mikaelt Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Plutselig igår sluttet pc'en min å fungere. Jeg skulle skru den på, men den reagerte ikke. Jeg sjekket om det var power-knappen på kabinettet, men det var det ikke. Jeg skiftet strømledning. NIKS! Jeg brukte en annen strømkontakt. NIKS! Hva kan det være? Er det hovedkortet som har fått seg en støyt? Det som er rart er at jeg får skrudd på skjermen, som står koblet via strømforsyningen i pc'en. Så det kan vel kanskje ikke være PSU heller?? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Hvor stor er strømforsyninga di? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Prøv med en større strømforsyning, 300W er alt for lite! Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Prøv med en større strømforsyning, 300W er alt for lite! Det holder i massevis for å starte opp PC-en. Og du vet jo heller ikke hvordan PC han har, så 300W kan holde i massevis!! Har du sjekket at kablene fra power-knappen på kabinettet sitter skikkelig i på hovedkortet? Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Prøv med en større strømforsyning, 300W er alt for lite! Det holder i massevis for å starte opp PC-en. Og du vet jo heller ikke hvordan PC han har, så 300W kan holde i massevis!! Har du sjekket at kablene fra power-knappen på kabinettet sitter skikkelig i på hovedkortet? Les specsa Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) 300W holder i massevis for å starte opp maskinen. Jeg er enig med at det er i minste laget med strøm for vanlig kjøring av PC-en, men det skal nok holde. (ja, nå så jeg på specsa. ) Endret 6. mars 2005 av @kd Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Ei grei 300W strømforsyning burde fungere bra med de specsa. Jeg har 360W (chieftec) på XP2000 (palomino kjerne = strømsluk), 768MB RAM, 2x120GB HD, GF4-4600, DVD-brenner, dvd-rom + et par ekspansjonskort. Siden denne PCn sikkert bruker litt mer strøm vil jeg gå ut ifra at 300W er plenty for hans (og mitt) system. Har du prøvd å dra ut kontakten på den PSU, så switche over av/på knappen* bakpå strømforsyninga for så å sette inn og skru på igjen? Dette skulle resete automatsikring hvis du har det. Du kan også teste strømforsyninga ved å koble fra alle drev, hovedkort og andre ting koblet til den før du så tar en u-bøyd binders og setter den inn i ATX-kontakten opp mot grønn og valgfri svart ledning. Hvis PSU starter (vifta går) så er sjansen stor for at problemet er et annet sted. Hvis du kobler på f. eks. ei vifte på en drevkontakt mens PSU går kan du sjekke om den faktisk leverer strøm også, men er dog bedre med multimeter hvis du har det. Sjekk også kablen fra strømknapp til hovedkort! Samt en kjapp sjekk på alt annet av kabler og eventuelle løse deler. *Merk, dette er ikke den røde som sier 230/110V! Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 *Merk, dette er ikke den røde som sier 230/110V! Liten rettelse: 230/115V Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 *Merk, dette er ikke den røde som sier 230/110V! Liten rettelse: 230/115V Hehe, jo du har vel rett der. Nyere amerikanske bygninger får inn 230V for så å dele denne opp til 115V. Virker dog som om standarden er villt flytende, alt fra 105-127V til forbruker ser det ut til. Offisielt er vel USA 120V 60Hz, men genereringsprosessen samt distribusjonen gir ville tall pga tap på linja. Så bor du nærme transformatoren blir du "grilla", mens bor du langt unna sliter du likeså. Vel og merke er jo ikke knappen der bare for amerikanerne dog. Takk til google for utfyllende info, var nesten litt interesant å lese om ville standarder. Var ikke klar over at vi sitter på et ueffektivt 50Hz system i Norge pga at det passa så bra med det metriske system. Hva lærer man vel ikke her på forumet! Lenke til kommentar
eXoTiCx Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Kan jo ha kortsluttet strømforsyningen.. :!: se om den er liv i! :!: Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 Det var strømforsyningen som var deffekt.. har kjøpt ny nå.. 450W Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå