Frank_oyvind Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Jeg er nybegynner både her i forumet og med fotografering. Etter mye lesing her falt valget på en D70. Nå vil jeg ta sort/hvitt bilder. Kan dette gjøres i kameraet, eller må jeg bruke photoshop. (prøvde å søke på gamle tråder uten særlig hell...) Noen med tips? Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Nei, gjør det i Photoshop. Finnes mange tråder på ulike løsninger for å konvertere fargebilder til s/h med godt resultat. Se f.eks. her og her (fremgangsmåten langt nede på siden) for gode tips. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Men det er vel mulig å stille D70 inn til å ta bilder i svart/hvitt. EDIT: Men jeg vet det ikke sikkert, bare antar det Endret 6. mars 2005 av svamp Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Det er ingen funksjoner for det i kameraet, hvis de ikke er så godt gjemt at jeg ikke kan finne de. I de fleste tilfellene så vil man gjøre det manuelt uansett. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Ja, som jeg redigerte inn, jeg bare antok det. Men man kan jo stille mye på farger/balanse o.l., kanskje det går an å få tilnærmet gråskalabilder ved å fikle med disse innstillingene? Uansett, etter å ha sett linken som Rincewind76 kom med, er i alle fall jeg overbevist om at det er best å gjøre det selv Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Ja, som jeg redigerte inn, jeg bare antok det.Men man kan jo stille mye på farger/balanse o.l., kanskje det går an å få tilnærmet gråskalabilder ved å fikle med disse innstillingene? Uansett, etter å ha sett linken som Rincewind76 kom med, er i alle fall jeg overbevist om at det er best å gjøre det selv Nei, selv om du stiller ned fargene til minste verdi er det definitivt et fargebilde. Som vist ovenfor er konverteringen opplagt noe man bør gjøre manuelt, og den vanligste og forholdsvis enkle metoden er Channel Mixer i photoshop. Bruk channel mixer -> monochrome, styr fargene og til slutt kan du evt gjøre om til grayscale dersom du ønsker det. Lenke til kommentar
Frank_oyvind Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Tusen takk! Dette var utrolig lett - samtidig som det blir lekkert! Frank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå