Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp, pappa dreper meg pga Internett-regninga ...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Em... Du kan vel få satelitt bredbånd? www.canaldigital.no

Mener han sa han ikke kunne det. Uansett var det litt vanskelig å finne fram til noe isp-tilbud der så google kunne vise denne her siden: http://www.canaldigital.no/templates_CD/Ne...ge.aspx?id=4039 (som var litt mer direktelink)

Om han ikke kan få via Canal Digital, så har han vel Upc da... Har Upc selv funker helt flotters.

Lenke til kommentar

har nettopp snakka med telenor, hu dama der sa at det er fysisk umulig for meg å få bredbånd her jeg bor. De prioriterer såklart ikke utbygging heller... :roll:

 

snakka også med netcom angående 3G-opplegget deres, det virker lovende, http://netcom.no/DittAbo/3g/connectedge.html det koster jo 2000 for kortet men ser ikke på det som mye egentli, her må jeg ha Ledig PCMCIA-port. noen som vet hva dette er? får jeg kjøpt dette til lokale forhandlere?

 

Pappa vil ikke bytte til canal digital pga at de har ikke tv3/tv1000 osv... han liker de filmkanalene... selv er jeg ikke enig

 

bredbånd via satelitt er ikke mulig. trenger modem for å sende ut, det har jeg sjekka opp

Endret av notalive
Lenke til kommentar
ADSL er tingen ja... men sentralen ligger 6500 meter unna huset vårt, noe som er for langt, vil tro jeg sitter på nettet rundt 8 timer pr dag? +-

 

EDIT: Beenie, 3 ord, pengemangel

Tro du skal greie å få bredbånd selv med sentralen 6500 meter unna. Ring de forskjellige levrandørene og hør. Hvis ikke kan du bruke bredbånd over kabel, hvis dere har kabeltv vel og merke.

 

PS.: Pengemangel er ett ord ikke tre, :) . . med mindre du mener lån, inkaso og torpedoer. :!:

 

edit: så nå at du alt hadde fått disse svarene :blush:

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Hei!

 

Hva med å sette opp en trådløs nettverksforbindelse med noen "rundt deg" (Les: Innenfor de nærmeste kilometrene) som kanskje har ADSL, eller en fast oppkobling. Trådløst kan gå relativt langt, og være ganske så stabilt dersom man bruker retningsbestemte antenner. Selv har jeg en trådløs link på nesten 4km. :love:

Lenke til kommentar

 

Pappa vil ikke bytte til canal digital pga at de har ikke tv3/tv1000 osv... han liker de filmkanalene... selv er jeg ikke enig

har dere kabeltv no

 

canal digital har tv3 i grunnpakken samt alt du vil ha av viasat som tv1000 er i

 

hvis du har kabeltv så mener jeg at du skal kunne få tilbud på bredbånd via disse

Lenke til kommentar

TV3 er med i kabel-TV-pakken til CD, bare i parabol-pakken at det ikke er med.

 

I stedet for å ha noen dårlige filmkanaler, synes jeg det er mye bedre å betale for f.eks Film24.no. Da kan han jo se akkurat de filmene han har lyst til å se.

 

Edit: Et PCMCIA-kort er et kort du setter i bærbare PCer.

Endret av Darth Kjell
Lenke til kommentar

Vi har ikke tilgang til kabeltv

 

Jeg har en løsning som kan passe oss veldig bra, tror jeg, den er da slik:

 

Vi bytter til NetCom Connect EDGE der vi betaler en fastpris på 500 kroner pr mnd for 24/7 online(pluss telefon på ca 2'000). Jeg trenger dekning av NetCom for å kunne bruke dette, har NetCom kontant på mobilen så det skal ikke være noe problem, ellers kan jo dette bruker over alt hvor jeg bare har dekning og strøm til pcn :) Det er bra!

 

Det blir 2'500 kroner pr. mnd.

 

Da er jo 3'500 kroner til overs(som er fra de 6'000 som skulle blitt brukt til Internett) :p

 

De 3'500 kronene kan jo brukes til Canal Digital, noe jeg vil ha pga. Discovery

 

En ting jeg er usikker på, det er hva PCMCIA-port er, og hvor jeg får kjøpt dette

En annen ting er om jeg skal ta NetCom-kortet å pakke i min pc, siden jeg bruker dette aktivt hele tiden, tror de andre her klarer seg med 56k modem en stund til :whistle:

 

Så kommer jo sikkert Tekst Data om et par mnd. og bygger ut ADSL... :thumbdown:

Endret av notalive
Lenke til kommentar

adsl2+ har vel ganske bra rekkevidde om han kan få det, hvi sikke så tar det 3g kortet fra netcom og hopper til edge hvis det ikke er 3g og så til gprs hvis det ikke er edge.

 

En direksjonal antenne kan jo også gå, er jo noen herpå hw som har sett opp det og sent bt signaler ett par kilometer, men dette er hvis det ikke er hindringer i veien.

 

Har ikke flere forslag enn det

Lenke til kommentar

Har merket at flere nevner at jeg burde bytte til ADSL/ADSL2/ADSL via satelitt eller lignende

 

Det er fysisk umulig for dere å få ADSL når dere bor så langt unna sentralen og siden det ikke er prioritert utbygging så har ingen på den sentralen noen som helst mulighet for å få bredbånd

 

kanskje ikke ordrett men hun sa så :(

Lenke til kommentar
De 3'500 kronene kan jo brukes til Canal Digital, noe jeg vil ha pga. Discovery

 

En ting jeg er usikker på, det er hva PCMCIA-port er, og hvor jeg får kjøpt dette

PCMCIA kort er kort til bruk i bærbare PC-er, men det finnes overganger for å få brukt disse i stasjonære.

 

Blir litt rystet over hvor mange som har et "lettvindt" forhold til internettbruk over oppringt tilkobling. :no: Har ikke foreldrene en viss kontroll over bruk/kostnad?

Lenke til kommentar
Har merket at flere nevner at jeg burde bytte til ADSL/ADSL2/ADSL via satelitt eller lignende

 

Det er fysisk umulig for dere å få ADSL når dere bor så langt unna sentralen og siden det ikke er prioritert utbygging så har ingen på den sentralen noen som helst mulighet for å få bredbånd

 

kanskje ikke ordrett men hun sa så :(

Fikk samme beskjed av telenor for 2 år siden midt i Oslo. Nabo huset hadde fra annen sentral, men de kunne ikke legge leder over. Kjøpte inn å styra med trådløst.

Så sjekka vi på Firstmile. Sa det var langt til sentral osv. No problem det, som Telenor sa var helt umulig, plutselig helt kurant. Byttet etterpå til Bluecom alt er fortsatt bare velstand.

 

Sleng ett bur over Telenor !

Endret av tag1
Lenke til kommentar
jeg har regnet på dette med telenor 150

 

5,6 øre år minutt * 60 minutt hver time * 24 timer i døgnet * 30 døgn i mnd. * 3 mnd = 7257.6 kroner

 

150 timer hver mnd * 60 minutt pr time = 9000 minutt * 5,6 øre pr minutt = 504 * 3 mnd = 1512

 

7257,6 - 1512 = 5745,6

 

dette er såklart 24/7 så det vil jo lønne seg veldig mye, noen som vet noe om oppsigelsestid til telenor?

Kan ikke si jeg helt skjønte regningen din her.

 

Men er det 6000kr i måneden, eller i kvartalet som er pr. 3 måneder, du nevner begge deler.

 

Telenor Online 150 er greit å ha, spørr også etter familie og venner rabatten, da blir det slått av litt til.

 

Vi hadde også slike regninger en stund hjemme til vi byttet til online 150, da forsvant en del av de sure minene fra Far.

 

Men selv med ISDN på dobbelt linje så greide vi aldri med 2 PCer å få så høye regninge. Så Online 150 for deg vil hjelpe en del, selv om det kun dekker 3,5 timer om dagen.

 

Men jeg tror du samtidig må trappe ned litt på bruken også, tenk på at faren din må jobbe for de pengene (mest sannsynlig), det kan ikke være morsomt for han å måtte betale så mye.

 

Og hvis din far er av den normale fader typen, så er han sikkert meget skeptiskt til å bytte telefon operatør. Så jeg tipper du burte ringe å høre med telenor om de kan hjelpe deg å skaffe så billig som mulig, eller kan du si at pappa kutter ut hele greia. Da taper de penger og blir sikker behjelpelige. De har faktisk ringt til oss for å gi rabatter.

 

Sjekket litt på telenor sine sider, ved å bruke online 150 så bortfaller oppkoplings gebyret på 59 øre. Så hver gang du kopler det på så blir det 59 øre billigere. Prisen pr minutt er som du har nevnt 5,6 øre, og etter du har oppbrukt dine 150 timer så er det 9,5 øre+59 øre pr oppkopling.

 

Men for å få Online 150 så ser det også ut til at du må ha ISDN.

 

 

 

Så jeg tipper at det hele vil se slik ut med alt dette:

 

ISDN Mini abonnement:

 

169*3=507

 

Online 150:

 

499*3=1497

 

Dine resterende 4.5 timer om dagen

 

9,5*60(1 time)=570 øre=5,7kr

5,7*4,5=25,65*30(dager)=769,5*3(måneder)=2308,5

 

Oppkopling:

regner hvis du kopler deg opp 5 ganger om dagen, som sikkert er lite)

59 (øre)*5=2,95*30(dager)=88,5*3(månder)=265,5

 

Totalt

 

507+1497+2308,5+265,5=4578,-

 

Altså vil regningen din for kun internett bli på ca 4578,- i tillegg kommer da telefon samtalene.

 

Så fortsatt så hadde det vært lurt å kutte litt ned på forbruket. Og det som er farlig med ISDN er at du kan bruke 2 linjer samtidig og få alt dobbelt så fort, men det er også dobbelt så dyrt.

 

Hvis du virkelig vil slippe billig unna, så er vel eneste mulighet å flytte til ett sted med ADSL.

 

Beklager en litt lang post med mye usammenhengende skit.

Lenke til kommentar
8 timer pr dag på internett? la oss gjøre ett regnestykke:

 

8 timer på inett

7 timer på skolen(du bor hjemme, går ut i fra at du går på skole)

8 timer søvn

 

= 23 timer

=1 time liv.

 

 

mitt råd er: kom deg ut av rommet....

 

mener ikke å være stygg men, 8 timer!!!!!!

 

 

mvh

Musa

pass munnen din!!

 

det der ligner farlig mye meg, og det liker jeg ikke å se.. :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...