Gå til innhold

Er det farlig å drikke mye vann?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men da er det ikke vannet i seg selv som har tatt liv.Det er kombinasjonen med

enten ekstreme påkjenninger eller narkotiske stoffer som har satt sentrale kontrollfunksjoner i hjernen ute av drift,som har ført til dødsfall.

Ja, det blir en definisjonssak å avgjøre om det er VANNET du dør av. Og det er jo klart at det er en del forutsetninger som skal være tilstede for at vannet blir dødelig.

 

Har forresten et utklipp fra denne siden:

 

"Gjennom svette mister man salt, og overdreven drikking fortynner natriumet i blodet. Det fører til at hjernen hovner opp og dytter mot hodeskallen. Symptomer på dette er kvalme, oppkast, svakhet og – i spesielle tilfeller – koma og død."

 

Vil nå si at det i de tilfellene er VANNET som utløser dødsfallet

Akkurat det med "hjernen presser" er et viktig poeng. Dette skjer vha. osmose - ved forhøyet vann/salt-forhold utenfor cellemembranen i forrhold til innenfor, vil vannet gå inn i cellene, og balansen gjennopprettes. Akkurat det samme som skjer når du blir skrukkete på huden av å ligge i badekaret.

 

Lite problem: Det er enorme krefter i dette - og dette fører til at cellene utvider seg. Om det blir ekstremt høyt overtrykk på innsiden kan cellene revne som balonger, men det er et annet problem - de tar mer plass. Og f.eks. i hjerneskallen er det en begrenset mengde av dette (det er derfor hjerneblødning er farlig). Hjernecellene utvider seg, hjernen forsøker å utvide seg, men ender med å mose en masse celler. Ikke bra!

 

Du kan også skylle ut salter med urin, men dette tror jeg er mer en langtidsgreie.

 

Andre ting er at (jeg vil i alle fall tro) at vann kan trenge inn i alveolene i lungene => drukning.

 

Så ja, vann kan være farlig. Men ta det med ro - du trenger som sagt store mengder, og så lenge du er relativt klar i hodet ellers, kommer du til å spy leeenge før du når den grensen. (Prøvde det en gang når jeg var liten - hadde satt ett eller annet irriterende i halsen (tannbørstehår?), og slukte mange liter vann for å bli kvitt det. Ti minutter etterpå spøy jeg masse rent vann...)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt og lest et sted at 4 l vann om dagen skal være den "beste" mengden. I hvertfall hvis du er i litt fysisk aktivitet også ;)

 

Edit; SGE7000, Hvis man er i et rom med 100 % ren oksygen dør man etter en meget kort tid ( hvis jeg husker riktig).

Endret av Imho
Lenke til kommentar
Jeg har hørt og lest et sted at 4 l vann om dagen skal være den "beste" mengden. I hvertfall hvis du er i litt fysisk aktivitet også ;)

 

Edit; SGE7000, Hvis man er i et rom med 100 % ren oksygen dør man etter en meget kort tid ( hvis jeg husker riktig).

Tviler på at du *dør* i løpet av minutter i 100% oksygen - da USA brukte dette i de første romkapslene. Problemet er bare det at det er helt sinnsykt brannfarlig...

 

For mye luft: nja... øke trykket mener du? Hvordan får du i deg luften? Puste veldig fort får du faktisk mindre luft av...

Lenke til kommentar

Hvis du tar en kraftig komressor og pumper luft ned i lungene så kan det vel være fare for eksplosjon, og det tror jeg ikke er helt trygt. Man kan også øke trykket mye, det er heller ikke helt bra for kroppen, men du dør vel ikke av å puste luft i det tilfellet, det er bare sånn generellt luften som moser deg.

Lenke til kommentar
Sitter å drikker ganske mye vann har jeg funnet ut!

Når jeg spiller CS:S så går det ett glass vann i løpet av en eller to runder!

 

Er dette farlig for kroppen? Fordeler, ulemper?

LØSNING:

 

Kutt ut CS-en.

 

EDIT:

ALT e gifti i store nok mengda
tja, hva ville skje om du fikk alt for mye oksygen, da?

 

Hvis noen pumper luft ned i lungene dine, så tror jeg ikke det er spesielt sunt. Underforstått, lungene sprekker.

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar
EDIT:
ALT e gifti i store nok mengda
tja, hva ville skje om du fikk alt for mye oksygen, da?

 

Hvis noen pumper luft ned i lungene dine, så tror jeg ikke det er spesielt sunt. Underforstått, lungene sprekker.

Nå er jo det kun 21% oksygen i "luft"

 

Amerikanske forskere drev å fylte lunger til testkaniner(soldater) med flytende oksygen ..de gikk under vann uten noen annen oksygentilførsel.

Lenke til kommentar
Amerikanske forskere drev å fylte lunger til testkaniner(soldater) med flytende oksygen ..de gikk under vann uten noen annen oksygentilførsel.

Flytende oksygen er iskaldt, mildest talt. Det var vel ikke det som skjedde, med mindre de klekket ut nye bizarre metoder å drepe folk på til neste James Bond-film.

 

Derimot finnes det en fluor-karbonvæske som kan ta opp oksygen og som en kan fylle lungene med. Det er vist i bl.a. The Abyss. Du finner mer om du Googler for fluid breathing.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
EDIT:
ALT e gifti i store nok mengda
tja, hva ville skje om du fikk alt for mye oksygen, da?

 

Hvis noen pumper luft ned i lungene dine, så tror jeg ikke det er spesielt sunt. Underforstått, lungene sprekker.

Nå er jo det kun 21% oksygen i "luft"

 

Amerikanske forskere drev å fylte lunger til testkaniner(soldater) med flytende oksygen ..de gikk under vann uten noen annen oksygentilførsel.

Haha, dette er et knallinnlegg!!

 

"puste flytende oksygen"??? Du ville vært dypfryst fra innsiden og ut på et blunk :D Har de sluttet med naturfag på skolene eller? *grin*

 

Og, angående vann : for mye vann gir hyponatremi (mangel på NaCl som tapes over nyrene), og andre elektrolyttforstyrrelser, som igjen gir blant annet hjerneødem, evt. med påfølgende herniering og død. Avhengig av tiden som brukes på å innta vannet, avgjør hvilken type vannintox man får.

 

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.v..._seks_id=933165

pløyer gjennom i overflaten på lettfattelig språk for de fleste.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Jeg har hørt og lest et sted at 4 l vann om dagen skal være den "beste" mengden. I hvertfall hvis du er i litt fysisk aktivitet også  ;)

 

Edit; SGE7000, Hvis man er i et rom med 100 % ren oksygen dør man etter en meget kort tid ( hvis jeg husker riktig).

Tviler på at du *dør* i løpet av minutter i 100% oksygen - da USA brukte dette i de første romkapslene. Problemet er bare det at det er helt sinnsykt brannfarlig...

 

For mye luft: nja... øke trykket mener du? Hvordan får du i deg luften? Puste veldig fort får du faktisk mindre luft av...

:( TRor det var en sovjetisk kosmonaut som under treningen var i et kammer med 100% oksygen. Hele tingen tok fyr og han døde senere av brannskader..

Så etter en haug med ulykker i romfart som hadde med dette å gjøre slutta de vel med det.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt og lest et sted at 4 l vann om dagen skal være den "beste" mengden. I hvertfall hvis du er i litt fysisk aktivitet også  ;)

 

Edit; SGE7000, Hvis man er i et rom med 100 % ren oksygen dør man etter en meget kort tid ( hvis jeg husker riktig).

Tviler på at du *dør* i løpet av minutter i 100% oksygen - da USA brukte dette i de første romkapslene. Problemet er bare det at det er helt sinnsykt brannfarlig...

 

For mye luft: nja... øke trykket mener du? Hvordan får du i deg luften? Puste veldig fort får du faktisk mindre luft av...

:( TRor det var en sovjetisk kosmonaut som under treningen var i et kammer med 100% oksygen. Hele tingen tok fyr og han døde senere av brannskader..

Så etter en haug med ulykker i romfart som hadde med dette å gjøre slutta de vel med det.

Fyren var amerikansk, og det var tre av dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Fyren var amerikansk, og det var tre av dem.

Slike episoder inntraff på begge sider, grunnet den totale mangelen av informasjonsutveksling. Det var ikke muligheter for å lære av den andres feil; da man ikke visste om dem. Dette kostet nok mange livet.

 

Beklager for OT.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...