gogodidi Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 dere har rett, men ikke der, dette er et imaginært tall Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 dere har rett, men ikke der, dette er et imaginært tall Hva er rett og ikke rett? Lenke til kommentar
gogodidi Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Nei, kvadratroten av noe vil _alltid_ gi to løsninger. Roten av 4 kan både være 2 og -2 f.eks. men siden vi snakker om et nummer som er helt positiv (|x| og -|y|) gjelder dette ikke Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Nei, kvadratroten av noe vil _alltid_ gi to løsninger. Roten av 4 kan både være 2 og -2 f.eks. men siden vi snakker om et nummer som er helt positiv (|x| og -|y|) gjelder dette ikke Den matematiske manipulasjon han har gjort har ikke noe med |x| og -|y| å gjøre. Det som ble gjort var å gå fra : 1 --> root(-1*-1) --> root(-1)*root(-1)--> i * i = -1 Det siste har jeg satt likhetstegn fordi det alltid stemmer. Men tidligere steg har jeg brukt piler fordi det er entydig den ene veien, men ikke den motsatte veien... root(-1) = (+-) i root(4) = (+-) 2 Lenke til kommentar
gogodidi Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 jeg gir dere rett, men da må det jo enda være at en ut av fire ganger er det riktig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå