Gjest Slettet+3124 Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Har lest igjennom tråden med stor interesse. Den største interessen i tråden var faktisk å se en Aministrator komme med personangrep på enkelte forumbrukere, dette virket lite gjennomtenkt, og er en amatørmessig opptreden spør du meg. Når det gjelder den copyright© regelen, så tar jeg den med knusende ro, fordi jeg tviler på at det jeg skriver her inne er verdig et videresalg, eller dagens/ukas/månedens eller årets tråd i HW systemet. Edit: Leif.. Endret 9. januar 2006 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 Hvordan sletter man egentlig egne innlegg? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 de har fjernet muligheten til virkelig slette innlegg selv, men det er fullt mulig å gå tilbake og redigere alle innleggene sine til f.eks. "****slettet****". Det blir jo det samme.. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 Vel Frank de er jo hevet over loven, å blir på ingen måte straffet for sine feilsteg. For som alle vet kan de slette sine egne advarsler selv noe jeg mener er feil. I denne debatten er jeg ikke objektiv, jeg støttet Dahle i alle hans synspunkter. Å der drev dere vekk en av de mest kunnskapsrike og trivlige brukerne vi hadde. Men greit den sagaen er over, nevner det bare fordi denne regelen nok vil skape liggnende reaksjoner. Nå har jeg lest gjennom 7 sider med forskjellige forsøk på og forklare hvorfor vi har denne regelen, vel jeg skjønner det fortsatt ikke. Jeg anklager ikke forumstyret for og ha lagd denne regelen for å kunne stjele artikler og omtaler fra brukere. Å jeg skjønner at denne regelen muligens kan stoppe sletting av alle innlegg i teorien hvis alle hadde vært snill og grei å fulgt retningslinjene, men en bruker kan jo fortsatt redigere alle sine innlegg hvis jeg ikke tar mye feil? Derfor siden dere ikke skal stjele artikler, hva skal dere med denne regelen da? Å en ting til, hvis jeg mot formodning forlater dette forumet. Så har dere en evigvarende rett til og bruke mine innlegg i uansett sammenheng? Vel dette nicket er ganske personlig. Å dere er ikke Stasi akkurat så info kommer lett ut, å noe av det som står inne på dette forumet er ganske personlig. Så hvis brukeren vil ha deler av innleggene fjernet kan man ikke nekte han/hun det. Hvertfall ikke siden jeg aksepterte helt andre retningslinjer enn dette. Før var det Kardemommeloven, nå er det Stasi meets Kgb over hele linja. btw: Som Dahle har påpekt, de er ikke bare hevet over sine egne lover. Men også norske lover. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 Ok! Skjønner... Men det er jo tustelig da brukere som poster dei beste postene har noen tusen innlegg. Tviler på at dei orker å gjøre slikt på flere tusen poster. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 Som vi tidliger har påpekt. Vi har laget regelen for å hindre at brukere tar og sletter alle postene sine. Dvs at de endrer innholdet til "--" og på den måten ødelegger mange diskusjoner der de selv har kommet med en hjelpende hånd. Noe som er veldig kjedelig for alle andre som skulle få et problem med noe. Og ja, det har vært flere brukere som har gjort det på alle sine innlegg, og enkelte har hatt flere hundre. Vi får enkelte ganger forespørsler om å få slettet bruker/poster osv, og da blir det vurdert i det enkelte tilfellet. Hyrlen: jeg vet ikke helt hva du sikter til når du snakker om at vi står over Norges lover, og jeg tar gledelig imot et hint om det over PM. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 Mulig jeg husker dårlig, men jeg kan ikke huske å faktisk ha fått noen god forklaring på hvordan reglen skal kunne hindre eller forby noen å slette sine innlegg. Reglen tilsier bruksrett, og det vil med andre ord si at man ikke har noe man skulle ha sagt når det kommer innholdet og endringene man måtte ønske å gjøre. Så jeg hadde satt litt pris på om noen faktisk kunne forklart meg det her en gang for alle. Vil tro jeg ikke er alene om å lure på dette ... Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) Som vi tidliger har påpekt. Vi har laget regelen for å hindre at brukere tar og sletter alle postene sine. Dvs at de endrer innholdet til "--" og på den måten ødelegger mange diskusjoner der de selv har kommet med en hjelpende hånd. Noe som er veldig kjedelig for alle andre som skulle få et problem med noe. Og ja, det har vært flere brukere som har gjort det på alle sine innlegg, og enkelte har hatt flere hundre. Vi får enkelte ganger forespørsler om å få slettet bruker/poster osv, og da blir det vurdert i det enkelte tilfellet. 5411552[/snapback] Enig i at sletting av innlegg er en plage, men tror jeg har sett to tilfeller med dette. Å da har det vært fra useriøse brukere som aldri bidro med noe uansett. Vel så til syvende og sist sitter dere med det siste ordet over våre egne bidrag, vel jeg mener det er feil. Uansett hva dere måtte mene så må retningslinjen omskrives så det hvertfall er forståelig det som står der, uansett hvor galt det er mine øyne. Hyrlen: jeg vet ikke helt hva du sikter til når du snakker om at vi står over Norges lover, og jeg tar gledelig imot et hint om det over PM. done. Endret 9. januar 2006 av Hyrlen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) noe som vi skrev inn før reglen ble endre kan da ikke omfate de nye reglen. jeg har hør at en regel skal ikke ha tilbakevirkende kraft. hvorfor skal bare moderatorene ha rett til å fjerne inlegg ? Endret 10. januar 2006 av elg-elg123 Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 9. januar 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 Mulig jeg husker dårlig, men jeg kan ikke huske å faktisk ha fått noen god forklaring på hvordan reglen skal kunne hindre eller forby noen å slette sine innlegg. Reglen tilsier bruksrett, og det vil med andre ord si at man ikke har noe man skulle ha sagt når det kommer innholdet og endringene man måtte ønske å gjøre. Så jeg hadde satt litt pris på om noen faktisk kunne forklart meg det her en gang for alle. Vil tro jeg ikke er alene om å lure på dette ... 5411592[/snapback] Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker på sine sider/søstersider, så lenge det blir angitt opphavsperson og opphavssted til innlegget. I det øyeblikk du skriv eit innlegg på forumet, godtar du at vi har ein evigvarende rett til å bruke nøyaktig det innlegget på forumet og andre steder. Når du redigerer innlegget, har HW dermed rett til å rulle tilbake til et gammelt innlegg, dersom du ikkje legger til tilleggsinformasjon. Dette medfører at det du ikkje har lov til å redigere vekk dine gamle innlegg. Siden det er tydelig at mange ikkje klarer å sjå at dette følger av det som står i retningslinjene, skal vi ta det opp i forumstyret om vi skal legge til noko slikt som "dette medfører at du ikke har lov til å redigere bort dine gamle innlegg." Eg vil igjen understreke at HW har ingen planar om å stjele innholdet og bruke det på måtar som de ville protestert på. Til dei som påpeikte at HW no er eigd av Orkla Media og at OM dermed kunne finne på å bruke innlegg fra forumet, legg merke til formuleringa i retningslinjene; der står det ordrett "Hardware Online AS og/eller søstersider", og slik det er i dag er Hardware Online AS og Orkla Media to forskjellige selskap. mvh., Vegard Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 I det øyeblikk du skriv eit innlegg på forumet, godtar du at vi har ein evigvarende rett til å bruke nøyaktig det innlegget på forumet og andre steder. Når du redigerer innlegget, har HW dermed rett til å rulle tilbake til et gammelt innlegg, dersom du ikkje legger til tilleggsinformasjon. Dette medfører at det du ikkje har lov til å redigere vekk dine gamle innlegg.5411787[/snapback] Hmm ... takk for forklaringen. Nå skjønner jeg i det minste hvor man får det fra. Jeg kan ikke akkurat si det er en tolkning jeg ville gått for "av meg selv".Siden det er tydelig at mange ikkje klarer å sjå at dette følger av det som står i retningslinjene, skal vi ta det opp i forumstyret om vi skal legge til noko slikt som "dette medfører at du ikke har lov til å redigere bort dine gamle innlegg."5411787[/snapback] Flott! Da er det lettere å skjønne hva man mener uten å ha lest denne tråden Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) I det øyeblikk du skriv eit innlegg på forumet, godtar du at vi har ein evigvarende rett til å bruke nøyaktig det innlegget på forumet og andre steder. Når du redigerer innlegget, har HW dermed rett til å rulle tilbake til et gammelt innlegg, dersom du ikkje legger til tilleggsinformasjon. Dette medfører at det du ikkje har lov til å redigere vekk dine gamle innlegg. 5411787[/snapback] Jeg uttaler meg nå helt og holdent som en bruker av forumet, ikke noe mer. At jeg godtar at Hardware Online AS og søsternettstedene har en evigvarende rett til å bruke innlegget er vel strengt tatt ikke synonymt med at jeg ikke har rett til å redigere vekk innlegget mitt? Dere forbeholder dere retten til å kunne bruke innlegget, men dere sier ingen ting om hvorvidt jeg kan redigere det. Det stemmer at dere i teorien vil ha lov til å rulle opp den gamle versjonen av innlegget, men det er langt fra synonymt med et forbud mot å "fjerne" det. Jeg har ikke skiftet syn siden sist jeg deltok i denne diskusjonen. Endret 9. januar 2006 av @kd Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 (endret) I det øyeblikk du skriv eit innlegg på forumet, godtar du at vi har ein evigvarende rett til å bruke nøyaktig det innlegget på forumet og andre steder. Når du redigerer innlegget, har HW dermed rett til å rulle tilbake til et gammelt innlegg, dersom du ikkje legger til tilleggsinformasjon. Dette medfører at det du ikkje har lov til å redigere vekk dine gamle innlegg. 5411787[/snapback] Jeg uttaler meg nå helt og holdent som en bruker av forumet, ikke noe mer. At jeg godtar at Hardware Online AS og søsternettstedene har en evigvarende rett til å bruke innlegget er vel strengt tatt ikke synonymt med at jeg ikke har rett til å redigere vekk innlegget mitt? Dere forbeholder dere retten til å kunne bruke innlegget, men dere sier ingen ting om hvorvidt jeg kan redigere det. Det stemmer at dere i teorien vil ha lov til å rulle opp den gamle versjonen av innlegget, men det er langt fra synonymt med et forbud mot å "fjerne" det. Jeg har ikke skiftet syn siden sist jeg deltok i denne diskusjonen. 5411896[/snapback] Jeg deler også denne oppfatningen. Bruk vil si rett til å benytte seg av det, ikke forby eller selv gjøre endringer. Som leietager kan jeg f.eks ikke endre hele utseende på leiligheten jeg leier. Jeg kan heller ikke kreve at den blir restaurert eller pusset opp til slik det har vært før. Endret 9. januar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 9. januar 2006 Nå uttaler jeg meg som bruker ikke som moderator. "Du er personlig ansvarlig for innholdet i debattinnleggene du publiserer, og vil holde Hardware Online AS og/eller søsternettsteder skadesløs for ethvert eventuelt krav fra tredjeperson som følge av dine debattinnlegg." Den setningen der er vel temmelig verdiløs da hw.no uansett kan stilles til ansvar for det som postes på forumet, slik jeg forstår norsk lov? Burde muligens bli omskrevet til "Du kan stilles ansvarlig for dine egne debattinnlegg om innholdet strider med norsk lov" eller lignende formulering, men det er jo egentlig allerede påpekt i #17. At en bruker godtar denne avtalen er ikke en fristilling fra norsk lov, da hw.no uansett kan gjøres ansvarlig. Med forbehold om at jeg ikke er en jurist og at jeg derfor bygger antagelsen på min egen forståelse av lovpålagt ansvar Selv om denne formuleringen gir mulighet til å gjenopprette slettede innlegg så gir den i tilleg hw.no full frihet til bruk av innlegg og den informasjonen som der er (med de forbehold som nevnes). Selv om man presiserer at det ikke er intensjonen å "stjele" innlegg, så gir formuleringen uansett muligheten. Da kan man kanskje finne en formulering som også utelukker denne muligheten, så man slipper mistenkeligjøringen Personlig har jeg ikke noe imot denne retningslinjen og har full tillit til forumets ledelse at de har edle motiv. Ville bare poengtere ut at en setning muligens like greit kan fjernes, mens den andre bare kan endres, ettersom man er så klar på at intensjonen ikke er å "stjele" noe Men jeg anser det, ihvertfall for min egen del, som flisespikkeri. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 10. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2006 Nå har jeg bare lest første side, men jeg tipper alle inneholder det samme... Nå har det seg så vidt meg kjent at jeg ikke har skrevet under på noe av dette. Det er helt greit å legge med nye regler, men vær vennlig å ta de opp med brukere først. Jeg er sikker på at hvis jeg hadde skrevet en artikkel på hvorfor supermario slår WoW, og dere ville bruke den, så hadde det bare vært å spørre. Tipper dette gjelder samtlige andre medlemmer av forumet. Føler hele tiden forumet går ut med den meningen at forumbrukere er "slemme", men det er faktisk ikke sånn. Det er litt gi å ta situasjon her.. Men men, for meg så bryr ikke denne regelen meg så mye siden jeg bare poster i OT-baren for tiden, men jeg føler allikevel for de medlemmer av forumet som faktisk prøver å hjelpe forumet, men fort blir dømt på som "slemme". Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 10. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2006 Spørsmålet blir da; har siste regel tilbakevirkende kraft? Kan ikke tenke meg at det er lov... det får evt. gjelde poster fra i dag av... Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 10. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2006 Spørsmålet blir da; har siste regel tilbakevirkende kraft? Kan ikke tenke meg at det er lov... det får evt. gjelde poster fra i dag av... 5414149[/snapback] I dag? Hvorfor i dag? Endringen kom for lenge siden vel? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2006 "I dag" som i da regelen ble innført regner jeg med han mener. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 10. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2006 (endret) Må si meg enig i de fleste brukerne her, at formuleringen av regelen bør være annerledes. Istedenfor at moderatorer skal si hele tiden "ja men det er ikke det vi har tenkt til å gjøre" vil fortsatt regelen tolkes forskjellig fra bruker til bruker. Selv gir jeg beng i om dere bruker mine innlegg andre steder så lenge jeg blir informert, men det er ikke alle som er enige med meg. Istedenfor å skrive at dere har "retten" over innleggene våre til evig tid, hvorfor ikke skrive at dere tar dere retten til å tilbakestille innlegg dersom dere føler det nødvendig av hensyn til innholdet av en tråd? Gjentar meg selv og sier at selv om modene sier at innleggene ikke vil bli brukt til salg o.l etc. Er fortsatt regelen formulert slik dere kan bruke innleggene våre til absolutt hva dere vil, for evig tid. Virker litt skremmende. En annen ting: Har jeg gått glipp av noe? Jeg har aldri funnet ut åssen jeg kan slette mine egne innlegg? Det er det vel bare moder som kan. Eneste jeg som bruker kan gjøre er vel å redigere innleggeget til et blankt innlegg? Om brukere har lyst til å gjøre dette må de vel få lov? Men dere kunne formulert regelen slik som jeg nevnte over at dere tar dere retten til å tilbakestille innlegg til slik de var hvis dere føler det har relevans for den aktuelle tråden. Endret 10. januar 2006 av Feh Lenke til kommentar
johnj Skrevet 10. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 10. januar 2006 Spørsmålet blir da; har siste regel tilbakevirkende kraft? Kan ikke tenke meg at det er lov... det får evt. gjelde poster fra i dag av... 5414149[/snapback] Den norske grunnlovens § 97 slår fast at «Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft». Men siden dette er et privat forum med egne retningslinjer skulle det ikke forundre meg om en slik regel vil få nettopp tilbakevirkende kraft. Min innstilling til topic: Prinsippet er greit, formuleringen kunne kanskje vært annerledes. Feh oppsummerer i grove trekk min mening. Bruk innleggene mine til hva dere vil, men oppgi gjerne meg som kilde eller i det minste informer meg når dette eventuelt måtte bli gjort. Og dette med redigering av innleggene burde egentlig ikke være noe problem. Når man fullt frivillig registrerer seg på et nettforum og - fortsatt like frivillig - bruker ytringsfriheten ved å skrive innlegg i tråder må man kunne stå inne for dette i ettertid og ikke med viten og vilje redigere bort det man tidligere har skrevet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå