Gå til innhold

Vanvittig sen overføring mellom disker!


Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg må ha ett eller annet problem mellom diskene, eller med HK. Jeg skulle flytte 32 GB fra en disk til en annen, og det tok nesten to timer.

 

Når jeg overfører fra pc'en til eksterne disker via Firewire tar det bare 32 min (ca 1 GB pr min ). Hvorfor bruker den så vannvittig lang tid internt i pc'en?

 

Det er to vanlige ATA disker, begge to er Seagte Barracuda disker 7200 RPM.

 

Det tar også lang tid å overføre filer fra SATA disken til ATA diskene på pc'en. Den overføringa har ca samme hastighet som Firewire overføringa, ca 1 GB pr min. Men interne disker skal jo være mye raskere enn Firewire som kjører på 400mbits en disk kjører vel på ca 100MBs og SATA 150MBs.

 

Så mellom to ATA disker på samme kanal, skulle det vel i teorien ha gått ca 50MBs, altså 3 GB pr min. Mens nå ligger hastigheten på ca 250MB pr min.

 

Kjører en P4 2,8 GHz, 1 GB RAM og XP Pro SP2

 

Noen som har opplevd det samme, og eventuelt vet hvordan jeg kan fikse det?

Problemet har egentlig alltid vært der, husker at jeg brukte like lang tid for noen måneder siden, og pc'en er under ett år.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan prøve å sette diskene på forskjellige kontrollere. Slik at data ikke trenger å gå fra disk 1, til kontroller så tilbake til disk 2 over samme kabel.

 

-Trond

Faktisk så bruker ikke de to diskene samme kanal, sjekket. Den ene disken deler med DVD brenneren. På den andre står to disker, og så har jeg en SATA disk.

 

Som nevnt går det tregt mellom SATA og ATA diskene også, men vannvittig tregt mellom ATA diskene.... :thumbdown:

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

myhken2 Skrev 06/03/2005 : 14:17

Faktisk så bruker ikke de to diskene samme kanal, sjekket. Den ene disken deler med DVD brenneren. På den andre står to disker, og så har jeg en SATA disk.

 

Den HDen som deler kanal med DVD brenneren vil få hastighet lik ATA 33. Kanal hastigheten blir satt etter det svakeste leddet (DVD) på kanalen. Hjelper derfor ikke med ATA 133 disker sammen med DVD brennnere når det gjelder hastighet.

 

Arne M

Lenke til kommentar
myhken2 Skrev 06/03/2005 : 14:17
Faktisk så bruker ikke de to diskene samme kanal, sjekket. Den ene disken deler med DVD brenneren. På den andre står to disker, og så har jeg en SATA disk.

 

Den HDen som deler kanal med DVD brenneren vil få hastighet lik ATA 33. Kanal hastigheten blir satt etter det svakeste leddet (DVD) på kanalen. Hjelper derfor ikke med ATA 133 disker sammen med DVD brennnere når det gjelder hastighet.

 

Arne M

aaa, der har vi problemet....det var jeg ikke klar over.

 

Det er mellom den disken det går tregest ja, så det kan stemme....

 

Kjekt å vite.

 

Men neste pc skal bare ha SATA disker og DVD på vanlig ATA

Lenke til kommentar

Faktisk så skal det gå greit på nyere PC'er å koble IDE ATA 66/100/133 sammen med ATA 33 enheter på samme kontroller, det er bare på eldre kontrollere at hastigheten settes lik den tregeste enheten..

 

2 timer på en fil på 32 GB vil tilsvare ca. 4,4 MB i sekundet, noe som er langt tregere enn ATA 33. Det kan se ut som om DMA ikke er aktivert på en av diskene, som t-vs foreslår.

Lenke til kommentar
' date='07/03/2005 : 14:14'] Faktisk så skal det gå greit på nyere PC'er å koble IDE ATA 66/100/133 sammen med ATA 33 enheter på samme kontroller, det er bare på eldre kontrollere at hastigheten settes lik den tregeste enheten..

 

2 timer på en fil på 32 GB vil tilsvare ca. 4,4 MB i sekundet, noe som er langt tregere enn ATA 33. Det kan se ut som om DMA ikke er aktivert på en av diskene, som t-vs foreslår.

Hmmm...jeg får dobbelt sjekke DMA da.....takker for hjelpen. Snart ny pc på gang uansett så..... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...