Gå til innhold

VCool, et kjempeprogram??

fondus

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har MSI K7T Turbo2 (HK) og XP 1700+ @ 1900+ med EKL kjøler opp til 1900+ (stilt inni BIOS, FSB på 145).

Jeg kjører i tilegg et program som fulgte med HK, Fuzzy Logic 3, som gjør at man kan stille FSB hastigheten fra Windows. Når jeg kjører FSB på 145 (tilsvarer XP 1900+, 1595mhz), ligger idle temp på 39-41 grader.

Så installerte jeg VCool, et program som skal overvåke CPU og systemtemperaturer. Jeg brukte standard innstillinger på dette programmet, bortsett fra at jeg krysset av for <Enable Idle Loop> og <NB Cool Bit>

Jeg lot programmet stå oppe (tray-icon), mens jeg hadde Fuzzy Logic oppe, nå hadde jeg FSB på 133 (standard, tilsvarer XP 1700+). Jeg lot maskina stå idle i omtrent en times tid, da jeg gikk, lå CPU temp på 39 grader. Når jeg kom tilbake lå den på sjokkerende 21 grader! Kabinettemperaturen var 20 grader.

Det må være en real bug, tenkte jeg og tok på kjøleribba. Den var helt kald, så det var nok ingen feil.

Så slo jeg av Vcool, og satte FSB til 150 i Fuzzy Logic, dette blir da CPU hastighet på omtrent 1560 mhz. Da gikk temperaturen relativt fort opp til 37 grader og lå der. Jeg kjente da på ribba, og nå kunne jeg kjenne at det var litt varmt, omtrent som før.

Altså så kunne det ikke være noen feil, men samtidig høres det alt for utrolig ut at CPU temperaturen er 1-2 grader over systemtemp.

Gjør dette programmet at CPU'en slår seg mer av i idle tilstand, eller hva er det?

Temperaturen er også lavere på spill en før, men jeg har ikke prøvd full load.

PS: Jeg har satt inn en kab. vifte som forsyner CPU vifta med luft, den flytter omtrent like mye luft som CPU vifta. Så har jeg tapet et papirark fast til CPU vifta (helt i ytterste kanten) og festet den ytterst på kab viften også, slik at CPU vifta får den luften som er utenfor kabinettet, og ikke kabinettlufta. Luften utenfor kabinettet var ca 17-18 grader.

Er du kjedelig, eller på #hw.no @ Undernet ?

construct.gif

[ Denne Melding var redigert av: fondus på 2002-06-25 17:09 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nepp ikke no feil :smile:

programmet gjør at prosessoren din idler 100% lr så nært det går an å komme :smile:

Når jeg klokker så fungerer desverre ikke programmet hos meg :sad: alt låser seg. Aner ikke hvorfor. noen som evt. har noe tips på hvorfor ?

Espen

Lenke til kommentar

Fikk litt sjokk jeg også når jeg prøvde det. Min temperatur sank med 16 grader. Men det skal ikke hjelpe en dritt når det gjelder full load.

Så lenge systemet er stabilt så hjelper kun lav idle temperatur for levetiden på prosessoren. Si at den lever 10 år, så kan kanskje levetiden forlenges med 2-3 måneder. Hvis jeg ikke husker feil.

Hos meg skapte bare VCool systemkonflikter... :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-29 19:07, Baldiman skrev:

Vet noen av dere om programmet kan brukes på alle typer hovedkort?

Har et Abit kg 7 raid selv.

Thanksalotta!

Kunne brukes på mitt Abit KG7 Raid...

Men hos meg(som jeg sa i forrige post) skapte det bare problemer, men dettte skyldes sansynligvis ikke hovedkortet.

Lenke til kommentar

jeg testa en del idle-prog for en stund siden.

temperaturen var ca.25 grader ved idle, athlon 1000@1400. fant ut at det beste "programmet" var WPCREDIT. det endra noe i registeret og var helt gratis. men etter en stund begynte maskina å krasje ofte, bare når den idla, så jeg måtte slette det.

http://www.h-oda.com/

[ Denne Melding var redigert av: Ritz på 2002-06-30 00:07 ]

Lenke til kommentar

Disse programmene har egentlig ikke så mye for seg. Det finnes en stor mengde av dem også:

CPU idle, Rain, AMNhalt, Waterfall pro osv...

Det er litt forskjell på hvoran de virker faktisk, men generelt sett så kjører de HLT kommando til cpu når den er innaktiv.

Programmet har forsåvidt ingenting for seg hvis du bruker maskinkraften du har, men kan sikkert forlenge levetiden en liten stund (for de som interesserer seg å beholde cpu i 10 år)

En annen ting er at det er direkte ødeleggende å kjøre noen av disse programmen ved bruk av f.eks Vapochill, peltier, eller andre sofistikerte kjølesystemer, fordi temperaturen faktisk blir FOR lav.

http://www.benchtest.com/cooler.html Her står litt om hvordan de virker, og faktisk en test av ytelsen.

[email protected]

a7v133-r, XP1800+@2000+, 256Mbpc150CL2, MSi GF3Ti200 pro, Alpha8045/papst, Golf MK2 GTi, Trek 8000/xtr, NAD218THX, B&W603s2, en 6pack Carlsberg :grin:

[ Denne Melding var redigert av: DrErling på 2002-06-30 10:31 ]

Lenke til kommentar

Synest ikkje Vcool var noe serligt.. skaper kun konflikter,, winamp og vcool var en dårleg kombinasjon..

minste temp. eg har hatt er (uten Vcool) 11 grader system og 15 grader cpu :grin: , bra at han fekk opp temperaturen i huset litt fort, for det var i kjøigaste laget..

med vcool så låg cpu og sys temp på samme nivå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...