Gå til innhold

Overstyre standarddriver ved tilkobling av gps tiu

Anbefalte innlegg

Har investert i en Haicom HI204-E Gps, som jeg hadde tenkt å bruke sammen med en IBM T42 og MS Autoroute.

Har kjøpt gps'ne versjonen med com-stick og ikke USB-stick

Når jeg skal montere gps'en viser det seg at T42 ikke har noen com-inngang, og en merkelig ps/2 inngang som bare lignet.

Dvs at jeg har brukt en overgang ps/2 til usb. Dytta denne inn i pc'en, og pc'en har registrert ny hw. Prøver å installere driveren som kå på haicom.com.tw men min win2k andbefaler en annen driver, som overstyrer den jeg lastet ned.

Har kjørt DRemover 98 2k, uten å lykkes.

Forslag til løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg skjønte helt hvordan du nå har koblet GPS'en inn mot maskinen. De fleste som ikke har serie-port på maskinen invisterer i en USB-serie-kabel som gir deg en com-port å bruke. Dette fungerer greit med de GPS'er jeg har prøvd (over rs232).

Lenke til kommentar

OK!

Utganspunktet er at GPS'en har 1 ps/2 plugg, samt en adaper med en ps/2 hunn, en ps/2 hann samt 1 com hun.

Ps/2 pluggene med gps'en har 6 metallpinner og en vertikal plastpin i midten.

Ps/2 inngangen på IBM T42 har 4 pinner samt en horisontal plastpin i midten.

Legger ved et forsøk på en illustrasjon, med vanlig Ps/2 øverst og IBM t42 nederst. Se vedlegg.

I og med at T42 ikke har noen ordinær Ps/2 inngang, og ikke noen com-port, kjører jeg en overgang fra vanlig Ps/2 til usb.

Når jeg kobler på gps'en gjennom denne løsningen finner pc'en ny hardware, ber meg installere driver til den nye enheten.

Jeg går da inn å velger driver på på vedlagte cd, med når jeg har valgt Haicom-driveren, og trykke neste, får jeg beskjed om at win2k har funnet en bedre driver (usb.inf), og overstyrer mitt valg av driver.

Det er problemet...

:roll:

post-25-1110061420_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er du sikker på at uttaket på T42'en ikke er en s-video-utgang isteden? Altså for å koble maskinen opp mot en TV?

Jeg har ikke vært borti usb-ps/2-overganger før annet enn de som følger med usb-mus, og de egner seg ofte ikke til å brukes til andre ting.

Hvis du er sikker på at usb-ps/2-overgangen fungerer så burde problemet ligge i software (er du sikker på at windows finner gps-enheten og ikke usb-ps/2-overgangen?)

Jeg ville heller satset på en usb-serie(rs232)-overgang. Fulgte den usb-ps/2-kabelen med i pakken?

Lenke til kommentar

Kjappe svar:

Ang s-video - Konklusjon - Les brksanvisningen til pc'en først

Usbovergangen er fra mus (ps/2) til usb. Mon tro om denne er ubrukelig til å bruke mot gps'en.

Vet ikke hva pc'en finner. Usbovergangen er gps'en

Det var ikke med usb-kabel med. Bruker som sagt en ps/2 - usb

Har en adapter som gjør at jeg kan kjøre fra com-pluggen til skriverport. Kan dette funke, og er det å anbefale?

post-25-1110105295_thumb.jpg

Endret av Paralio
Lenke til kommentar

Det virker som om problemet er usb-ps/2-overgangen din. Av de jeg har prøvd tidligere er dette som sagt ofte ikke en generell overgang, men tilpasset produktet (f.eks. en mus) den kom med.

Du kan jo prøve den com-port til printer-port overgangen du har, men jeg regner med at du må ha egen driver skal det funke. Hvis ikke det funker ser jeg ikke at du kan gjøre annet enn å kjøpe en usb-serial-overgang.

Edit: f.eks. denne

Endret av 4WheelDrive
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...