Mapster Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Jeg er med i en ungdomsklubb som skal arrangere Lan-Party og av den grunn går til innkjøp av en del pc'er. Og mine spørsmål er da: - Er Linux ett bra alternativ til Windows på pc'er på ett Lan? (Posive/Negative sider) - Hvilken Linux utgivelse er det beste alternativet? - Vil Linux og Windows kunne brukes om hverandre i Lan spill? - Hvordan er det med programvare på Linux? Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Jeg er med i en ungdomsklubb som skal arrangere Lan-Party og av den grunn går til innkjøp av en del pc'er. Og mine spørsmål er da: - Er Linux ett bra alternativ til Windows på pc'er på ett Lan? (Posive/Negative sider) - Hvilken Linux utgivelse er det beste alternativet? - Vil Linux og Windows kunne brukes om hverandre i Lan spill? - Hvordan er det med programvare på Linux? Takker på forhånd for svar. - Linux' gode nettverks-muligheter er et stort pluss. - Hvis du aldri har brukt Linux før kan det være best å bruke en nybegynnervennlig Linux-distribusjon, som Ubuntu, Fedora eller SUSE. - Ja. - Linux-programvare har gjennomsnittlig bra kvalitet, og det meste er gratis og open-source. Lykke til! Endret 6. mars 2005 av Gimper Lenke til kommentar
genstian Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Jeg er med i en ungdomsklubb som skal arrangere Lan-Party og av den grunn går til innkjøp av en del pc'er. Og mine spørsmål er da: - Er Linux ett bra alternativ til Windows på pc'er på ett Lan? (Posive/Negative sider) - Hvilken Linux utgivelse er det beste alternativet? - Vil Linux og Windows kunne brukes om hverandre i Lan spill? - Hvordan er det med programvare på Linux? Takker på forhånd for svar. 1. kan noen andre ramse opp. 2. Linux Kernel 2.6.11 (nyeste) 3. tror det, men noen spill er "Windows only" så du må bruke Wine eller cedega. 4.bra. alt er gratis og åpene kilde koder. og det er snakk om 98% av 40000 pakker eller noe EDIT: Gimper var først Endret 6. mars 2005 av hotstian Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Til en rekke servere er nok Linux lettere å sette opp, det er færre sikkerhetshull dere må tette, jeg har bedre erfaring med Linux som web-server, ftp-server, fildeler og dhcp enn Windows, så det er absolutt å anbefale. Som spillserver har jeg aldri prøvd noe som helst, men jeg vet at Linux har godt rykte på seg der også. I tillegg til at det er gratis, i motsetning til Windows, og når dere driver et LAN, bør dere ha lisensene i orden hvis dere skulle få besøk av snuten. Jeg anbefaler deg å lese denne artikkelen... Happy gaming! Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Linux på gameserver er helt overlegent (for å kunne kjøre det på windows trenger du en serverutgave == swindyrt i lisenser), har kjørt UT(2003/2004), steam og Q3-server på det; andre ting bør fungere også, dersom det finnes linux binary-filer til det. Å legge inn spill på linux for å spille på det er ikke like enkelt, men det skal fungere det også. Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Steam (Counterstrike, o.l) funker rimelig dårlig med Linux, og på de felste lan så er dette et veldig populært spill Skal dere bruke disse PC'ene til spilling, så gå for Windows. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 ADVARSEL: Mine innlegg/kommentarer er baserte på min egen erfaring og mine personlige meninger. Jeg kan ta feil, slik som alle andre. Vel, du tar nok feil på det området. Jeg kjenner flere som spiller Half-life 2 og CS på Linux... Har du prøvd det selv? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Jeg har selv prøvd CS på Linux, Steam under Cedega. Absolutt spillbart, men en typisk CS-spiller/fanatiker vil nok ha en annen oppfatning. Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) ADVARSEL: Mine innlegg/kommentarer er baserte på min egen erfaring og mine personlige meninger. Jeg kan ta feil, slik som alle andre. Vel, du tar nok feil på det området. Jeg kjenner flere som spiller Half-life 2 og CS på Linux... Har du prøvd det selv? Har prøvd, ja, og for min del er det helt uspillbart. Det går sikkert 'greit' for andre folk, men jeg må dessverre ha konstant 100fps, som den wannabe-progameren jeg er. I Linux varierer fps'en alt for mye.. Har prøvd alt av tweaking. Ganske irriterende at man må ha state-of-the-art hardware for å spille et spill i Linux - fra 98, 99 eller når det var det kom... men dette er verken Linux eller cedega/wine sin feil. Godt mulig at andre folk har fin FPS i steam-baserte spill med linux, men hardwaren min begynner å bli litt sliten. (P4 2.6ghz, 768mb ram, geforce 6800le) Noe annet som er enda mer plagsomt er at det ikke finnes en Ventrilo-klient for linux enda. Det finnes gode alternativer til ventrilo, som f.eks teamspeak - som har en native linux klient, men dessverre så bruker 90% av CS-norge ventrilo. MEN, dere bør jo prøve å kjøre Linux i hvert fall. Absolutt verdt forsøket. Jeg ble litt offtopic nå, men hvis det er noen andre har fått til å få 100fps konstant (aztec, i vannet, osv) på lignende hardware som jeg har, så vennligst send meg en melding. Steam, ventrilo og linux hadde gjort livet mitt komplett. Endret 7. mars 2005 av phatsam Lenke til kommentar
ways Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 en ting du bør tenke på når dere handler er hvilken HW som er godt støttet under linux og siden det virker som om du er ny på området; det kan ta litt tid å lære seg linux, så om dere har lanparty neste helg, ikke sats på det =) Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Hva med å kjøre Ventrilo under wine? Prøvd? Ventrilo.com: Linux i386 - 32bit N/A In development Så det er jo et håp... Endret 7. mars 2005 av huf Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Hva med å kjøre Ventrilo under wine? Prøvd? Ventrilo.com: Linux i386 - 32bit N/A In development Så det er jo et håp... Har vel stått der i 100 år. Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Hva med å kjøre Ventrilo under wine? Prøvd? Ventrilo.com: Linux i386 - 32bit N/A In development Så det er jo et håp... Det har jeg, og det funker rimelig dårlig. Som objorkum skreiv, så har det stått i et par år nå... Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Mandrake er heller ikke den verste distroen å begynne med. Begynte selv med den, og synes den var veldig fin. Er ikke så veldig glad i SuSE. ( Har dog ikke satt meg inn i det ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå