Goophy Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Altså kan man bare kjøre en bakcup på postene som blir slettet (antar at det skal være mulig) og deretter permbanne brukeren slik at de ikke kan bli slettet på nytt.Enkelt og greit? (Eller, litt vanskelig da). Man kan ikke kjøre backup på enkeltinnlegg, kun hele forumet. Det vil si at om man kjører backup for å få tilbake gamle innlegg, vil innlegg som er skrevet i mellomtiden forsvinne samtidig. Ikke backup på bruker heller? Kjedelige greier. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Dette er vel bare tull. Hva kan Hardware Online gjøre hvis folk sletter innleggene sine? Publisere de på førstesiden? Denne regelen omhandler jo ikke sletting av innlegg i det hele tatt, men at Hardware Online og søstersidene kan bruke innleggene slik de selv vil. Vi kan stenge kontoen, skru av muligheten for å bruke redigeringsknappen, forhåpentligvis etter hvert kjøre rollback på enkeltinnlegg... En regel kan som regel ikke fysisk hindre noen å gjøre noe. Hvis man sletter innleggene sine i forumet så forsøker man i grunn å fjerne HW.nos rettighet til å bruke innleggene, og det vil være et brudd på retningslinjene som gir grunn til sanksjoner som nevnt over. Du har i og for seg et poeng der, MEN jeg kan ikke akkurat se at dette kommer noe godt frem slik det er skrevet nå, og det vil aldri falle meg inn at det betyr at jeg ikke har lov til å slette egne innlegg hvis jeg ikke hadde lest innholdet i denne tråden. Endret 6. mars 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
Lou Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 DesertGlow: Jeg kommer aldri til å akseptere denne regelen slik den er skrevet nå, så da får du heller se meg (og sannsynligvis flere) forlate forumet. Hvis du ikke har forståelse for at vi trenger en klausul som sier at vi kan bruke et innlegg som legges inn i vår database, da tror jeg du bør tenke deg om. Les den lange posten min og den til Afseth du. At vi har rett til å bruke et innlegg betyr ikke at vi kan "plagiere" det og utgi det uten å kredittere den rette forfatter. Leser du saken så står man heller ikke i en posisjon der man kan selge innlegget og tjene penger på det i så måte, da vi ikke "eier" innlegget, men kun har rett til å bruke det. Derfor har jeg liten forståelse for skepsisen. Det vil selvsagt ikke være slik at man publisserer en guide som skrives her på forumet uten å spørre artikkelforfatter først. Men vi må kunne få "bruke" innlegget på vårt forum, eventuelt i promotering av forum, gode tråder på forumet osv. En nærmere presisering av det punktet kan være på sin plass, men den skepsisen som fremstilles her er heldigvis uberettiget Godt at du kom med den. Ser det nevnes "copyright" lover her, men i Norge har vi åndsverksloven, og denne burde gjerne dere som skriker høyest, ta en kikk på. Lenke til kommentar
Magellan Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Er dette egentlig noe å skrike ut for? Synes egentlig at det er både rett og rimelig at Hardware.no kan bruke det som folk skriver i forumet. Det er tross alt Hardware.no som "eier" og drifter forumet. Det er vel vanlig praksis i alle aviser, blader og osv. at de forbeholder seg retten til å bruke det som blir sendt inn? Arrester meg hvis jeg tar feil. Så hvis du har skrevet en eller annen genial artikkel e.l. som du vil at andre skal få glede av så har du vel valget mellom å publisere selv eller gå via en "publisher" (her Hardware.no). De tilbyr tross alt en tjeneste for deg og bør da få ha visse rettigheter. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Vi kan stenge kontoen, skru av muligheten for å bruke redigeringsknappen, forhåpentligvis etter hvert kjøre rollback på enkeltinnlegg... En regel kan som regel ikke fysisk hindre noen å gjøre noe. Hvis man sletter innleggene sine i forumet så forsøker man i grunn å fjerne HW.nos rettighet til å bruke innleggene, og det vil være et brudd på retningslinjene som gir grunn til sanksjoner som nevnt over. Du har i og for seg et poeng der, MEN jeg kan ikke akkurat se at dette kommer noe godt frem slik det er skrevet nå, og det vil aldri falle meg inn at det betyr at jeg ikke har lov til å slette egne innlegg hvis jeg ikke hadde lest innholdet i denne tråden. Godt vi ikke er på to vidt forskjellige planeter Greit å ta denne diskusjonen her nå, så kan vi få til en klarere presisering. Jeg er av den formening at det som står nå dekker det som det er ment å dekke, men hvis man kan få fram samme intensjon med en annen formulering er det ikke noe som hindrer det. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker på sine sider/søstersider, så lenge det blir angitt opphavsperson og opphavssted til innlegget. Hvis det er hele tekster, eller mer tekst enn 6-7 normale linjer, må brukeren i tillegg godkjenne forespørsel fra Hardware for at de skal få bruke teksten. Hvis forespørselen blir godkjent av brukeren har Hardware den fulle og hele rett til å bruke innlegget i den stand det var når forespørsel ble sendt ut. Mitt forslag Prøvde å få med det meste av ønsker, men det trenger sikkert forbedring. Forresten hvis dere vil bruke dette (noe jeg tviler på....) så spør om lov først Noe forkortet og forenklet forresten når sant skal sies TSP Endret 6. mars 2005 av The Strategy-player Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 hadde jeg ikke lest tråden hadde jeg aldri koblet de nye reglene opp mot sletting av innlegg, de er omtrent like presise som et politikersvar Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Forøvrig vil et slikt punkt sette en effektiv stopper for retten til sletting av innlegg fordi HW.no har rett til å bruke innleggene. Dette er vel bare tull. Hva kan Hardware Online gjøre hvis folk sletter innleggene sine? Publisere de på førstesiden? Denne regelen omhandler jo ikke sletting av innlegg i det hele tatt, men at Hardware Online og søstersidene kan bruke innleggene slik de selv vil. Vi kan stenge kontoen, skru av muligheten for å bruke redigeringsknappen, forhåpentligvis etter hvert kjøre rollback på enkeltinnlegg... En regel kan som regel ikke fysisk hindre noen å gjøre noe. Hvis man sletter innleggene sine i forumet så forsøker man i grunn å fjerne HW.nos rettighet til å bruke innleggene, og det vil være et brudd på retningslinjene som gir grunn til sanksjoner som nevnt over. Vel, folk som redigerer vekk alle innleggene sine gjør vel det for å fjerne alle spor etter seg på forumet. At de da mister retten til å redigere innlegg eller blir utestengt på livstid er helt irrelevant, ettersom de allerede har forlatt forumet. Det vi trenger er en funksjon som hindrer masse-sletting av poster, ikke som straffer det. Synes forøvrig forslaget til TSP var meget bra. Endret 7. mars 2005 av @kd Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Ga administratorene opp å diskutere med oss brukere? :!: Endret 9. mars 2005 av @kd Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker på sine sider/søstersider, så lenge det blir angitt opphavsperson og opphavssted til innlegget.Hvis det er hele tekster, eller mer tekst enn 6-7 normale linjer, må brukeren i tillegg godkjenne forespørsel fra Hardware for at de skal få bruke teksten. Hvis forespørselen blir godkjent av brukeren har Hardware den fulle og hele rett til å bruke innlegget i den stand det var når forespørsel ble sendt ut. Dei to siste setningane i dette forslaget opphever stort sett alt som vart etablert i første setning (vi bruker tross alt teksten på forumet fra det øyeblikket du poster innlegget). Avslutningen på første setning var derimot svært bra. Berre kom med fleire forslag om det er nokon. Me følgjer med, sjølv om me kanskje ikkje alltid seier så mykje. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 "Promoteringsøyemed" er kanskje et stikkord på et slikt punkt? Lenke til kommentar
Legion Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 gjelder dette bilder som blir brukt også? hva med lenker? kan man kortslutte disse punktene ved f.eks å skrive en lang guide på sin egen hjemmeside, for så å bare gi en link i en post? hva om slike guider blir gitt en FDL lisens? http://www.gnu.org/licenses/licenses.html#FDL Lenke til kommentar
Fogga Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Etter å ha lest igjennom Lov om Åndsverk vil regel nr 16 gjøre meg til ett veldig passivt medlem. Men blir den skrevet på denne måten, har jeg ingen problemer med den. "Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og søsternettsteder eid av Hardware Online A/S, en evigvarende rett til å bruke innlegget i opprinnelig skikkelse uten vederlag i egne publiseringer som ikke har økonomisk vinning, og som er eid av Hardware Online A/S eller søsternettsteder eid av Hardware Online A/S." Deres regel setter ingen begrensinger hvor innlegget kan brukes, og det hadde jeg problemer med å svelge. Det stod bare hvem som hadde rett på i viderepublisere det. De 3 ordene "slik de ønsker" gav meg frysninger. PS! Bare husk å spørre meg om lov til å ta setningen ut av sin opprinnelige skikkelse for å kunne bruke den i retningslinjene, jfr. Lov om Åndsverk §§39, 39a og 39b. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Nå kan ikke jeg åndsverkloven i detalj, men jeg tror at når en bruker har akseptert denne regelen så gjelder ikke åndsverkloven. det spørs om respektive lov/paragraf er ufravikelig eller ikke. Og hvis deler av loven er ufravikelig kan hvem som helst lage andre regler, men de gjelder rett og slett ikke... må nesten titt innom loven igjen, er en stund siden sist. www.lovdata.no Endret 20. mars 2005 av Imposter Lenke til kommentar
TSP Skrevet 23. mars 2005 Del Skrevet 23. mars 2005 (endret) Ved å skrive innlegg/tekster på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget, slik de ønsker på sine sider/søstersider. Så lenge det blir angitt opphavsperson og opphavssted til innlegget, og det blir sendt en forespørsel fra Hardware Online AS om teksten kan brukes. Hvis forespørselen blir godkjent av brukeren, har Hardware Online AS, med søsternettsider, den fulle og hele rett til å bruke innlegget i den stand det var når forespørsel ble sendt ut. Gjorde noen endringer, er det bedre nå? Syns regelen må forandres snart Endret 23. mars 2005 av The Strategy-player Lenke til kommentar
TSP Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Kan dere endre på retningslinjene snart? Sånn som det står nå, kan jo dere gjøre så å si hva som helst. TSP Lenke til kommentar
enden Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Kan dere endre på retningslinjene snart?Sånn som det står nå, kan jo dere gjøre så å si hva som helst. TSP Kanskje på tide å ta et hint..? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg er fortsatt ikke helt med. En bruker har 10, 100, 500 innlegg på hw.no-forumet. Den brukeren krangler med en annen bruker og blir sint og forbannet. I raseri "sletter" denne brukeren alle sine innlegg, for på hw.no-forumet skal han aldri tilbake. Problemet med dette var...? At vi står igjen med X antall innlegg som det står "*slettet*" ? Noen som kan opplyse meg litt? Og dagens norsktime; Hva betyr vederlag og vederslagsfritt? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Og dagens norsktime; Hva betyr vederlag og vederslagsfritt? Vederlag=mot betaling/godtgjørsel og den andre uten.... Lenke til kommentar
TSP Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Kan dere endre på retningslinjene snart?Sånn som det står nå, kan jo dere gjøre så å si hva som helst. TSP Kanskje på tide å ta et hint..? Så det skal bare stå som det står? Det er fortsatt ikke gjort noen endringer på det punktet. I starten virket dere temmelig ivrige på å få endret på dette igjen, men nå har dere skiftet mening? Eller vil åndsverksloven gjelde uantsett? Eller sikter du til mine forslag, at de ikke er noe gode? Jeg prøver bare få litt fortgang i dette jeg... Eller er det bare jeg som har hatt en relativt dårlig dag ikke skjønner noe i det hele tatt? (skulle ikke forundre meg ) TSP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå