B4stian Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Regelen er da greit nok den bare den formuleres på en annen måte! Dere må skrive det om så vi brukere ikke oppfatter det som om dere kan bare "stjele" vårt verk. Sånn som det står nå kan dere jo egentlig bare ta det dere vil... Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Vel,da er vel denne saken ute av verdnen og blir endret til det beste for begge parter . Jupp. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Tenkte bare eg skulle prøve å forklare korleis denne regelen vil tolkast frå eit "lovmessig" perspektiv, og samtidig demonstrere korleis utheving av ulike delar av teksten kan få den til å tolkast annleis; Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker uten vederlag. Legg merke til at åndsverksloven gjer den som sitt med opphavsretten (det er fremdeles den som skreiv innlegget) retten til å seie kven som kan bruke den og kven som ikkje kan gjere det. Dersom me hadde publisert ein brukertest fra forumet på vår framside, uten å skrive at "denne testen var skriven av XXX på forumet", ville me (såvidt eg veit) brutt åndsverksloven, sjølv om me har ein rett til å bruke den. Om me hadde solgt brukertesten til VG hadde me brutt denne retningslinja, sidan det står at berre "Hardware Online AS og/eller søsternettsteder" kan bruke innholdet uten vederlag. Vi kan dermed ikkje selge din brukertest til t.d. VG, siden dei ikkje er eit søsternettsted til Hardware Online AS. Vi kan heller ikkje publisere testen uten at det står tydelig kvar den kjem frå, pga. åndsverksloven. Denne regelen er som DesertGlow sa tidlegare berre ei presisering av det som tidlegare har vore sunn fornuft. Og det var nokon som påpeika at dette ikkje vil hindre folk frå å slette alle sine eigne innlegg når dei forlet forumet; jo, det vil det gjere. Å forsøke å redigere vekk alle sine eigne innlegg vil frå no av føre til øyeblikkelig utestenging. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Nå kan ikke jeg åndsverkloven i detalj, men jeg tror at når en bruker har akseptert denne regelen så gjelder ikke åndsverkloven. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Nå kan ikke jeg åndsverkloven i detalj, men jeg tror at når en bruker har akseptert denne regelen så gjelder ikke åndsverkloven. Kva du trur er uinteressant. Om du har lovteksten som seier dette, så kom gjerne med den. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 kilogram, er enig i det du sier her,men for "ordens" skyld er det vel greit med en omskriving da dette vil fjerne enhver tvil og få slutt på diskusjoner som dette . Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 kilogram, er enig i det du sier her,men for "ordens" skyld er det vel greit med en omskriving da dette vil fjerne enhver tvil og få slutt på diskusjoner som dette . Eg utelukker ikkje at det kjem ei omskriving av regelen i næraste framtid, men understrekar berre at slik eg ser det, så gjer denne regelen Hardware Online AS akkurat dei rettane me må ha for å drive forumet, uten at det krenkar brukarane sine rettar. Eg kan vere einig i at ei omskriving vil vere aktuelt om me finn ein tekst som er lettare å forstå. Kom gjerne med forslag her... Lenke til kommentar
notalive Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Har jeg forstått regelen riktig hvis jeg sier "Du som skriver innlegg på dette forumet og/eller søsterforum godtar at Hardware Online bruker innleggene dine til hva de vil" eller noe slikt? Tror ikke jeg skjønte helt Endret 6. mars 2005 av notalive Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Har nå lest meg grømm på åndsvekloven... Faktisk ganske spennende lesing! http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html Endret 6. mars 2005 av @kd Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker uten vederlag. Hva med å skrive det slik ? "Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker det på sine sider uten vederlag " Dette presiserer at denne retten kun gjelder på disse sidene Endret 6. mars 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Innlegg som postes på forumet tilhører Hardware Online AS. Hardware Online AS og søstersider kan vederlagsfritt bruke hele eller deler av innlegg slik de ønsker. Dette bør fortrinnsvis skje etter avtale med medlemmet som har skrevet innlegget. Videresalg eller formidling av innlegg til andre utenfor Hardware-nettverket må ikke skje uten etter avtale med den som har skrevet innlegget. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Innlegg som postes på forumet tilhører Hardware Online AS. tilhøre være eid av, høre til, sogne til ...noe som DesertGlow har sagt ikke stemmer; Leser du saken så står man heller ikke i en posisjon der man kan selge innlegget og tjene penger på det i så måte, da vi ikke "eier" innlegget, men kun har rett til å bruke det. Derfor har jeg liten forståelse for skepsisen. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Forslaget til el-asso var nok ikke helt heldig, da det også kan feiltolkes. Eierskapet vil tilhøre brukeren, men HW.no tilføres full rett til å bruke innlegget. Det el-asso her trolig mente at retten til å bruke innlegget tilhører HW.no, men brukeren som har skrevet innlegget eier den/er opphavsmann som gir HW.no retten til å bruke innlegget. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Altså kan man bare kjøre en bakcup på postene som blir slettet (antar at det skal være mulig) og deretter permbanne brukeren slik at de ikke kan bli slettet på nytt.Enkelt og greit? (Eller, litt vanskelig da). Man kan ikke kjøre backup på enkeltinnlegg, kun hele forumet. Det vil si at om man kjører backup for å få tilbake gamle innlegg, vil innlegg som er skrevet i mellomtiden forsvinne samtidig. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Dette var jo sjokkerende nytt må jeg si Jeg skrev jo flere innlegg i sin tid hvor jeg mente at innleggene skreve her har brukeren opphavsrett på. Da ble jeg jo selvsagt møtt med at dette er rimlig tull og du har intet grunnlag for å si noe slikt. At man nå ønsker å presiserer at Hardware Online AS eier/kan bruke innleggene slik de vil, kan vel egentlig tolkes som at jeg kanskje ikke var så langt på villspor alikevel. Uannsett, formuleringen slik den er nå er i beste fall uheldig. Det er ingenting i vegen for at Hardware kan bruke innholdet slik de vil uten å kreditere vedkommende som faktisk har skrevet det. Det kan jo faktisk tolkes som full bruksrett. Dette får vi selvsagt håpe ikke var poenget med det her, men så var det det her med intensjon da. Det ble jo tidlig kommentert her at meningen er å forhindre at brukere sletter egene innlegg. Problemet er at punktet ikke en gang sier noe om dette. Hvis man med punktet mener at de bare har lov til å bruke innlegget, har de ingenting de skulle sagt hvis brukeren sletter innlegget (skrive f.eks *slettet* i alle innleggene). Det står jo trossalt "rett til å bruke". Ergo ingen rett til å endre eller på noen som helst måte bestemme innholdet. Kort sagt: man må presisere at man også mener at innleggene ikke skal slettes (fysisk, ved å skrive *slettet* o.l) Edit: Legger til noen quoter + kommentarer Denne regelen er som DesertGlow sa tidlegare berre ei presisering av det som tidlegare har vore sunn fornuft. Mener du med dette det faktum at brukeren sitter med opphavsrett på innleggene? Isåfall har dette vært laaaaaangt fra det jeg vil si er sunn fornuft. Og det var nokon som påpeika at dette ikkje vil hindre folk frå å slette alle sine eigne innlegg når dei forlet forumet; jo, det vil det gjere. Å forsøke å redigere vekk alle sine eigne innlegg vil frå no av føre til øyeblikkelig utestenging. Mulig jeg overser noe, men hvor står dette? Punkt 16 nevner da, slik jeg ser det, ingenting om restriksjoner på sletting av innlegg. Endret 6. mars 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Dette var jo sjokkerende nytt må jeg si Jeg skrev jo flere innlegg i sin tid hvor jeg mente at innleggene skreve her har brukeren opphavsrett på. Da ble jeg jo selvsagt møtt med at dette er rimlig tull og du har intet grunnlag for å si noe slikt. At man nå ønsker å presiserer at Hardware Online AS eier/kan bruke innleggene slik de vil, kan vel egentlig tolkes som at jeg kanskje ikke var så langt på villspor alikevel. Uannsett, formuleringen slik den er nå er i beste fall uheldig. Det er ingenting i vegen for at Hardware kan bruke innholdet slik de vil uten å kreditere vedkommende som faktisk har skrevet det. Det kan jo faktisk tolkes som full bruksrett. Dette får vi selvsagt håpe ikke var poenget med det her, men så var det det her med intensjon da. Det ble jo tidlig kommentert her at meningen er å forhindre at brukere sletter egene innlegg. Problemet er at punktet ikke en gang sier noe om dette. Hvis man med punktet mener at de bare har lov til å bruke innlegget, har de ingenting de skulle sagt hvis brukeren sletter innlegget (skrive f.eks *slettet* i alle innleggene). Det står jo trossalt "rett til å bruke". Ergo ingen rett til å endre eller på noen som helst måte bestemme innholdet. Kort sagt: man må presisere at man også mener at innleggene ikke skal slettes (fysisk, ved å skrive *slettet* o.l) Edit: Legger til noen quoter + kommentarer Denne regelen er som DesertGlow sa tidlegare berre ei presisering av det som tidlegare har vore sunn fornuft. Mener du med dette det faktum at brukeren sitter med opphavsrett på innleggene? Isåfall har dette vært laaaaaangt fra det jeg vil si er sunn fornuft. Og det var nokon som påpeika at dette ikkje vil hindre folk frå å slette alle sine eigne innlegg når dei forlet forumet; jo, det vil det gjere. Å forsøke å redigere vekk alle sine eigne innlegg vil frå no av føre til øyeblikkelig utestenging. Mulig jeg overser noe, men hvor står dette? Punkt 16 nevner da, slik jeg ser det, ingenting om restriksjoner på sletting av innlegg. At du var kritisk til noe som skjedde var jo ingen bombe... at du ikke har lest diskusjonen er jo også rimlelig klart, siden du fortsetter en diskusjon som man er rimelig ferdig med. Brukerne har opphavsretten på innlegg som skrives her, men HW.no har full rett til å bruke disse innleggene på sine sider. At du mener HW.no kan bruke innholdet uten å kreditere uvedkommende, er - om det skulle stemme rent juridisk - noe som må kunne anses som SVÆRT dårlig presseskikk. For å konkretisere: Det er ikke snakk om overføring av opphavsrett her, men en slags permanent lisens til å bruke innholdet i innleggene. Forøvrig vil et slikt punkt sette en effektiv stopper for retten til sletting av innlegg fordi HW.no har rett til å bruke innleggene. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Forøvrig vil et slikt punkt sette en effektiv stopper for retten til sletting av innlegg fordi HW.no har rett til å bruke innleggene. Teknisk sett, så endrer man vel bare på innleggene, man sletter ikke dem? Hardware Online AS har fortsatt rett til å bruke det redigerte innlegget. Selv om dette naturligvis ikke er hensikten, så er jeg enig med Ernie på dette punktet - det er ingenting i retningslinjene, så vidt jeg kan se, som tilsier at man ikke kan endre(->slette) innlegg. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Forøvrig vil et slikt punkt sette en effektiv stopper for retten til sletting av innlegg fordi HW.no har rett til å bruke innleggene. Dette er vel bare tull. Hva kan Hardware Online gjøre hvis folk sletter innleggene sine? Publisere de på førstesiden? Denne regelen omhandler jo ikke sletting av innlegg i det hele tatt, men at Hardware Online og søstersidene kan bruke innleggene slik de selv vil. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 Forøvrig vil et slikt punkt sette en effektiv stopper for retten til sletting av innlegg fordi HW.no har rett til å bruke innleggene. Dette er vel bare tull. Hva kan Hardware Online gjøre hvis folk sletter innleggene sine? Publisere de på førstesiden? Denne regelen omhandler jo ikke sletting av innlegg i det hele tatt, men at Hardware Online og søstersidene kan bruke innleggene slik de selv vil. Vi kan stenge kontoen, skru av muligheten for å bruke redigeringsknappen, forhåpentligvis etter hvert kjøre rollback på enkeltinnlegg... En regel kan som regel ikke fysisk hindre noen å gjøre noe. Hvis man sletter innleggene sine i forumet så forsøker man i grunn å fjerne HW.nos rettighet til å bruke innleggene, og det vil være et brudd på retningslinjene som gir grunn til sanksjoner som nevnt over. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 6. mars 2005 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) At du var kritisk til noe som skjedde var jo ingen bombe... Det er da heller ingen bombe at jeg er kritisk til ting jeg synes er galt, feil eller urimelig. Det siste halvåret har vi sett flere slike ting, og jeg har sagt min mening. At dere er uenige med meg kommer som en naturlig følge. Brukerne har opphavsretten på innlegg som skrives her, men HW.no har full rett til å bruke disse innleggene på sine sider. At du mener HW.no kan bruke innholdet uten å kreditere uvedkommende, er - om det skulle stemme rent juridisk - noe som må kunne anses som SVÆRT dårlig presseskikk. For å konkretisere: Det er ikke snakk om overføring av opphavsrett her, men en slags permanent lisens til å bruke innholdet i innleggene. Vel og bra, men du kan ikke nekte for at muligheten ligger der og at det ikke er noe som kan stoppe dere. Nå regner jeg med at dette er og blir en ubenyttet mulighet. Forresten, når innså du at brukerene har opphavsrett på innleggene? Synes da vitterlig du rimlig bestemt påsto at dette ikke kunne være tilfelle forige gang dette med sletting av innlegg osv. var oppe sist. Forøvrig vil et slikt punkt sette en effektiv stopper for retten til sletting av innlegg fordi HW.no har rett til å bruke innleggene. Nei, slik det står nå står det bruk som i dette tilfellet uten tvil vil være i sammenhengen 'å benytte noe'. Brukeren står derfor fortsatt som eneste som kan endre innlegget med unntak av inngrep i forbindelse med moderering. Som @kd sier, punktet omhandler ikke sletting i det heltatt. Enten det ellers så er mange som kommer til å mistolke punktet, hvilket igjen peker mot at den bør endres. Endret 6. mars 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå