Zpurs Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Hei! Vurderer å oppgradere PC'n min litt, men jeg lurer på om det er noe vits ? Har et MSI K7N2 Delta-ISLR hovedkort og en AMD XP 2600+ CPU RAM: 512MB PC3200 Dual Channel Det står at HK takler Sempron-CPU men jeg er usikker på hvor stor CPU & FSB kan være på mitt hovedkort, vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det som står på msi.com.tw Et annet spørsmål er, hvor mye vil jeg egentlig merke på å gå fra XP2600 til Sempron 3000+, er det verdt det (for 900,- NOK) ? Håper på noen tips ! mvh KG edit: skriveleif Endret 5. mars 2005 av Gunnesmo Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Det HK'et støtter alle Sempron CPU'r for Socket A. Du vil nok ikke det så veldig mye vis du går fra XP2600+ til Sempron 2900+. Sempron har 256 L2 cache, mens XP's batron kjærner har 512 L2 cache. Lenke til kommentar
Zpurs Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) men jeg tror at min CPU har throughbred-kjerne (noe sånt, eller er jeg på bærtur nå ?!), men jeg vil kanskje ikke tjene så mye på å oppgradere uansett, kanskje det er bedre å vente til jeg skal skifte ut alt... Endret 5. mars 2005 av Gunnesmo Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) men jeg tror at min CPU har throughbred-kjerne (noe sånt, eller er jeg på bærtur nå ?!), men jeg vil kanskje ikke tjene så mye på å oppgradere uansett, kanskje det er bedre å vente til jeg skal skifte ut alt... Kan nok være Throughbred (Sikker på at det skrives slik? Jeg har ikke peil ing ) ja, men det er nok lurer å kjøpe ny platform når dy først skal investere! Endret 5. mars 2005 av ManagHead Lenke til kommentar
Zpurs Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) men jeg tror at min CPU har throughbred-kjerne (noe sånt, eller er jeg på bærtur nå ?!), men jeg vil kanskje ikke tjene så mye på å oppgradere uansett, kanskje det er bedre å vente til jeg skal skifte ut alt... Kan nok være Throughbred (Sikker på at det skrives slik? Jeg har ikke peil ing ) ja, men det er nok lurer å kjøpe ny platform når dy først skal investere! Det v ar feil, det skrives slik : Thoroughbred men konkulsjonen er at PC'n henger med til mitt bruk enda, så jeg legger planene om å kjøpe sempron på is ! - Forsøker å samle opp litt cash for å kjøpe ny plattform neste gang ja... Takk for hjelpa! Endret 6. mars 2005 av Gunnesmo Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Det heter Thorougbred.. Og jeg skal kjøpe meg en Sempron selv nå, gidder ikke bruke så mye penger på pc, så venter enda litt til med A64... Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) ZyreX skrev: Det heter Thorougbred.. Ja nesten.. througbred til trådstarter: ikke gidd å kjøp den sempronen.. hvertfall ikke hvis du har barton kjerne. Det er snakk om en forskjell så liten at du så like så godt bare kan stille opp FSB frekvensen og få en enda bedre CPU enn den sempron CPU-en... Uten å gidde å regne på det, tipper ca 10-15 MHz opp i FSB... Endret 6. mars 2005 av KusaRS Lenke til kommentar
Zpurs Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) ZyreX skrev:Det heter Thorougbred.. Ja nesten.. througbred til trådstarter: ikke gidd å kjøp den sempronen.. hvertfall ikke hvis du har barton kjerne. Det er snakk om en forskjell så liten at du så like så godt bare kan stille opp FSB frekvensen og få en enda bedre CPU enn den sempron CPU-en... Uten å gidde å regne på det, tipper ca 10-15 MHz opp i FSB... Hei ! som sagt så tror jeg ikke at det er Barton-kjernen som er i min cpu, men uansett så dropper jeg sempronen, venter litt.. Angående å juster fsb på hk mitt, så er jeg en skikkelig pyse på det området, vet forresten ikke hvordan man klokker opp cpu'en heller.. -Jeg vet ikke om det er CPU eller fsb som det lønner seg å tyne litt ekstra -mener å ha lest at må "åpne" den cpu'en jeg har, stemmer dette? eller er det bare å stille på multiplier i bios? og evt. hvordan vet jeg hvor mye som tåles? Jeg er "noob", og dessuten begynner vel dette å bli feil forum etter hvert Endret 6. mars 2005 av Gunnesmo Lenke til kommentar
Pels Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 ZyreX skrev:Det heter Thorougbred.. Ja nesten.. througbred Den heter Thoroughbred Lenke til kommentar
Anderssb Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Angående å juster fsb på hk mitt, så er jeg en skikkelig pyse på det området, vet forresten ikke hvordan man klokker opp cpu'en heller.. -mener å ha lest at må bryte noen baner på cpu, stemmer dette? eller er det bare å stille på "mp" i bios? og evt. hvordan vet jeg hvor mye som tåles? (er "noob") Jeg er ingen overklokker, men jeg har aldri hørt om å bryte noen baner på cpu. Tror du bare stiller på FSB og Multiplier. Du merker det på stabiliteten og om du får bootet pc'en for å vite hvor høyt du kan gå. (rett meg hvis jeg tar feil ) Det er forresten en overklokkingsguide for nybegynnere på overklokkingsforumet: Link Lenke til kommentar
Pels Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Angående å juster fsb på hk mitt, så er jeg en skikkelig pyse på det området, vet forresten ikke hvordan man klokker opp cpu'en heller.. -mener å ha lest at må bryte noen baner på cpu, stemmer dette? eller er det bare å stille på "mp" i bios? og evt. hvordan vet jeg hvor mye som tåles? (er "noob") Jeg er ingen overklokker, men jeg har aldri hørt om å bryte noen baner på cpu. Tror du bare stiller på FSB og Multiplier. Du merker det på stabiliteten og om du får bootet pc'en for å vite hvor høyt du kan gå. (rett meg hvis jeg tar feil ) Det er forresten en overklokkingsguide for nybegynnere på overklokkingsforumet: Link Han mener sikkert det blyant trikset på eldre AMD CPUer. Å forbinde L1 og/eller L2 broene. ___ Man overklokker vanligvis i BIOS, de nyere CPUene har låste multiplikatorer så FSB er så å si det eneste du har å velge mellom. Tast DEL ved oppstart og sett opp FSB. Du kan ikke ødelegge CPUen ved overklokking momentant, hvis den ikke klarer mer får du ikke startet. Endret 6. mars 2005 av Fur Lenke til kommentar
Zpurs Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Joda, der fant jeg det igjen, jeg visste at jeg hadde lest noe om å "åpne" Athlon XP, men det er ikke sikkert det er nødvendig i mitt tilfelle, eller ?! (overklokking, Athlon XP) Min CPU er ganske gammel nå, så jeg vet ikke hva som gjelder der! Det står mye fint skrevet ang. overklokkingsmulighetene på mitt MSI-HK da, men det er så mye jeg ikke vet så det er kanskje like greit å skrinlegge tankene før svartrøyken oser ut av kabinettet Finnes det noen oversikt over hva de forskjellige CPU'ene tåler å bli klokket opp, eller spiller RAM & HK en veldig stor rolle i denne sammenhengen ? ble mye på en gang her nå, vi liksom ikke gi meg helt enda Endret 6. mars 2005 av Gunnesmo Lenke til kommentar
Pels Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Joda, der fant jeg det igjen, jeg visste at jeg hadde lest noe om å "åpne" Athlon XP, men det er ikke sikkert det er nødvendig i mitt tilfelle, eller ?! (overklokking, Athlon XP) Min CPU er ganske gammel nå, så jeg vet ikke hva som gjelder der! Det står mye fint skrevet ang. overklokkingsmulighetene på mitt MSI-HK da, men det er så mye jeg ikke vet så det er kanskje like greit å skrinlegge tankene før svartrøyken oser ut av kabinettet Finnes det noen oversikt over hva de forskjellige CPU'ene tåler å bli klokket opp, eller spiller RAM & HK en veldig stor rolle i denne sammenhengen ? ble mye på en gang her nå, vi liksom ikke gi meg helt enda Du får bare prøve å stille på multiplikatoren så får du nok se Du kan ikke ødelegge CPUen ved klokking momentant, hvis det er for mye for den, får du ikke startet uansett. Hold øye med temperatur og stabilitet. Burde funker fint da. Lenke til kommentar
Zpurs Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Ok, da må jeg vel bare teste dette da! Er i fokkings militæret nå ,men dimmer neste uke, så da får jeg et kjært gjensyn med PC'n min Et spm. til, hvor mye bør man klokke opp for at det skal være noen vits? ser ikker for meg at jeg merker den helt store forskjellen med 2-300 MHz økning? (FSB x MP ) Takk for hjelpen folken, tåppers! (fikk muligens enda en hobby) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå