Gå til innhold

Defekt HD?

vidario

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2001-11-19 12:53, vidario skrev:

Fikk akkurat en WD 100GB ide disk til min nye datamaskin. Disken dukker ikke opp i bios og lager klikke lyd når selv når flatkabelen er koblet fra. Da er vel disken defekt?

Disken kjøres på en 1,53 XP+ CPU med MSI 266a pro 2 HK.

WD disker virker kun med rette jumper innstillinger Master, Slave, Singel eller CS.

Det er viktig å fjeren jumper eller sete den inøytral posisjon om disken er en singel disk.

Lenke til kommentar

Disken står som master sammen med en DVD spiller som er slave. Jumperne er riktige. Har prøvd å bytte flatkabel og kun koble til disken; klikkelyd uannsett.

Fant forresten dette på WD sin FAQ:

There are several potential problems that can cause clicking sounds. First, the drive itself could be failing, or has failed. However, other reasons could include a faulty data cable, virus infection, data corruption, or incorrect BIOS settings.

There is a definite test you can easily perform to determine if the drive has failed. Power the system down and disconnect the IDE ribbon cable to the drive that is making the noise, but leave the power cable attached. Turn the system on. If the drive makes the noise without the ribbon cable attached, then it has definitely failed and needs to be replaced. If it does not make the noise with just power, there may be other issues. In this case, you should first try a different ribbon cable.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-20 17:25, vidario skrev:

Disken står som master sammen med en DVD spiller som er slave. Jumperne er riktige. Har prøvd å bytte flatkabel og kun koble til disken; klikkelyd uannsett.

Fant forresten dette på WD sin FAQ:

There are several potential problems that can cause clicking sounds. First, the drive itself could be failing, or has failed. However, other reasons could include a faulty data cable, virus infection, data corruption, or incorrect BIOS settings.

There is a definite test you can easily perform to determine if the drive has failed. Power the system down and disconnect the IDE ribbon cable to the drive that is making the noise, but leave the power cable attached. Turn the system on. If the drive makes the noise without the ribbon cable attached, then it has definitely failed and needs to be replaced. If it does not make the noise with just power, there may be other issues. In this case, you should first try a different ribbon cable.

Hva står disken som i BIOS? Disken skal stå på LBA mode ikke noe annet. Det er ikke alltid auto fungerer.

Hva med strøm. Prøvd med bare power kabel?

Mulig DOA, men surt om du returnerer disken og leverandør ikke finner problemer :smile:

Lenke til kommentar

Sjekket ut at kortet hadde støtte for 100GB før jeg kjøpte det, så det er OK:) Leste litt rundt i forskjellige fora og det er mange som bruker WDs 100GB disk. De har sikkert bare ikke testet HKet med 100GB disker under testfasen.

Men jeg vet at det er en del folk som har hatt problemer med HD detect på dette hovedkortet. Men i dette tilfellet tror jeg det er disken. Spesielt siden den hikker/klikker med kun power på.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-20 18:32, vidario skrev:

Sjekket ut at kortet hadde støtte for 100GB før jeg kjøpte det, så det er OK:) Leste litt rundt i forskjellige fora og det er mange som bruker WDs 100GB disk. De har sikkert bare ikke testet HKet med 100GB disker under testfasen.

Men jeg vet at det er en del folk som har hatt problemer med HD detect på dette hovedkortet. Men i dette tilfellet tror jeg det er disken. Spesielt siden den hikker/klikker med kun power på.

I now :smile:

Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at K7T266 Pro støtter 100GB, så da gjør garantert også ditt det (MSI 266a pro 2 HK).

Men .... min WD 100GB brumma så jævling at jeg returnerte den. Fikk jo nesten ikke sove pga. brumminga. Har soverommet rett 4 meter fra datarommet.

Jeg håper at dette problemet gjalt BARE den harddisken jeg fikk og ikke alle andre WD 100GB.

Men jeg tørte ikke å tro det, så jeg har bestilt en Maxtor 160GB, 5400 rpm.

Lenke til kommentar

Jeg har en HD, en 106s DVD og en 241040A plextor. HDen og DVD-en er koblet på primary, brenneren på secondary. Er ikke det best når man skal brenne fra cd til cd? DVD-en vil kanskje gjøre disken litt tregere, men er det noe man merker? Noen andre som har liknende oppsett? Kanskje like greit å kjøre begge cd leserne på samme kabel? Comments welcome...

Lenke til kommentar

Kan ikke tenke meg at en ny og rask DVD-spiller som Pioneer 106s skal slowe down hd'n noe særlig. Den Pioneeren skal kjøre i UDMA-mode 4, dvs ATA/UDMA 66 mens ATA100 disker kjører i UDMA-mode 5. Har foresten testa dette, benchmarka mine ATA 100-disker (Maxtor og WD 7200 RPM) med og uten DVD-ROM'en som slave på samme controller. Ingen forskjell! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...