Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

internett sluttet å fungere når jeg flytta server

Anbefalte innlegg

fyrte opp en server på win2003 hjemme, men nå står den hos en kompis og nekter å fungere. Har koblet den opp mot en router og den får ip og jeg kan logge in på routeren med serveren uten noen problemer. Men den nekter å få tilgang til internett!

Det jeg har lagt merke til er at nettverks ikonene i tray'en har bytta plass, Local Area Connection #2 er nå til venstre av Local Area Connection #1.

Kan det hende at maskina proever å koble seg opp til internett genom LAN #2?

Hvis ja, går det an å stille in ossen nettverkskort maskina ska bruke til internett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke bruke samme nettverkskort som du bruker hjemme da smarten :D og hvorfor skulle du ha begge koblet på samtidig?

men altså, det ene netverkskortet er in fra inet som er 100mbit, det andre er ut til lokalt netverk på 1gbit, kan jo proeve å bytte dem men da må jeg skru av dhcp, router, active server, dns osv på det lokale netverskortet...

Må jo finnes en måte å få igang serveren siden den fungerte helt fint foer jeg flytta den til min kompis. inet oppkoblinga hjemme hos meg er omtrent den samme som her.

edit: kanske boer forklare ossen netverket er satt opp her.

router --> server/router --> lokalt netverk --> maskiner

hjemme ser det akkurat likt ut, bortsett fra at server/routern fungerer.

Endret av H_Bozz
Lenke til kommentar

Gå inn på egenskaper på tcp/ip protokollen i listen på begge tilkoblingene og sjekk at det står at den skal motta dns/ip serveradresse automatisk og at dette ikke er satt til et spesifikt ip-nummer. Hadde samme problemet for noen dager siden da online-spill fungerte, men ingenting annet (http, ftp, irc osv..) Da var det spyware som hadde vært på ferde og tatt bort "motta dns automatisk" :ermm:

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Gå inn på egenskaper på tcp/ip protokollen i listen på begge tilkoblingene og sjekk at det står at den skal motta dns/ip serveradresse automatisk og at dette ikke er satt til et spesifikt ip-nummer. Hadde samme problemet for noen dager siden da online-spill fungerte, men ingenting annet (http, ftp, irc osv..) Da var det spyware som hadde vært på ferde og tatt bort "motta dns automatisk" :ermm:

heh er ikke det nei =)

som sagt har testa og maskina nekter å koble opp på internet.

Er ikke bare dns, kan ikke gå in på ip adresser heller.

Lenke til kommentar

Har du sjekket om du får ip fra ruteren? Det er det første eg ville ha gjort.

Du kan sette opp en statisk adresse på nettverkskortet ditt. eks: viss ruteren bruker 192.168.0.1, så kan du sette maskinen din til å bruke 192.168.0.2 viss den ikke er i bruk, sub maske 255.255.255.0, gateway 192.168.0.1 og dns 192.168.0.1.

Da skal du blåse rett på nett. :yes:

Lenke til kommentar
Har du sjekket om du får ip fra ruteren? Det er det første eg ville ha gjort.

Du kan sette opp en statisk adresse på nettverkskortet ditt. eks: viss ruteren bruker 192.168.0.1, så kan du sette maskinen din til å bruke 192.168.0.2 viss den ikke er i bruk, sub maske 255.255.255.0, gateway 192.168.0.1 og dns 192.168.0.1.

Da skal du blåse rett på nett. :yes:

altså dhcp på router #1 funker fint, server/routern får ip, allt ser ut til å fungere fint men maskina nekter å få igang internett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...