Gå til innhold

Er det farlig å drikke mye vann?


Anbefalte innlegg

Joda, det skal mye til, men det er folk som greier det, ser det i avisene fra tid til annen. Sist jeg så det var det noen som veddet på hvor mye de kunne drikke. Han som vant døde.

 

Dersom folk får i seg for mye vann, kan en sette sprøyte på dem som gjør at nyrene ikke reabsorberer så mye som vanlig, og da rekker de ikke frem til toalettet før det er igang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feil ;)

 

Vannforgiftning eksisterer ikke, siden vann slettes ikke er giftig.

Vet ikke hva man skal kalle det jeg :hmm:

Vann blir ikke sett på som giftig siden det trengs veldig mye vann for at det skal være farlig for mennesket. Det er altså mengden vi får i oss av et stoff, som avgjør om det er giftig for oss eller ikke. Et stoff som er merket giftig, er giftig selv i små mengder, mens et stoff som ikke er merket giftig først kan være giftig i store mengder. Herunder vann, vannforgiftning.

Lenke til kommentar

alt er giftig, oksygen er drit giftig(reaktivt) men vi trenger det forde.

 

og det skal ikke så mye vann til, husker for en stund tilbake folk ble anbefalt å drikke 3L vann vær dag, og det er faktsik formye. ikke at du kommer til å kælve over av det, men det viste seg at selv 3L vann ble litt mye.

 

påenget når man skal drikke SÅ mye vann må man passe på å få i seg salt også. det er derfor sports drikker har salter i seg.

Lenke til kommentar
Her skal jeg også være med å synse litt.

Drikk så mye vann du orker,det er ikke farlig.Det kommer opp igjen,etter et visst antall liter.

Tror nok det var mer synsing enn noe annet ja.... Det kan være farlig. Selvfølgelig går det sjeldent galt, men det finnes nok av eksempler på ganger det har endt med døden

Lenke til kommentar
Her skal jeg også være med å synse litt.

Drikk så mye vann du orker,det er ikke farlig.Det kommer opp igjen,etter et visst antall liter.

Tror nok det var mer synsing enn noe annet ja.... Det kan være farlig. Selvfølgelig går det sjeldent galt, men det finnes nok av eksempler på ganger det har endt med døden

Men da er det ikke vannet i seg selv som har tatt liv.Det er kombinasjonen med

enten ekstreme påkjenninger eller narkotiske stoffer som har satt sentrale kontrollfunksjoner i hjernen ute av drift,som har ført til dødsfall.

 

edit;kom med ett eksempel i Norge.

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Men da er det ikke vannet i seg selv som har tatt liv.Det er kombinasjonen med

enten ekstreme påkjenninger eller narkotiske stoffer som har satt sentrale kontrollfunksjoner i hjernen ute av drift,som har ført til dødsfall.

Ja, det blir en definisjonssak å avgjøre om det er VANNET du dør av. Og det er jo klart at det er en del forutsetninger som skal være tilstede for at vannet blir dødelig.

 

Har forresten et utklipp fra denne siden:

 

"Gjennom svette mister man salt, og overdreven drikking fortynner natriumet i blodet. Det fører til at hjernen hovner opp og dytter mot hodeskallen. Symptomer på dette er kvalme, oppkast, svakhet og – i spesielle tilfeller – koma og død."

 

Vil nå si at det i de tilfellene er VANNET som utløser dødsfallet

Lenke til kommentar

Utklipp fra samme siden.

Drikk når du må

Er du av dem som trener noen få timer i uka trenger du ikke bekymre deg. Det er i treningsperioder som varer fire timer eller mer, som under et maraton, at lidelsen kan oppstå.

 

Det jeg vil ha frem er at,Tøbbi kan helle i seg så mye vann han orker når han sitter foran PCskjermen,uten at det er farlig.Det Amerikanske forsvaret,som faktisk har hatt dødsfall pga Hyponatremia,anbefaler max 11 liter om dagen.

Det er under ekstreme fysiske forhold,for store vanninntak er farlig og dødsfall har skjedd.

Å spille Counter-Strike,kan vel neppe kalles for en ekstremt fysisk krevende sport. :mrgreen:

Endret av egmur
Lenke til kommentar

Det var en tid da jeg drakk MYE vann, kunne drikke 1-2 liter i løpet av en time :p selv om jeg satt stille på ræva mi :p og mamma lurte på om vi skulle ta en Diabetes test på meg :p

 

Menne ikke drikk vann med mindre du er tørst, selv om vann er drit godt :D

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig og drikke vann, det farlig å drikke for mye vann.

Når man begynner å toppe 8l blir man svimmel kvalm, man må på do en masse, derav en masse viktige stoffer o.l blir skylt ut. Så antar jeg man fader ut og hvis man blir liggende for lenge dør man. :(

 

(Slutten er bare en teori) :D

Lenke til kommentar
Det er ikke farlig og drikke vann, det farlig å drikke for mye vann.

Når man begynner å toppe 8l blir man svimmel kvalm, man må på do en masse, derav en masse viktige stoffer o.l blir skylt ut. Så antar jeg man fader ut og hvis man blir liggende for lenge dør man. :(

 

(Slutten er bare en teori) :D

Jeg antar at du ikke gadd å lese det nest siste innlegget til knutmarius. :p

 

Dette forumet drukner i "synsing" og "truing". :thumbdown:

 

(Slutten er bare fakta) :mrgreen:

Lenke til kommentar

Har fått høre noe som for meg er ubegripelig og ikke logisk...

 

Om man feks drikker 3 liter vann rett ned vil en ikke bli 3 kg tyngre men mindre...

 

Er dette bare blitt på folkemunne slik at den er lagt på lagt fra historien osv.. Eller er det faktisk sånn?

Lenke til kommentar
Om man feks drikker 3 liter vann rett ned vil en ikke bli 3 kg tyngre men mindre...

Det hørtes rimelig ubegripelig ut spør du meg :)

Hvor blir massen av? Så lenge du ikke svetter det ut eller spyr eller drikker mens du urinerer (med andre ord; så lenge vannet holder seg i kroppen din), så øker din masse med like mye som vannet veier... Hvis ikke fatter jeg ingen ting

Lenke til kommentar
etter hva jeg har hørt blir man vannforgiftet hvis du drikker 6-8 liter væske uten pause

Jeg har hørt at du ikke gadd,å lese igjennom tråden :p .Uten pause?Du kan sitte stille på skinkene dine,å drikke så mye vann du orker.

 

Drikk når du må

Er du av dem som trener noen få timer i uka trenger du ikke bekymre deg. Det er i treningsperioder som varer fire timer eller mer, som under et maraton, at lidelsen kan oppstå.

Lenke til kommentar
det er sånn folk på ecstasy dør, de drikker alt for mange liter vann på alt for kort tid fordi de danser så mye, og da blir de som sagt forgiftet..

 

Jeg har lært at de dør fordi de ikke drikker vann,altså kroppen blir dehydrert uten at de merker det eller føler trang til tørst.

Har forresten hørt om en sykdom som går ut på at man har en tvangstanke om å drikke mye vann.Når disse kom opp i 13,14,15 liter om dagen var det dødelig.

Tror ikke du har noe å bekymre deg for hvis du drikker 6 liter bortsett fra at du må pisse hver time on natta. :ohmy:

Lenke til kommentar
Drikker du åtte liter på kort tid dør du av vannforgiftning.

 

Regel: Alt er farlig i for store mengder.

Feil ;)

 

Vannforgiftning eksisterer ikke, siden vann slettes ikke er giftig.

Vet ikke hva man skal kalle det jeg :hmm:

ehhh, det heter faktisk vannforgiftning..

hvorfor det heter det, får du ikke spørre meg om, men hvis du drikker 8(?) liter vann på kort tid, kan du dø av vannforgiftning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...