leirpytt Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Er mye ute å kjører i forbindelse med jobb. Har alltid bærbar pc med og bruker å koble opp via mobil telefon. Oppkoblingen ligger på ca 28-30kbit/s, noe som er tregt når en ellers er vandt til bredbånd. Finnes det noen andre måter å komme seg på nett som er raskere? Evt til hvilken pris? Lenke til kommentar
kjellml Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Du har jo mulighet til å koble deg opp mobilt via EDGE (ca 100 - 220kb) eller UMTS (ca 300 - 384 kb). Kommer selvfølgelig ann på om det er utbygd der du er, samt at du har en kompatibel telefon eller datakort. Sjekk med operatøren din når det gjelder dekning osv. Edit: Leif Endret 6. mars 2005 av kjellml Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 eller g3 som da er UMTS... Lenke til kommentar
leirpytt Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Holder til i Tromsø og har mye kjøring i troms og finnmark, er vel redd for at ingen av delene er utbygd der da. Skal sjekke med Netcom (som er operatør på firma ab mitt) Hørte rykter om for noen år siden at det fantes noe sattelitt greier som skulle funke, men har aldri helt fått med meg hva dette var og evt hva man trenger, hvem som har det eller hva slikt koster. Noen som vet? Endret 6. mars 2005 av leirpytt Lenke til kommentar
StupidNick Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 I vinterferien var jeg i London. Hadde med bærbar pc med trådløst nettverkskort, søkte etter nettverk og fikk opp en laaaang liste med usikrede, trådløse nettverk. Så var det bare å koble til ett av nettverkene, og vips! ikke vanskelig Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Her er iallefall netcom's to pakketilbud: http://netcom.no/DittAbo/3g/connectumts.html Her kan du se hvordan dekningen er for netcom g3/UMTS og EDGE: http://dekning.netcom.no/ekstratynn/?versi...id=kommundenavn Vet ikke om noen andre som har slike tjenester Endret 6. mars 2005 av kjaks Lenke til kommentar
leirpytt Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 I vinterferien var jeg i London. Hadde med bærbar pc med trådløst nettverkskort, søkte etter nettverk og fikk opp en laaaang liste med usikrede, trådløse nettverk.Så var det bare å koble til ett av nettverkene, og vips! ikke vanskelig Ja, det har jeg også gjort en del av når jeg har vært på reise i oslo og trondheim bl.a. Men jeg frykter jo at det kan være langt mellom hvert trådløst nettverk i finnmark da Kan være greit med en litt mer fleksibel løsning, da det er kjekt å kunne sjekke hvilke veien og fjelloverganger som er stengt pga av dårlig vintervær osv. Lenke til kommentar
Zl8 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Skulle til å si dette ikke var noe problem, helt til jeg så "kjøring i finnmark og troms".. Var i oslo for en ukes tid siden, og hadde absolutt ingen problemer med å koble meg opp mot diverse trådløse nettverk som lå åpne og ubeskyttet til både her og der. Sitter nå i Århus, låner nett av en eller annen random bedrift som har sitt fine trådløse nettverk åpent og tilgjengelig for enhver som befinner seg i umiddelbar nærhet. Helt greit for min del. Finnmark blir nok vanskeligere... Vet ikke hvor langt de har kommet med de flotte 3. generasjons lavo'ene med innebydg bredbånd og joika-kaker. Lenke til kommentar
leirpytt Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 satt å så på umts netet i troms og finnmark. Foruten i byene så var det vel omtrendt ikkeeksisterende. Må vel benytte meg av edge og netcoms connect. Kan se ut som om det er det eneste som kan funke. Hadde jo dekning etter de største veiene og byene. Blir vel ikke å rase innover vidda på snøscooter med det første så det kan jo funke. Er det noen som vet om man klarer å nå 200kb med slikt utstyr, eller om det er kun er oppnåelig "i fritt fall og medvind"? Lenke til kommentar
leirpytt Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Det var jo en rå pris på det datakortet som tydeligvis må brukes. 1990,- http://netcom.no/DittAbo/3g/connectumts.html Noen som vet hva som er så spesiellt med ett slikt kort? Evt om man får jøpt det billigere en annen plass? Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Det var jo en rå pris på det datakortet som tydeligvis må brukes. 1990,- http://netcom.no/DittAbo/3g/connectumts.html Noen som vet hva som er så spesiellt med ett slikt kort? Evt om man får jøpt det billigere en annen plass? Ja, det kortet var mildt sagt svindyrt og i tillegg uten mva Men dette er nok den beste løsningen for at det skal være enkelt å sette opp for sluttbrukeren, og i tillegg være sikkert for tilbyderen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå