Gå til innhold

Skjermkortet lager modem-lyder!?

Anbefalte innlegg

Skulle testet nettopp 3DMark03, og ble litt overasket over en mystisk ukjent lyd jeg ikke har hørt før (i alle fall ikke lagt merke til).

Høres nesten ut som et modem :ohmy: - bare veldig lavt.

Så vidt jeg klarer å høre, kommer lyden fra skjermkortet.

Hvordan er det mulig? På skjermkortet er det vel ingen mekaniske deler som kan lage slike lyder?

Verken skjermkort, CPU eller chipset har vifte (vannkjølt).

Hva er dette?

Last ned lydklippp her

Forklaring til lydklippet:

Først noen sekunder med "idle-støy" - så starter 3DMark å laste testen (hører en slags høyfrekventlyd), etter noen sekunder starter testet - og en skurrelyd høres.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke vanlig at skjermkort gir fra seg lyder, noe som gir fra seg lyder under 3dmark03 dog, er overbelastede strømforsyninger. Dersom du har et nytt strømkrevende grafikkort, ville jeg nesten vedde på at det er ditt PSU som skriker om nåde. Har akkurat byttet PSU som ga fra seg "skrikelyder" under 3dmark03 testene. Mitt PSU varte ikke lenge med 6800GT/Ultra før det døde helt.

Lenke til kommentar

Ah, glemte noe veldig vesentlig ja..

Skjermkortet er et Nvidia 6600GT.

PSU er NorthQ Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan

Hovedkort er MSI K8T NEO2 FIR, og CPU AMD s939 64bit 3000+. Kun én harddisk, og DVD-rom - med andre ord bør da 400W holde i massevis til dette. :hmm: (pc'en er ikke ustabil på noen måte)

Virker som om lyden er sterkest når jeg har øret nedenfor skjermkortet, men utelukker ikke at PSU er kilden...

Det er kanskje mest sannsynlig at PSU er kilden?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jo, det er nok mest sannsynlig at det er PSU....

Det har seg slik at mange PSU ofte ikke leverer det de lover, men det viktige er at 400w er max, og det sliter veldig på PSU at den kjører opp imot dette over lengre tid. Er ikke sikker på hvor lang tid PSU produsentene oppgir som maxtid på maksimum output, men det er ikke lenge. Dersom ditt PSU gir fra seg mer og mer lyd, så få deg et nytt før det tar kvelden. For det er ikke sikkert det går fredelig for seg når det dør;)

Mitt gamle 400w som tok kvelden, ble kjørt på et NF7-v2.0 og en Barton 3200+, 6800Ultra, en HDD og en DVD-brenner, og klarte dette fint (bortsett fra at det hylte på 3dmark03). Men, så kjøpte jeg meg et nforce3 Ultra 939 HK og amd64 3500+, og da tok det ikke lang tid før PSU tok permanent ferie. Og dette var med samme hardware som ble brukt på NF7 kortet.

Dersom du legger sammen alle dine komponenters watt bruk, så kommer du nok opp i langt over det ditt PSU støtter som kontinuerlig output, som jeg tipper er et sted mellom 250-300w på ditt PSU. På de fleste PSU jeg har hatt, står det på PSU hva som er kontinuerlig og max output.

Ha i bakhodet at dersom du overklokker, og du synes ikke du får maskinen stabil på noe av det du setter den opp til, så kan det være PSU som er problemet. For overklokking suger watt så det holder.

Lenke til kommentar
Dersom du legger sammen alle dine komponenters watt bruk, så kommer du nok opp i langt over det ditt PSU støtter som kontinuerlig output

Akkurat det kan ikke jeg helt skjønne. Har jo ikke akkurat noen kraftpakke jeg? Er jo kun skjermkort og HD som trekker strøm utenom hovedkortet. Er ingenting som er overklokket. Er forresten ingen tegn til ustabilitet heller - har hatt systemet siden jul.

Nå har det seg slik at jeg faktisk hadde tenkt å kjøpe denne thermaltake vifteløse PSU'en. Tviler du å at den vil være kraftig nok?

Lenke til kommentar
Nå har det seg slik at jeg faktisk hadde tenkt å kjøpe denne thermaltake vifteløse PSU'en. Tviler du å at den vil være kraftig nok?

Den leverer bare 14 amper på 12v railen :cry:

NorthQ er ikke akkurat kjent for og være en bra/stabil PSU heller. Den leverer vel bare 16 amper på 12v railen.

Hvis du vil ha en super-stille PSU som virkelig leverer varene, kan du ta en titt på denne MIST 500W PSU'en. Den har 2stk. 12v rails, og leverer 18 amper på hver rail, dvs. 36 amper.. Det er en god del mer enn NorthQ sine 16a, og iallefall den vifteløse PSU'en der sine lusne 14a.

I tillegg er den så stille at neppe hører den. Den er "lydløs". Les bruker-erfaringer om den HER

Anbefales virkelig! (har en selv, og driver 3stk. HDD'er, et Geforce 6800 Ultra, overklokka AMD 64+, Audigy 2 ZS, DVDR/CDR, 3x RAM brikker som alle kjører på 2.7v, vannkjøling osv, og den blir bare lunken og høres ikke i det heletatt!).

En liten TEST av MIST 500W her.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

En liten oversikt i watt: AMD64 CPU 89watt (noe mindre for winchester)

Nvidia 6600GT 100watt (ca.)

Hovedkort 25-35watt+

Hard disk 25watt

DVD/brenner 25-30watt

USB 1.1/2.0 port 5watt (pr. port i bruk)

IEEE-1394 FireWire 8watt

80mm vifte 3watt (pr. vifte i bruk)

2 stk. DDR-Ram 20-30watt (varierer på volt)

Lydkort 10watt (ca.)

Så kommer det til watt på integrerte komponenter på HK eks. nettverk og kontrollere ol. som er i bruk.

Husk at du helst ikke bør overskride watten som ditt PSU støtter som kontuerlig output, som ligger ca. 100watt under max, som er den watten de reklamerer med.

Slik jeg ser det, har du et watt bruk på rundt 350watt, og bør derfor velge et PSU på minimum 450W. Men, dette er et minimum, og gjelder kun dersom PSU faktisk leverer det den sier, noe "billig" merker skjelden gjør. Så den anbefalingen til "bidz" er ikke ueffen den. Selv har jeg denne på 560watt : http://www.thermaltake.com/purepower/W0023.htm

Så da er det bar å regne i vei;)

Lenke til kommentar
Jeg også får denne lyden, men kun ved CPU/RAM intensive oppgaver. Jeg har hittil trodd lydene kom ifra RAM, men skal sjekke neste gang om det er ifra PSU. Jeg har X800XT og en MIST 430W PSU

Jeg har samma PSU, og kjører den i "hovedsystemet" mitt, profil. Det som ikke står der er at det er 1 DVD-ROM, 1 DVD-/+RW, 3 vifter på 4pins molex samt at 4USB plugger er kontinuerlig på, med max 6 til tider ;).

Får ingen unormale lyder av PSU, har ikke hatt problemer med stabilitet pga. spenningsverdier etc.

Merkelig...

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...