PlatinumFlyer Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Jeg har problemer med overføring av filer i nettverket... Er filene større enn 1 MB, begynner det å skurre. Og når jeg skal overføre filmer, på 500 MB, så er det en umulighet. Jeg har derfor blitt anbefalt å innstallere IPX til dette, det skulle visst gå bedre da. Ikke vet jeg. Har til orientering samme problem med store utskriftsjobber. (1. Hvordan går jeg frem for å benytte IPX til dette? Jeg har allerede lagt det inn som protokoll på nettverkskortet, men antar jo at det må gjøres noe ytterligere.) 2. Er det andre løsninger/feilkilder dere kan tenke dere? Jeg har nå moderert meg, da jeg har fått høre at IPX neppe hjelper/effektiviserer det hele. Andre forslag for å få dette til å gå bedre? Er satt opp en normal Win XP-arbeidsgruppe v.hj.a veilederen for dette. Annen måte og dele filer og skrivere, mer effektivt? Og mer stabilt? Endret 7. mars 2005 av JoachimR Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Hvorfor bruke IPX? Denne er vel mer eller mindre utdød..... Iallefall ikke brukt den selv på flere år, og da var det for å spille over nettverk med spill som da var gamle! Bruker samba for dette selv. (Heter fildeling i windows) Denne kjører over TCP/IP, og takkler fildeling "rimeligt" bra. (Noen bugs vist du skal kopiere mellom forskjellige windowsversjoner.) Ellers kan du jo sette opp en liten FTP-server. Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Hadde du hatt problemer med tcp/ip protokollen, ville internett også ha fungert dårlig... Men hvis du vil ha ipz protokoll: nettverkstilkoblinger -> (egenskaper på det kortet du ønsker ipx installert på) -> installer -> protokoll -> så velger du noe som heter ipx/spx eller noe sånt... Dette var for winxp da... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Er kun XP-Pcer i nettverket, dog noen Home Editions. Skulle gjerne hatt det lett, så jeg bare kunne trykke cut og paste inn i mappen på den respektive PCen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Hadde du hatt problemer med tcp/ip protokollen, ville internett også ha fungert dårlig... Men hvis du vil ha ipz protokoll: nettverkstilkoblinger -> (egenskaper på det kortet du ønsker ipx installert på) -> installer -> protokoll -> så velger du noe som heter ipx/spx eller noe sånt... Dette var for winxp da... Så langt er det jeg har kommet. Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 I tillegg må du sette opp xp til å bruke IPX som førstevalg: nettverkstilkoblinger -> avansert -> avanserte instillinger... Så skal du få opp et vindu hvor du kan redigere noen innstillinger... Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Når jeg skal flytte filer i nettverket mitt, så funker "delte dokumenter" helt fint... du kan nok sikkert copy-paste til en annens "delte dokumenter" mappe og... Lenke til kommentar
talisar Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Tja. Med mindre du har noen gamle Novell servere / klienter i nettet ditt kan jeg ikke se hva du skal med IPX Og når du sier du har problemer med store printjobber.. mener du da at du har en printserver på nettet ditt og en eller annen nettverksskriver koblet på nettet? Men tror du må beskrive oppsettet ditt litt bedre:) Hvordan er pcen din koblet til andre ting? Er det servere i nettet? Og hvor kommer printerbiten inn? Har du en svitsj? to? direkte oppkobling mellom to pcer? Lokal printer koblet til pc eller nettprinter osvosv:) Det SISTE du skal gjøre er uansett å innstallere IPX, hold det LANGT unna maskinen din. Men gi oss litt info først her så kommer vi nok frem til noe glupt:) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Skal forsøke å forklare her. For det første, det er snakk om et helt enkelt hjemme-nettverk, UTEN servere av noe slag. Hoveddelen av nettverket utgjøres av tre PCer, hvorav to av dem har tilkoblet skrivere. Den ene har tilkoblet en laserskriver, den andre en multimaskin bassert på blekk. Begge HP. Nettverksbiten sørger en D-link 614+, rev. B for. Den ene Pcen er tilkoblet ruteren med kabel, den andre med et D-link 520+ nettverkskort. (den tredje med en Dell USB-antenne). Altså skal det hele overføres trådløst. Akkuart nå, i skrivende øyeblikk, sliter skriveren igjen. Den ene Pcen har ti dokumenter som venter på å bli skrevet ut på laserprinteren. Fra Pcen tilkoblet laserprinteren ser du ikke skriverkøen som ikke vil gå. (Problemnet ble løst med litt trykking i hytt og pine på "start på nytt"). Imidlertid så det på Pcen tilkoblet printeren kun ut som på vedlagt bilde, ikke noen kø på ti dokumenter der... Ved overføring av filer, som regel film, stopper overføringen etter en-to MB. Da får du en feilmelding som sier noe sånn som "plasseringen ikke lenger aktiv" eller noe. Om dere trenger mer informasjon for å hjelpe meg, så skal dere selvsagt få det. På forhånd takk, hyggelig at folk engasjerer seg. Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Skjønner egentlig ikke hvorfor ikke nettverket ditt ikke fungerer skikkelig med tcp/ip... men husker at jeg en gang fikk problemer med deling av filer på et LAN engang hvor noen hadde 2K og noen hadde xp (tror ingen av de hadde HE)... men jeg har jo fått deling av filer til å fungere mellom min XP PE og en win98, så da skal det ikke være noe problem for deg... Eh... du kan jo prøve å: - kjøre nettverksveiviseren i xp - sørge for at alle har IP adresser som ser ut til å komme fra samme ruter/svitsj - slå ruteren/svitsjen din hardt med en hammer.. skriverdeling har jeg óg hjemme. sørg for at du har delt skriverene skikkelig gjennom vinduet for instillignene til de... kan huske at jeg fikk problemer med mitt innebygde nettverkskort en gang, tekstdokumentene fikk annerledes tekst når jeg sendte de fra en maskin til en annen osv... "byttet" det ut med et PCI kort, så virket nettverket bra igjen... men tror du må bare lete rundt etter gale innstillinger... EDIT: leif Endret 6. mars 2005 av KusaRS Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Problemet er jo at det fungerer, men ikke alltid... Derfor bør det vel ikke være gale innstillinger som gjør det.. Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Ved overføring av filer, som regel film, stopper overføringen etter en-to MB. Da får du en feilmelding som sier noe sånn som "plasseringen ikke lenger aktiv" eller noe. Tror det kan være noen med de trådløse enhetene du har... En gang da jeg lastet ned ting hos min søster som har trådløst nett og kobler seg til naboens ruter, så husker jeg at jeg ikke fikk fullført nedlastinger på over 3 MB fordi da sluttet tilkoblingen av en eller annen grunn... prøvde den andre naboen som hadde en annen ruter, og det funket fint... sikker på at de trådløse enhetene passer med hverandre? signalstyrken er bra? du kan jo prøve å se hvordan overføringene går med to PC-er som begge er kablet til ruteren... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Det merklige er at jeg lastet tyve MB opp via mailen i stedet, uten problemer... Ergo skal det vel ikke være selve linjen det står på. Linjen er stort sett stabil den, og jeg har grei styrke. Nedlastninger fra nett P2P har heller aldri vært noe problem. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 Tillater meg å bumpe emnet, da jeg har endret en del i mitt første innlegg. Lenke til kommentar
ekm Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Er det kun når det er trådløst til trådløst eller skjer det samme hvis det er tråløst til tråd (via routeren)? Gjelder dette alle PC`ene eller virker det som om en av PC`ene er galt satt opp? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Gjelder alle. Litt av en bump der? Flaks at jeg har begynt å bruke "min assistent". Gjelder alle, men er mest overføringer mellom en trådløs en og en kablet. Like ille med trådløs til trådløs. Lenke til kommentar
ekm Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Ser det er endel andre som har hatt problemer med denne også, blir routeren varm? Et godt tils kan være å snoke litt i D-Link forumene på dslrepports ( http://www.dslreports.com/forum/dlink ) Fungerer kablet til kablet bra? Får du opp noe loggen på routeren? Henger routeren seg opp (blinker lysene etc.) når "fobindelsen brytes"? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Jeg kan godt sjekke ut litt i forhold til om routeren blinker, står liksom i et annet rom. Men den henger seg ikke opp, ahr alltid kunne surfe videre som vanlig etter at den feiler. Loggen viser det vanlige... Kablet til kablet har jeg ikke anledning til å prøve, desverre. Lenke til kommentar
ekm Skrevet 24. mai 2005 Del Skrevet 24. mai 2005 Er begge PC`ene satt opp med dynamisk IP og det går greit å pinge maskinene? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2005 Adressetype er "tilordnet av DHCP". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå