Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har en detaljert og forsiktig guide/post/annen side der en som ikke vet særlig mye om klokking kan sette seg inn i det. Bit etter bit. Jeg ønsker nemlig å klokke min P4 2.66Ghz prossesor. Hvor høyt kan du klokke med standard CPU kjøler? Hvor høyt kan du klokke før du trenger vifte? Kan du ødelegge CPU med overklokking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK sorry da. Hvis du skal overklokke din CPU burde du kjøpe en bedre kjøleløsning enn boxed vifta ja. Vet ikke hvilket hovedkort eller RAM du har, så vanskelig å si hvor langt du kommer. Kanskje du klarer 3 GHz med god kjøling. Men den CPU'n du har er ikke så bra å overklokke, og du tjener lite ytelse på det.

Tror jeg anbefaler deg å kjøre den på standard frekvens og heller spare penger til ett nytt system senere.

Lenke til kommentar

Ei god vifte ville kanskje vært Zalman 7700B-Cu? stillegående å kjøler bra..

Men uanz så skal du klare klokke litt med standardkjøler og, om ikke mye så hvertfall litt :D

Prøv deg fram.. den cpuen du har der er veldig overklokkingvennlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har 2 stk av denne CPU'en... begge sitter i mATX-system..

Ett i845GE og ett i865PE..

I førstnevnte system setter RAM (DDR266) begrensingen ved FSB145=2.9Ghz.

I sistnevnte går det greit opp til FSB160 = 3.2Ghz.

Hvor mye du kan klokke en slik CPU varierer både med CPU (noen klokker bedre enn andre) og HK/Bios..

På mange? BIOS'er som har mulighet til å klokke FSB blir "rangen" satt til 133-165.. selv om CPU'n sikkert kan klokkes lenger med nok VCore..

Jeg ser at en del (alle?) produsenter av HK "lobotomerer" mATX-korta sine mht. muligheter for overklokking.. (ingen manipulering av volt.. kun "range" som nevt foran..og en tildels tvilsom AGP/PCI-lock)...

Aopen (support) kom med forklaringen "because of hardware limitations" da jeg for en tid tilbake klagde på ett i865G-kort fra Aopen...(de hadde bl.a. fjernet AGP/PCI-lock fra forrige utgaven av kortet) :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...