arokh Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Bygger PC for en bekjent, skal være rimelig men samtidig ok kvalitet på delene. Noen kommentarer til dette oppsettet? Gigabyte GA-K8NF-9 950,- http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5202 Winchester 3000+ Boxed (De har ikke OEM på lager) 1295,- http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5513 POV GeForce 6600GT 128MB 1750,- http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4353 Seagate 120GB S-ATA 725,- http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5207 PQI 512MB PC3200 Turbo 895,- http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4323 Raidmax Midi 495,- http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FU822WB Fortron/Source 350W 475,- http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FSP35060THN Thermaltake Silent Boost 245,- http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=A1838 Totalt: 6830,- Kan ikke være noe dyrere enn dette. Endret 5. mars 2005 av arokh Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Joda, ser bra ut det. Det er to ting, riktignok: 1. Du bør ha to minnebrikker istedenfor en med 939-system. Dette kan selvølgelig oppgraderes senere. Det går fint med en, det er ikke det, men ideelt sett. Jeg er dessuten usikker på denne minnebrikken, men det kan andre svare på. 2. Når du kjøper et 939-system og et 6600Gt-kort for pCI (istedenfor et 6800GT-kort), ville jeg kanskje anbefale deg å kjøpe et hovedkort som støtter SLI. Da har vedkommede muligheten for en billig oppgradering i framtiden. Det hovedkortet du har valgt er i utgangspunktet såpass dyrt at mellomlegget er minimalt. Du skal også merke deg at Gigabyte sitt Nforce 4-kort ikke regnes som blant de beste. Jf. f.eks. test hos anandtech nylig, hvor de sammenligner Nforce 4-kort med SLI. Dette er det billigste SLI-kortet, og regnes for å være bra: Asus A8N-SLI nForce4 SLI S-939 Lykke til Lenke til kommentar
gsn Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Siden du går for en 350W PSU, hvorfor ikke ta et kabinett som har dette fra før, blir fort noen kroner billigere også (artic cooling t1) her er en grunn til å kanskje styre unna POV sitt 6600gt http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=366863&hl= Har foresten fikset det problemet, men vet ikke hvordan det står til med garantier osv... XFX sitt kort er forsåvidt klokket 200mhz høyere på minnet. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Et s754 system vil gi mye bedre ytelse... Se på dette Bare bytt 6600 til GT så har du en god pc Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Et s754 system vil gi mye bedre ytelse... Se på dette Bare bytt 6600 til GT så har du en god pc s939 er nok det beste valget Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 bureaucrator: Nå er pris en hindring derfor bare 1 brikke, planen er vel å kjøpe en til senere. Når det gjelder SLI er jeg ikke overbevist om at det er framtiden, nvidia ser ikke ut til å prioritere drivere i hele tatt. Per i dag er det vel få spill SLI funker med.. gsn: Kabinettet er valgt etter ønske fra han jeg bygger maskinen til, og 350W burde holde siden strømforsyningen er av bra kvalitet etter det jeg har hørt. un0kai: Sorry, tar ikke folk som anbefaler 754 over 939 seriøst Legger man inn samme skjermkort og kabinett-løsning som i oppsettet mitt der blir det ikke mange kronene forskjell. Om noen måneder kommer AMD med dobbeltkjerne-prosessorer som vil knuse alt. Bedre å ha bruke noen kroner på å ha mulighet til å oppgradere senere enn å være gnien for å få bittelitt bedre ytelse akkurat i dag. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 bureaucrator: Nå er pris en hindring derfor bare 1 brikke, planen er vel å kjøpe en til senere. Når det gjelder SLI er jeg ikke overbevist om at det er framtiden, nvidia ser ikke ut til å prioritere drivere i hele tatt. Per i dag er det vel få spill SLI funker med.. un0kai: Sorry, tar ikke folk som anbefaler 754 over 939 seriøst Legger man inn samme skjermkort og kabinett-løsning som i oppsettet mitt der blir det ikke mange kronene forskjell. Om noen måneder kommer AMD med dobbeltkjerne-prosessorer som vil knuse alt. Bedre å ha bruke noen kroner på å ha mulighet til å oppgradere senere enn å være gnien for å få bittelitt bedre ytelse akkurat i dag. SLI funker med en masse spill allerede, og det vil bli stadig flere: http://www.nzone.com/object/nzone_sli_certifiedapps.html Så jeg ville bruke samme argument for SLI som du bruker for sokkel 939: bedre å kunne oppgradere senere! Lenke til kommentar
kasol Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Siden du skal satse på oppgradering så ville jeg kjøpt en større strømforsyning da 6800/X800XT korta tar mye strøm. Jeg kjenner flere som har måttet kjøpe ny strømforsyning selv om de hadde gode 350w strømforsyninger. Oppsettet ser bra ut det Mitt forslag: (basert på ditt) Ant. Beskrivelse Slett Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X 950,00 Seagate 120GB S-ATA NCQ 7200RPM 725,00 DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ) 565,00 XFX GeFORCE 6600GT 128MB PCIe Retail 1 795,00 Thermaltake Silent strømforsyning 480W 995,00 AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz BOXED 1 295,00 Raidmax Scorpio Miditower m/vindu Blått 495,00 Tot: 6 820,00 (inkl. mva.) Edit: SLI kan hjelpe ja men da bør man kjøpe seg minimum ett 6800GT nå da 2x6600 kun yter marginalt bedre en ett 6800GT Om ett år vil jo de nyeste kortene mest sannsynlig også slå 2x6800GT i SLI og da er jo poenget borte. tomsHL2 Endret 6. mars 2005 av kasol Lenke til kommentar
Fezzer Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 det kabinettet der er like stygt som en styla opel manta (etter MIN mening). Velg heller et mer kvalitet som f.eks dette fra Lian Li som er et kvalitets merke! Lenke til kommentar
horebore Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 un0kai: Sorry, tar ikke folk som anbefaler 754 over 939 seriøst Legger man inn samme skjermkort og kabinett-løsning som i oppsettet mitt der blir det ikke mange kronene forskjell. Om noen måneder kommer AMD med dobbeltkjerne-prosessorer som vil knuse alt. Bedre å ha bruke noen kroner på å ha mulighet til å oppgradere senere enn å være gnien for å få bittelitt bedre ytelse akkurat i dag. I og med at 754 har bedre ytelse på samme klokkefrekvens enn 939 og kortene ligger rundt 6-700 kroner, ville jeg heller kjøpt et slikt system for heller å oppgradere skikkelig med hk + cpu når dobbeltkjerne blir aktuelt. Lenke til kommentar
Albino Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Jeg ville hatt en større harddisk. 120gb holder ikke nå om dagen. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Altså. Pris er nøkkelordet her. Selvfølgelig det er bedre med 200GB hd og et mer fancy kabinett. Men det skal altså ikke være dyrere enn dette! 939 er sokkelen, ferdig. Vil gjerne høre om folk har god/dårlig erfaring med strømforsyning/skjermkort/hovedkort. Lenke til kommentar
kasol Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Strømforsyninga di er veldig bra den til oppsettet pr idag men som sagt når du oppgraderer til 6800/X800Xt eller lignende i fremtiden blir den for svak. Har en bekjent som hadde denne og måtte kjøpe ny strømforsyning når han fikk nytt X800XT kort. Men du kan jo kjøpe dyrere ram slik du har foreslått og så bare bytte ut PSU hvis det trengs. Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 bureaucrator: Nå er pris en hindring derfor bare 1 brikke, planen er vel å kjøpe en til senere. Når det gjelder SLI er jeg ikke overbevist om at det er framtiden, nvidia ser ikke ut til å prioritere drivere i hele tatt. Per i dag er det vel få spill SLI funker med.. gsn: Kabinettet er valgt etter ønske fra han jeg bygger maskinen til, og 350W burde holde siden strømforsyningen er av bra kvalitet etter det jeg har hørt. un0kai: Sorry, tar ikke folk som anbefaler 754 over 939 seriøst Legger man inn samme skjermkort og kabinett-løsning som i oppsettet mitt der blir det ikke mange kronene forskjell. Om noen måneder kommer AMD med dobbeltkjerne-prosessorer som vil knuse alt. Bedre å ha bruke noen kroner på å ha mulighet til å oppgradere senere enn å være gnien for å få bittelitt bedre ytelse akkurat i dag. Det er ikke store forskjellen på pris nei, men cpuen jeg har satt opp har 600mhz høyere klokk enn 3000+ winchesteren, men skulle da tro det har noe å si på ytelsen. jmf.BeHardware Dobbelkjerne gir ingen ytelselsøke i i programmer som ikke er skrevet eksplisitt for å kunne ytnytte flere kjerner. Eneste spill som er skrevet multithreaded som jeg vet er quake3. Spørsmålet du må stille deg er om det er verdt å legge opp til oppgradering i fremtiden, amd har en ny sokkel som kommer snart uansett, gudene vet om en dual core fungerer med dagens HK. Har bekjenten din store planer om å oppgradere? Jeg synes helt seriøst at du bør vurdere s754 selv har jeg s939, grunnen til de er at jeg overklokker, da er s939 et opplagt valg. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Edit: SLI kan hjelpe ja men da bør man kjøpe seg minimum ett 6800GT nå da 2x6600 kun yter marginalt bedre en ett 6800GTOm ett år vil jo de nyeste kortene mest sannsynlig også slå 2x6800GT i SLI og da er jo poenget borte. tomsHL2 Utgangspunktet her var at han skulle kjøpe et 6600GT, altså av økonomiske grunner. At to 6600GT-kort bare yter marginalt bedre enn ett6800GT-kort i den sammenhengen er jo ikke et meningsfullt argument mot to 6600GT-kort i SLI. Poenget er jo nettopp at hvis han først skal kjøpe ett 6600GT-kort, så vil han ha mulighet til å oppgradere senere til to, særlig når 6600GT-kortene går ned i pris, istedenfor å kjøpe et helt nytt kort... Og at han kan velge å kjøpe et annet grafikkort isteden vil heller ikke være et argument mot SLI, da SLI bare er en mulighet, ikke en nødvendighet. For øvrig, med hensyn til det som sies om dobbeltkjerneprosesser: riktignok er det bare Quake 3 som støtter dette nå, og det er jo også helt unødvendig her, vil man i framtiden sannsynligvis benytte seg av dette i stor utstrekning. Sannsynligvis vil man se dette i 2006. Så i den grad man kan snakke om framtidsrettethet, vil sokkel 939 åpenbart utmerke seg framfor 754. Sokkel 939 med SLI: mulighet for sobbelkjerne og mulighet for SLI. Det optimale valg, hurra! Lenke til kommentar
gsn Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Den strømforsyningen er bra den var bare hvis du ville spare in noen kroner på en alternativ kabinett/psu løsning og kanskje bruke de hundrelappene en annen plass, men hvis han som skal ha maskinen vill ha raidmax kabinettet er jo saken grei Lenke til kommentar
kasol Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Edit: SLI kan hjelpe ja men da bør man kjøpe seg minimum ett 6800GT nå da 2x6600 kun yter marginalt bedre en ett 6800GTOm ett år vil jo de nyeste kortene mest sannsynlig også slå 2x6800GT i SLI og da er jo poenget borte. tomsHL2 Utgangspunktet her var at han skulle kjøpe et 6600GT, altså av økonomiske grunner. At to 6600GT-kort bare yter marginalt bedre enn ett6800GT-kort i den sammenhengen er jo ikke et meningsfullt argument mot to 6600GT-kort i SLI. Poenget er jo nettopp at hvis han først skal kjøpe ett 6600GT-kort, så vil han ha mulighet til å oppgradere senere til to, særlig når 6600GT-kortene går ned i pris, istedenfor å kjøpe et helt nytt kort... Og at han kan velge å kjøpe et annet grafikkort isteden vil heller ikke være et argument mot SLI, da SLI bare er en mulighet, ikke en nødvendighet. For øvrig, med hensyn til det som sies om dobbeltkjerneprosesser: riktignok er det bare Quake 3 som støtter dette nå, og det er jo også helt unødvendig her, vil man i framtiden sannsynligvis benytte seg av dette i stor utstrekning. Sannsynligvis vil man se dette i 2006. Så i den grad man kan snakke om framtidsrettethet, vil sokkel 939 åpenbart utmerke seg framfor 754. Sokkel 939 med SLI: mulighet for sobbelkjerne og mulighet for SLI. Det optimale valg, hurra! Jeg er fortsatt uenig jeg fordi jeg mener den ytelseøkningen han vil se med 2x6600 ikke er verd penga. Da tenker jeg på at når han skal oppgradere om ett år så er jo prisen på GT/X800XT kort også falt samt at det er kommet nye enda bedre kort. Hvorfor skal man da oppgradere med ett 6600 kort som ett år ? Kjøper bør også gjøre seg kjent med en del tråder om SLI her på hw.no for det er en del som sliter med å få SLI til å fungere skikkelig. Hvis man leser ulike tester av SLI på nettet så anbefales det som ett minmum å kjøpe 6800GT for å dra nytte av SLI. Dessuten koster SLI muligheten noe ved at du betaler for ett dyrere hk selv om det ikke er snakk om mange lappene. Edit: Men kan kan jo argumentere for at om ett år så er 6800GT korta så billige at han kan kjøpe to av dem.... Edit: og siden Asus kortet er så billig så kjøper jeg argumentet om at det er verd pengene å ha muligheten men da må man kjøpe en god strømforsyning iallefall. Er nesten full retrett dette her Endret 6. mars 2005 av kasol Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Jeg er fortsatt uenig jeg fordi jeg mener den ytelseøkningen han vil se med 2x6600 ikke er verd penga. Da tenker jeg på at når han skal oppgradere om ett år så er jo prisen på GT/X800XT kort også falt samt at det er kommet nye enda bedre kort. Hvorfor skal man da oppgradere med ett 6600 kort som ett år ?Kjøper bør også gjøre seg kjent med en del tråder om SLI her på hw.no for det er en del som sliter med å få SLI til å fungere skikkelig. Hvis man leser ulike tester av SLI på nettet så anbefales det som ett minmum å kjøpe 6800GT for å dra nytte av SLI. Dessuten koster SLI muligheten noe ved at du betaler for ett dyrere hk selv om det ikke er snakk om mange lappene. Edit: Men kan kan jo argumentere for at om ett år så er 6800GT korta så billige at han kan kjøpe to av dem.... Jeg er enig i at 6800GT-kort i prinsippet er mer meningsfulle å ha i SLI, og jeg er også enig i at man løper en viss teknisk risiko ved SLI. Men at man må ha 6800GT-kort for at SLI i det hele tatt skal være meningsfullt kan jeg dessverre ikke gå med på. Det er to grunner til det: 1. Praktisk eller økonimisk sett kan det være hensiktsmessig for mange, og så også her, å kjøpe ett 6600GT først, og ett til senere. 2. Ytelsesmessig er det ingen vesentlig forskjell mellom ett 6800GT og to 6600GT-kort, og når to 6600GT-kort i tillegg fortsatt er billigere enn ett 6800GT, gir det liten mening at det ikke lønner seg å kjøpe to 6600GT-kort. Dette har dessuten blitt diskutert utallige ganger tidligere, og jeg har dokumentert disse påstandene så mabge ganger at jeg ikek orker mer. Lenke til kommentar
siemensboy Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Ville bytta harddisk prøv heller denne!? Lenke til kommentar
arokh Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Ville bytta harddisk prøv heller denne!? Hvorfor ville du det? Edit: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...review_id=12674 najs tips.... Endret 7. mars 2005 av arokh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå