenkt til å la det hele skli så. Foreldrene dine gjør deg en bjørnetjeneste. La det koste, far betaler! :ermm::nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Han har nok skjønt at han skulle ha hvert mindre på nettet nå... ;)

 

Men Online 150 hadde vel passa fint. kanskje du kunne jobbe hjemme også og betale litt på den måten.

Lenke til kommentar

Er 16 år

Brønnøysund, sør i Nordnorge.

 

Skal legge ut skrytebilder av fjøset når den er ferdig ;)

 

Menmen... skal til Alf T. Nilsen i dag og høre om de har alt jeg trenger for NetCom EDGE Connect.

 

Har lært en del ja... men om jeg fortsetter med det abonnementet jeg har nå kommet det nok flere slike regninger.

Lenke til kommentar

Da jeg snakka med NetCom sa hun kundeservice-dama at Alf T. Nielsen og Coop Elektro leverte NetCom EDGE Connect, men ifølge de som jobba der har de ikke hørt om det :hrm:

 

EDIT: Beklager, det jeg tenker på er slåtten, my mistake, du har rett :cool:

Endret av notalive
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...