Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med surfing, men andre ting fungerer

Anbefalte innlegg

Hei.

Har de siste dagene slitt med at internetten plutselig ikke fungerer over det trådløse nettverket. Får fortsatt tildelt IP, kan pinge internett adresser som normalt (prøvd vg.no og hw.no), men får verken surfet eller brukt msn. Skjønner ikke hva som gjør dette, det skjer helt uprovosert. For å fikse tilkoblingen må jeg restarte maskinen. Nytter ikke med å Reparere tilkoblingen, prøve å koble til nettet på ny eller noe. Signalstyrken er helt ok så det skyldes nok heller ikke dette. Begynner å bli frustrert :( Noen som har noen tips til hva som kan være galt og eventuelt hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Aldri hatt problemer før, og har ikke gjort noen endringer som kan ha forårsaket dette (såvidt jeg husker).

EDIT: Falt akkurat ut igjen. Ser ut til at jeg fortsatt kan koble meg til min andre maskin som er koblet på LANet.

EDIT 2: Blir stadig klokere av å falle ut. Kan faktisk sjekke mail (gjennom Outlook) og bruke IRC mens jeg har falt ut. Tydeligvis fungerer nettet som det skal, men surfing og MSN er det fortsatt vanskelig med. Da burde kanskje ikke denne tråden vært i Nettverk lengre, men det får eventuelt moderatorene avgjøre. Forslag mottas fortsatt med takk!! PS. Er heller ikke brannmuren (Norton) som er problemet.

Endret av smetho
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda en oppdatering, begynner å bli frustrert nå.

Tydeligvis fungerer det heller ikke med ledning. Hva kan forårsake at det ikke lengre går an å surfe (eller bruke msn), men jeg kan fortsatt bruke f.eks irc? Og hvorfor skjer dette helt plutselig uten noen som helst åpenbar grunn?

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som som å endre DNS hjalp. dessverre :(

Etter litt mer testing så ser det ut til at det som regel skjer mens jeg bruker Opera (Opera 8 Beta), særlig etter jeg har brukt det over en periode. Dette skjer ikke helt konsekvent så jeg er ikke 100% sikker.

Tema95: nei, kommer ingen feilmelding i det hele tatt. Ting bare slutter å fungere.

Har også prøvd å ta System Restore, men dette har heller ikke hjulpet. Flere tips mottas med takk!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Du kan jo altis sjekke ut litt med diverse verktøyer!

tracert

netstat

ping

Kanskje du blir no klokere av det

EDIT: Hva med og prøve og sette DNS til din ISP sinde dns server ? :)

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Og så kan du prøve å pinge 193.213.114.188 etterpå. IP til (www.online.no)

Nå har nettop jeg og tozer sagt han kan pinge! Ingen vits og komme med dette da :)

Lenke til kommentar

Nå nevnte jeg i starten av tråden at jeg, når problemet har oppstått, fortsatt kan pinge. Har ikke noe packet-loss, og tidene er helt normale (gjennomsnittelig ca 27-28ms).

Kan også prøve å endre DNS til de andre som er foreslått her :)

Lenke til kommentar

Var borte i en maskin med WinXP hvor all "vanlig" surfing virket, f.eks. vg.no, aftenposten.no osv, mens f.eks. MSN og Postbanken ikke virket. Sa vel egentlig at sidene ikke fantes. Det var heller ikke mulig å kople seg til MS Windows Update.

Det viste seg at dette skyldtes noen DLL som var avregistrert, og dette ble løst igjen ved å kjøre regsrv på filene.

Årsaken var sannsynligvis Kaaza eller en annne p2p med spyware.

Maskinen fungerte ca 10 minutter etter at regsrv ble utført, så var det like ille igjen.

Rensket deretter maskinen med MS AntiSpyware (faktisk meget bra!), og utførte regsrv på nytt. Etter det har det virket i drøye to uker.

Har ikke oppskriften her, skal prøve å poste den når jeg kommer hjem i kveld.

tm

Lenke til kommentar

Det bør kanskje nevnes: den stasjonære maskinen min som også er på samme nettverk har ikke noen problemer. Har heller ikke endret noen instillinger på min maskin som skulle ha forårsaket problemet. De innstillingene jeg har har fungert i flere måneder så ser ikke helt hvordan det skal kunne være problemer (tenker da på DNS. Får per idag dette tildelt automatisk).

Har også sjekket maskinen for spyware med Adaware og Spybot, i tillegg til å ha sjekket for virus (Norton).

Bruker NGT som ISP.

Lenke til kommentar

TCP/IP står for Transmission Control Protocol / Internet Protocol og er lagene som sørger kommunikasjons protocollen som bl.a. kobler deg til nettet. I windows så er denne kontrollert av en fil som heter Winsock.dll, problemer som kan relatere til denne er f.eks. at du kan pinge sider på internett, men browseren din får bare frem "page cannot be displayed".

Noen ganger så kan denne feilen komme som et resultat etter ha scannet med programmer som LavaSoft's AdAware eller SpyBot Search & Destory, som egentlig er for å bli kvitt spyware. Disse programmene kan av vanvare ødelegge internett-tilkoblingen din ved å fjerne nødvendige registry adganger. Dette problemet kan også komme av andre årsaker, f.eks. at du har installert nettverks-driveren feil, av-installert firewallen feil o.l.

Dette problemet fikses som oftest ved å resette TCP/IP-protokollen, i tidligere versioner av windows så er det ikke noe problem å re-installere TCP/IP -protocollen. Men i Windows XP så er TCP/IP lagene et kjerne-komponent i OS'et, som gjør at det er litt mer klundrete.

For å resette TCP/IP -protocollen "the hard way" så kan du følge denne guiden fra Microsoft's Knowledge Base.

En lettere metode for å gjøre dette på er å kjøre winsockxpfix.exe som jeg anbefalte.

Grunnen til at jeg gir beskrivelsen er at mange (forståelig nok) ikke tar imot tips fra folk som sier "last ned denne, den fikser sikkert problemet ditt".

Lykke til ;)

Endret av jh_
Lenke til kommentar

Nå får vi se :) Brukte den fixen du linka til jh_, og muligheten for at det er noe slikt som har skjedd er absolutt der. Har surfa en god stund nå uten at jeg har merka noe til problemet, men tør ikke håpe for mye enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...