Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med trådløst nettverk med antenne


Anbefalte innlegg

Har et slik aksesspunkt:

 

3Com OC Wireless 11g PoE Access Point 54/108 Mbps 802.11g,WPA/AES,WDS,VLAN

 

Og en slik antenne:

 

CNet Outdoor Omnidir. Antenna 8 dBi 2.4GHz, N-jack kontakt

 

Denne kabelen binder de sammen:

 

CNet Antenna Cable 3m N-han til RP-SMA-hun

 

Det som er problemet er at jeg får så dårlig signal, når jeg kommer en 20 m unna antenna blir signalet svekket ganske mye, på antenna står det at den skal klare å sende ca. 600 - 650m.

 

Antennen står festet på veggen, men siden den er rund vet jeg ikke hvilken vei den sender signalene, på tegningen ser det ut som den sender alle veier.

Det er værtfall meningen at den skal sende signaler til naboen, men ditt når den ikke(ca. 150m).

 

Fikk også med en cd til 3Com aksesspunktet, der er det mye det går an å stille på, men jeg kan ikke stort om dette.

Kan noen hjelpe meg til å få antennen til å sende signalene litt lenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det ikke bare antennen din som bestemmer hvor langt signalet skal nå.

Har du fri sikt til mottaker? Har du prøvd å flytte litt rundt på den? Dersom du har fri sikt, kommer du bedre ut av det med en rettningsbestemt antenne.

Denne er en morsom sak :yes:

Lenke til kommentar

Ned til naboen er det vel noen småtre med greiner, men antennen bør klare å sende gjennom de.

 

Det som er litt rart er at jeg fikk dårlig signal bare 15 m unna antennen, det tyder på at noe er galt :(

 

Antennen var bare 15 m unna meg, men jeg stod under antenna. Det skal vel ikke ha noe å si, man må vel ikke stå vannrett med høyden der antenna er skrudd fast?

 

Tror egentlig det er bare noen innstillinger som mangler, har dere noen forslag?

Antennen sitter veldig nærme treveggen, det har vel ikke noe å si!?

Lenke til kommentar

Antennen er omnidireksjonell, det vil si at den sender 360 grader rundt. Men den er begrenset i det horisontale. Så det vil si at du må justere den slik at den står 90 grader mot naboen din for at du skal få så gode signaler som mulig. Det beste hadde nok vært en flatpanel antenne, som sender mot naboen og ikke rundt hele området.

Lenke til kommentar
Må jeg ha et aksesspunkt til med samme type antenne?

 

Eller finnes det noe billigere løsning?

Du må ikke ha et aksesspunkt i den andre enden nei, men du bør ha en kraftigere antenne. Og husk antennene bør være utendørs og peke rett mot hverandre for at du skal få så gode signaler som mulig. Det bør heller ikke være noe særlig med hindringer i veien.

Lenke til kommentar
Du må ikke ha et aksesspunkt i den andre enden nei, men du bør ha en kraftigere antenne. Og husk antennene bør være utendørs og peke rett mot hverandre for at du skal få så gode signaler som mulig. Det bør heller ikke være noe særlig med hindringer i veien.

Hva skal den antennen festes i da, går utifra at det er en slik antenne:?

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304365&cks=PRL

 

 

Det står noen store trær med store greiner i veien, bør vel kutte ned de.

Lenke til kommentar
Hva skal den antennen festes i da, går utifra at det er en slik antenne:?

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304365&cks=PRL

 

 

Det står noen store trær med store greiner i veien, bør vel kutte ned de.

Trær kan ødelegge mye ja.

 

Jeg vet ikke hva slags trådløst kort det er i den andre enden, men mange kort i stasjonære maskiner støtter eksterne antenner.

 

Om det ikke har det vil det beste være et annet aksesspunkt/ethernetklient/bridge i den andre enden.

 

150 meter er ikke så veldig langt, men siden du ikke har fri sikt blir det vanskelig. Og siden det også er et nettverkskort i den andre enden vil ikke antennen stå ute, slik at det blir enda vanskeligere å få kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...