Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner både her i forumet og med fotografering. Etter mye lesing her falt valget på en D70. :cool:

Nå vil jeg ta sort/hvitt bilder. Kan dette gjøres i kameraet, eller må jeg bruke photoshop. (prøvde å søke på gamle tråder uten særlig hell...) Noen med tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, som jeg redigerte inn, jeg bare antok det.

Men man kan jo stille mye på farger/balanse o.l., kanskje det går an å få tilnærmet gråskalabilder ved å fikle med disse innstillingene?

Uansett, etter å ha sett linken som Rincewind76 kom med, er i alle fall jeg overbevist om at det er best å gjøre det selv :)

Lenke til kommentar
Ja, som jeg redigerte inn, jeg bare antok det.

Men man kan jo stille mye på farger/balanse o.l., kanskje det går an å få tilnærmet gråskalabilder ved å fikle med disse innstillingene?

Uansett, etter å ha sett linken som Rincewind76 kom med, er i alle fall jeg overbevist om at det er best å gjøre det selv :)

Nei, selv om du stiller ned fargene til minste verdi er det definitivt et fargebilde.

Som vist ovenfor er konverteringen opplagt noe man bør gjøre manuelt, og den vanligste og forholdsvis enkle metoden er Channel Mixer i photoshop. Bruk channel mixer -> monochrome, styr fargene og til slutt kan du evt gjøre om til grayscale dersom du ønsker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...