Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overvåke informasjon som går gjennom routeren?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har hatt ADSL fra telenor i nesten et år nå...har nå fått naboen med på linja mi. Vi bruker en UNEX router for å "dele" linja.

Det jeg lurer på er om det går ann å overvåke alt som går gjennom routeren. Sånn at det går ann å se hva feks de andre på linja driver med på nettet. Har ikke akkurat tenkt å spionere på naboen, men kanskje han gjør det på meg.

Bare greit å vite :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det så enkelt at naboen kan sitte og se alt jeg gjør på internett osv.

Eller for å si det på en annen måte, er det noen måte jeg kan sjekke om jeg blir spionert på eller kan beskytte meg mot det.

Høres kanskje litt paranoid ut:)

Lenke til kommentar

En pakkesniffer vil recorde hver _eneste_ pakke du sender på nettverket. Hvis noen downloiader 64 MB blir hver _eneste_ av de pakkene loggført med fult innhold. Har routeren en harddisk som er stor nok til det?

Om det er ulovelig vet jeg ikke, men det er hvertfall ulovelig og dele ADSL med naboen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-25 17:10, jonhagek skrev:

Heisann!

Har hatt ADSL fra telenor i nesten et år nå...har nå fått naboen med på linja mi. Vi bruker en UNEX router for å "dele" linja.

Det jeg lurer på er om det går ann å overvåke alt som går gjennom routeren. Sånn at det går ann å se hva feks de andre på linja driver med på nettet. Har ikke akkurat tenkt å spionere på naboen, men kanskje han gjør det på meg.

Bare greit å vite :smile:

Tvilsomt. For at naboen skal kunne sniffe trafikken er du avhengig av at trafikken går igjennom noe som han har kontroll over. Han kan neppe gjøre det i routeren. Du sier lite om hva nettet ditt ellers består av. Er det en hub der, så vil hubben sende ut all trafikk på alle portene slik at han kan sniffe trafikken derfra. Har du switch så slipper du problemet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-25 17:25, Johan skrev:

En pakkesniffer vil recorde hver _eneste_ pakke du sender på nettverket. Hvis noen downloiader 64 MB blir hver _eneste_ av de pakkene loggført med fult innhold. Har routeren en harddisk som er stor nok til det?

Spørs hva du konfigurere pakkesnifferen til.

Quote:

Om det er ulovelig vet jeg ikke, men det er hvertfall ulovelig og dele ADSL med naboen.

Ulovlig? tvilsomt, men jeg tviler på at ISP'en digger det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-25 18:03, normal skrev:

og hvorfor det?

han mottar bare datapakker gjennom et annet medium f.eks switch/hub. så det er jo ikke ulovlig å "utveksle" ting du laster ned
:roll:
?

Uh, den var tynn. Å skaffe seg utrettmessig tilgang til annen mans data er som kjent straffbart ifølge str. lovens §145, 2ledd.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet står det i kontrakten fra Telenor at linjen bare skal være i den hustanden som har abbonementet.

På et nettverk går informasjonen som sendes i pakker. En sniffer loggfører pakkene som sendes i netterket. Jeg er ganske sikker på at en nettverkspakke er på 1500 bytes. På ADSL er den rundt 1440 bytes.

I de fleste programmer sendes informasjon i klartekst. Har du en sniffer kan du da lese informasjonen.

Eksempler:

(en pakke innehloder mere informasjon men det redigerte jeg bort)

45 00 | .. ...........E.

D1 B9 | [email protected]..

50 18 | .0...nL./.JE..P.

61 6E | Ci.!..USER sensur

6D 0D | sensur

0050: 45 00 | .. ...........E.

D1 B9 | [email protected]..

50 18 | .0...nL./.JE..P.

6E 0D | CR....PASS sensur

Hadde du hatt en sniffer kunne du stukket av med passordet mitt til POP(mail) serveren jeg bruker.

Downloader du noe, blir det da svert mange pakker med data i, og loggen blir full.

Det er lovlig og sniffe sitt eget nettverk, men så vidt jeg vet ikke naboens, uten has samtykke mht personvernloven.Forumet har en søkefunksjon. Bruk den.

[ Denne Melding var redigert av: Johan på 2002-06-25 19:20 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...