Gå til innhold

Får ikke helt til å smelte sammen bilder, hjelp?!


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg holder på å smelte sammen bilder i Photoshop Cs 8. Jeg følger denne guiden:

 

http://www.hah.net/p5/text/bildeeffekter/bildeeffekter_6.htm

 

Det som er problemet er at uansett hva jeg gjør så vil den ikke bli gjenomsiktig der jeg drar Gradient Toolen over.. Jeg har prøvd minst 100 ganger og fulgt guiden veldig nøye!

 

Så er det noen her som har peiling på dette og som kan hjelpe meg og gjerne komme med noen tips?

 

Takker for all hjelp på forhånd! :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker jeg hadde dette problemet når jeg startet med Photoshop. Jeg har serriøst ikke anelse om hva som gjorde dette, men nå funker det hos meg i allefall! :p men det hjelper ikke deg så mye da! :no:

Leste her en gang at hvis du holder Shift inne (trur det var shift) mens du starter opp PS, så resetter du hele programmet! du kan jo prøve, men jeg kan ikke garantere at det funker!

Lenke til kommentar

Ok..skal teste det!

 

Det som skjer når jeg gjør det er rett og slett ingenting, selv om jeg kopierer layeren etter jeg har gjort det så ser ikke den ut til å bli gjennomsiktig :hmm:

 

EDIT: Nei, det funket ikke å gjøre slik for å resette programmet. Noen andre tips?

Endret av OSTEBU
Lenke til kommentar

Ja, jeg gjør alt det der, men får det pokker meg ikke til! :dontgetit:

 

Nå skal jeg prøve å forklare trinnvis hvordan jeg gjør det..

 

1) Jeg legger inn bildene som jeg skal ha og deretter merker bildet som jeg skal gjøre til gjennomsiktig slik som tutorialsen forklarer..

 

2) Deretter trykker jeg på Q for å få "Edit in Quick Mask mode"

 

3) Deretter tar jeg "Gradient Toolen" fatt og velger "Foreground to transperent"

 

4) Derved drar jeg den over der jeg vil ha den gjennomsiktig eller svakere.

 

5) Etter dette tar jeg å trykker Q igjen, så markerer jeg bildet jeg vil kopiere via layer og så kommer det inn i layer ruten.

 

6) Så tar jeg og indiacter layeren som jeg hadde før den nye og tar "Opacity" tilbake til 100% fra 50%.

 

I hovedsakt som tutorialsen forteller meg så skal det jo bli gjennomsiktig, men ikke søren om det blir.

Jeg har installert PS på nytt igjen i håp på at det da skulle fungere, men til ingen nytte.

 

Er det noen som har noe å tilføye og som kan hjelpe meg med dette på noen som helst måte for at jeg skal få dette til?

Jeg har holdt på med dette i mange dager og timer, men får det bare ikke til :nei:

 

Takker for all hjelp på forhånd! :thumbup:

Lenke til kommentar

dette er slik jeg gjorde det, kanskje det kan hjelpe deg.

  • lag et nytt dokument med tre lag, bakgrunn, bilde 1 og bilde 2. bakgrunn nederst og bilde 2 øverst.
  • bilde 2 er det jeg vil skal fade over bilde 1 så dette bildet legger jeg slik at det overlapper bilde 1 litt.
  • jeg markerer så bildet 2 og trykker Q, da vil bilde 1 bli rødt.
  • velger så gradient tool, forground to transparancy og drar det utover den delen jeg vil skal bli gjennomsiktig på bilde 2.
  • så trykker jeg Q igjen og velger det øverste layeret, (bilde 2)
  • så trykker jeg CTRL C og CTRL V for å kopiere bilde 2 og lime det inn igjen.
  • kopien vil da ligge som det øverste laget. når jeg nå skrur av eller sletter det orginale bilde 2 i layersboksen, (nest øverste laget) så vil jeg se at det øverste laget har blitt gjennomsiktig.

det funker hvertfall for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...