jorgenhm Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Skal bygge meg ny PC imorgen, men en av delene jeg ikke har oppgradert er harddisk. Harddisken er en WD 250GB s-ata. Det ligger allerede endel filer på harddisken som jeg skal ta vare på. Tenker meg partisjoneringen slik: OS: 15GB Programmer/Spill: 50GB Lagring: resten På partisjon Lagring har jeg tenkt til å spare endel ting. Det ligger omtrent 100gb på denne partisjonen fra før. Hvordan kan jeg innstalere XP på harddisken samtidig som jeg bevarer tingene som ligger på harddisken på en egen partisjon? Har tilgang på Patition Magic, hvis jeg kan ha behov for å bruke det. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Edit: Uhm, er disken partisjonert slik, eller er det slik du vil ha den? Endret 6. mars 2005 av Pasient- Lenke til kommentar
spetter Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Er bare å partisjonere en egen partisjon som du installerer OS på. alle de andre partisjonene blir ikke slettet Lenke til kommentar
jorgenhm Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Disken er nå bare en eneste partisjon(lagring). Jeg vill ha 3 partisjoner, og den tredje partisjonen skal inneholde alt så nå ligger på disken. Hvis jeg skal partisjonere en ny disk, skal jeg da lage en ny partisjon, eller kan jeg bare forminske partisjonen som er der, slik at jeg får masse upartisjonert plass? Er det ikke mulig å lage partisjoer av upartisjoner plass under WinXP install? Er det mulig å installere XP på en helt tom partisjon som allerede er lagt, eller må XP alltid formatere partisjoner før det legger seg inn? Lenke til kommentar
spetter Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Hvis du har partition magic så kan du forminske den svære partisjonen og lage nye partisjoner av den ledige plassen . logisk nok... Du k na installere XP på en tom partisjon ja, fordi den da eventuelt ber om at du kan formatere partisjonen i fat/ntfs osv.. Lenke til kommentar
jorgenhm Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Hvis du har partition magic så kan du forminske den svære partisjonen og lage nye partisjoner av den ledige plassen . logisk nok... Du k na installere XP på en tom partisjon ja, fordi den da eventuelt ber om at du kan formatere partisjonen i fat/ntfs osv.. Men er det mulig å lage partisjonene før jeg kommer til XP innstallasjon? Hvis jeg forminsker den store partisjonen, og lage 2 små partisjoner av denne i Partition Magic, kan jeg da installere XP direkte på denne ene lille partisjonen? Eller er det slik at XP formaterer partisjonen uansett slik at det ikke er nødveldig å formatere den med NTFS osv. Lenke til kommentar
jorgenhm Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Nå sitter jeg her og skal legge inn Windows og har et stort problem. Sånn er situasjonene: Jeg forminsket den store partisjonen fra 240GB og omtrent til 170GB. På denne måten fikk jeg plass til mye mer programmer og OS på de andre partisjonene. Jeg lagde ikke nye partisjoner, og tenkte at jeg kunne lage 2 partisjoer på den upartisjonerte plassen når jeg skal installere Windows. Problemet oppstår når jeg kommer til stedet hvor jeg skal velge hvor XP skal installeres. Partisjonen som jeg har samme ting på kalles Lagring, og har fått stasjonsbokstaven C:. Problemet er at det er ikke mulig å installere Windows XP på noen annen partisjon en akkurat C. Jeg kan opprette partisjoner på det upartisjoerte området, men jeg kan ikke installere XP på disse. Jeg får bare en beskjed om at partisjonen er feil formatert for å installere XP på den. Jeg får akkurat samme melding hvis jeg prøver å installere XP på Lagring(C:). Hvis jeg ikke putter disken i en annen maskin virker det som at eneste løsninger er å slette alle partisjoner, også opprette alle partisjonen jeg vill ha. Men dette er jo absolutt ikke det jeg VIL! Jeg er interessert i å bevare alt som ligger på Lagring©. Hvordan kan jeg få til dette? Har som sagt tilgang på Partition Magic v8.0 Endret 7. mars 2005 av jorgenhm Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Regner med at det er mulig å bestemme "navn" altså bokstavene c, d, e, f osv. i partition magic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå