Frank_oyvind Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Jeg er nybegynner både her i forumet og med fotografering. Etter mye lesing her falt valget på en D70. Nå vil jeg ta sort/hvitt bilder. Kan dette gjøres i kameraet, eller må jeg bruke photoshop. (prøvde å søke på gamle tråder uten særlig hell...) Noen med tips? Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Nei, gjør det i Photoshop. Finnes mange tråder på ulike løsninger for å konvertere fargebilder til s/h med godt resultat. Se f.eks. her og her (fremgangsmåten langt nede på siden) for gode tips. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Men det er vel mulig å stille D70 inn til å ta bilder i svart/hvitt. EDIT: Men jeg vet det ikke sikkert, bare antar det Endret 6. mars 2005 av svamp Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Det er ingen funksjoner for det i kameraet, hvis de ikke er så godt gjemt at jeg ikke kan finne de. I de fleste tilfellene så vil man gjøre det manuelt uansett. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Ja, som jeg redigerte inn, jeg bare antok det. Men man kan jo stille mye på farger/balanse o.l., kanskje det går an å få tilnærmet gråskalabilder ved å fikle med disse innstillingene? Uansett, etter å ha sett linken som Rincewind76 kom med, er i alle fall jeg overbevist om at det er best å gjøre det selv Lenke til kommentar