Gå til innhold

Er det farlig å drikke mye vann?


Anbefalte innlegg

Drikker du åtte liter på kort tid dør du av vannforgiftning.

 

Regel: Alt er farlig i for store mengder.

Feil ;)

 

Vannforgiftning eksisterer ikke, siden vann slettes ikke er giftig.

Vet ikke hva man skal kalle det jeg :hmm:

ehhh, det heter faktisk vannforgiftning..

hvorfor det heter det, får du ikke spørre meg om, men hvis du drikker 8(?) liter vann på kort tid, kan du dø av vannforgiftning

OFFF! :wallbash:

Drikk når du må

Er du av dem som trener noen få timer i uka trenger du ikke bekymre deg.Det er i treningsperioder som varer fire timer eller mer, som under et maraton, at lidelsen kan oppstå.

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannforgiftning er ikke noe å bry seg om,værre å drikke for lite,kan ende med kollaps i sola.

Risikoen for å dø av vold eller bilulykke er nok mange ganger større enn å dø av vann.Sjangsen er sikkert litt større enn å dø av en meteoritt som treffer en i hodet.Det er sundt å drikke mye vann(Hvis man ser bort fra over 10 L pr. dag).Mye vann bidrar til å rens kroppens indre organer,bla annet nyrer.

Jeg drikker lett 3 liter på en sykkeltur på to timer om sommeren uten å føle at jeg har drukket for mye.Kroppen stabiliserer seg etter behov ved varme og svetting.

Tror jeg heller kutter ned på siggen en vannet hehe. :D

Lenke til kommentar

kroppen blir ut vanna gjelder spesielt salt men andre mineraler og vitaminer(vannløslige) vil også bli ut tynna, den gjnomsnitlige norske borger som ikke er toppidrets utdøver og som ikke bor i en ørken. skal helt ikke ha mer en 2-3L ren veske, per dag, det er seff ikke farlig å drikke 5 liter på styrten, men du kan bli litt rar i magen av det, det som er skadlig er hvis du drikker 6-7L vær dag over lange perioder..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vitaminer er delt inn i fettoppløselige og vannoppløselige.

Så vidt jeg husker så må fettoppløselige inntas over lang tid for å lagres i kroppen(leveren),de vannoppløselige trenger man et dagligtilskudd av gjennom kosthold,det skilles ut gjennom urinen.

Feks. jernlagret i kroppen befinner seg i leveren,det tar vel opp til 3 mnd og fylle det opp hvis det er tomt,hører til fettoppløselig kategori. :confused:

Lenke til kommentar

Har en nærme slektning som er har stor medisinks kompetanse:

Hvis du drikker altfor mye vann, løser vannet opp blodet, og dermed får hjertet altfor lite pumpe å rundt i kroppen av blod. I motsetning til salt som binder væsken i blodet, gjør vannet det motsatte. Dette er kun i teorien man har funnet ut dette, fordi når kroppen får for mye vann, må du pisse. Men det kan skje.

Lenke til kommentar
det er ingen som har vært i 100% oksygen atmosfære over lengre tid, men mye tyder på at kroppen eldres fortere jo mer oksygen man får i seg,

 

pluss at hvis du er i et rom med 100% oksygen skal det VELDIG lite til å tenne på ALT i rommet.

...noe noen stakkars astronauter i apollo-programmet fikk merke... Kapselen brant opp (på bakken) i løpet av sekunder. Med de inni.

Lenke til kommentar
kan vel ikke dø av å puste for mye?

njaa, skal ikke se bort fra det.

Hvis du puster så raskt og så "hardt" du klarer går det ikke så veldig lang tid du besvimer/holder på å besvime.

Du har vel prøvd å blåse opp en gummibåt før, da kjenner du plutselig at du svimler og holder på å dette i bakken.

 

Så du skal nok ikke se bort ifra at overdrevet pusting også kan være farlig. :!:

Lenke til kommentar
kan vel ikke dø av å puste for mye?

njaa, skal ikke se bort fra det.

Hvis du puster så raskt og så "hardt" du klarer går det ikke så veldig lang tid du besvimer/holder på å besvime.

Du har vel prøvd å blåse opp en gummibåt før, da kjenner du plutselig at du svimler og holder på å dette i bakken.

 

Så du skal nok ikke se bort ifra at overdrevet pusting også kan være farlig. :!:

Men etter at du har svimt av (forutsatt at du ikke går i vannet, slår hodet i en stein etc), så vil normal åndedrett gjennopptas - og du vil våkne. Samme som at det ikke er mulig å ta selvmord ved å holde pusten :)

Lenke til kommentar
Men etter at du har svimt av (forutsatt at du ikke går i vannet, slår hodet i en stein etc), så vil normal åndedrett gjennopptas - og du vil våkne. Samme som at det ikke er mulig å ta selvmord ved å holde pusten :)

ja, du har vel rett i det. :!:

 

Edit: Men hvis du er skikkelig "heldig" så kan det gå. :p

Endret av <BøNilzen>
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...