eirikJO Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Jeg har: .test2{ font-family: font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 10px; color: color:#FFFFFF; link: color:#FFFFFF; text-decoration:none; } men linkene får fortsatt understrek. Dersom jeg setter inn: a{ text-decoration:none; } i *.css, får jeg ikke understrek under linjene. Hvorfor? Hvordan får jeg hver enkelt tekst til å selv bestemme farger/style på linkene? Endret 6. mars 2005 av eirikjo Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) ".tekst2" bestemmer hvordan a:link skal se ut, utenom farge og "text-decoration". Endret 6. mars 2005 av Skomaker Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Hvordan får jeg .tekst2 til å bestemme farge og text-decoration da? Må jeg ha en felles "a{}" som bestemmer for alle sidene som bruker *.css stylen? Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) .tekst2 kan ikke bestemme over a:link Det eneste du kan gjøre, (jeg tror ikke det går ann å gi a en class så) du kan legge a inn i en div. Du kan se hvordan man gjør det under her. <div id="link"><p class="tekst2">Heisann <a href="#">LINK</a></div> div#link a { text-decoration:none; } Noe i den duren tror jeg. Endret 6. mars 2005 av Skomaker Lenke til kommentar
eirikJO Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) aha.. litt tungvindt, syntes jeg.. Men da har jeg ivertfall fått svar på det. Takk. edit: Er det mulig å sette inn farge på tekst i "a{}" i *.css til å være den som da er satt i .tekst2 ? Hmm, litt dårlig forklart.. prøver igjen. Jeg skal ha .tekst1 og .tekst2 i css. Jeg ønsker at linkene skal ha samme farge og style som i hver enkelt tekst. Må jeg da gjøre det som du forklarte over, Skomaker? Endret 6. mars 2005 av eirikjo Lenke til kommentar
funkweb Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Du kan overstyre de standar a klassene.. Altså standar a klasser må uansett være... f.eks: Denne linken vil da bruke de standar klassen'e som er definert. <a href="#">Hei hei</a> Jeg vil denne linken skal ikke bruke standar, men spesielt utsende, farger osv.. <a class="hello" href="#">Hei hei</a> CSS: /* Standar */ A:link {color: #FF6600;} A:visited {color: #FF6600;} A:hover {color: #FF6600;} A:active {color: #FF6600;} /* Egen definert A class */ A.hello:link {color: #FF6600;} A.hello:visited {color: #FF6600;} A.hello:hover {color: #FF6600;} A.hello:active {color: #FF6600;} Endret 7. mars 2005 av funkweb Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg skal ha .tekst1 og .tekst2 i css.Jeg ønsker at linkene skal ha samme farge og style som i hver enkelt tekst. Må jeg da gjøre det som du forklarte over, Skomaker? .tekst1 a, .tekst2 a { color: inherit; } inherit er en fin båt. Lenke til kommentar
kroekkete Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg skal ha .tekst1 og .tekst2 i css.Jeg ønsker at linkene skal ha samme farge og style som i hver enkelt tekst. Må jeg da gjøre det som du forklarte over, Skomaker? .tekst1 a, .tekst2 a { color: inherit; } inherit er en fin båt. Glimrende, den var nyttig! Har slitt med dette selv... Mvh Primaxx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå