Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

POLO 97-98 modell, nytt anlegg?

mck

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg har en VW Polo som jeg er fornøyd med, det eneste er anlegget i bilen. Det er en Blaupunkt CD-spiller (4x45w) og to orginale elementer på dashbordet foran. Det ene elementet har røket og skurrer, dette er frustrerende. Jeg vil bytte begge de elementene og lurer på hva jeg kan bytte med? Hva passer inn? Har også lyst på noe mer bak, to elementer i hatte-hylla og eventuelt en 12-kasse i bagasjen.

Noen som har vært borte i dette før?? Håper på noen tips her..

takk takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bygde anlegg i en polo her for en liten tid tilbake, det bestod av en dynabel forsterker (er forøvrig på tilbud nå) 4x60watt rms med ikke mer enn 0.03% forvrengning noe som er ganske bra! yter bro koblet 200watt rms med samme 0.03% forvrengning dvs jeg brukte to kanaler til dash bordet hvor jeg monterete etpar 4" to veis elementer fra rockford fosgate disse delte jeg ved ca 70HZ i bagasje rommet la jeg en lang (sylinder formet) kasse med et 8"element i, ville selv brukt et 10"element blir mye mer skyv av dette! bassen delte jeg på 80HZ for å få en liten overlapping og for å få litt punch ettersom ikke 4"ere lager mest punch i gata!! (har selv et 10" element nedfelt i reservehjul brønnen i en a3 og dette spiller sisykt) ville styrt unna 12"ere ettersom 10" er vesentlig kjappere noe som resulterer i mer presisjon i bassen, legg heller noen 100 lapper ekstra i en skikkelig 10"er

uten spiller og materialer til kasse kommer dette annlegget beskrevet over kommer på ca 4000+ men spiller bedre enn flere vesentlig dyrere løsninger (det er med en f.eks dynabell eller perless 10" bass) lykke til.... (hvis du bare vil bytte det ødelagte elementet så er det 4"ere som sitter i poloen originalt men de må være helt runde evt må du klippe av skrue festene for å få de oppi de originale klipsene!!) :thumbup:

Lenke til kommentar
ville styrt unna 12"ere ettersom 10" er vesentlig kjappere noe som resulterer i mer presisjon i bassen, legg heller noen 100 lapper ekstra i en skikkelig 10"er

Vil arrestere deg på den uttalelsen, det er ikke en generell regel at 10" er kjappere enn 12". Uten å gape over for mye tror jeg nok 12" min er minst like kjapp og responsiv - om ikke mer - av det meste som finnes av 10" her i landet.

Det hele bunner i elementets oppbygning, bevegelig masse, motorkonstruksjon mm. Men når det er sagt finnes det dessverre mye mer ubrukbare og "feilkonstruerte" saker på markedet enn bra saker.

Ellers var det absolutt et fornuftig forslag :)

Vil ikke anbefale rør da en ikke akkurat får godlyd av disse. Bygg kasse av 22mm MDF istedet. Kjører du et oppsett av Peerless Resolution elementer og sub og parer det med en DynaBel BF0804 så blir det garantert bedre enn dagens skurring :thumbup:

Drit i hattehyllehøyttalerne, den lille kupeen i poloen fylles greit med lyd fra et bra komponentsett.

Med kassematerialer, sikringer, signal og strømkabler havner du på ca 5000.

Av spillere vil jeg anbefale Pioneeer, Alpine eller Clarion.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Mente ikke å bygge et rør, men en kasse f.eks 65 dyp x 30 x 30 ac f.eks 22mm mdf også setter du elementet inn på den siden som er 30 x 30, får en veldig kraftig og deilig dyp bass av dette!!

Aha, på den måten. Så for meg et Bazookahælvete, hehe :p

Asymmetri er fint å ha i bakhodet når det gjelder kasser, elementet bør ideelt sett være litt i eksenter, altså usentrert og kassa bør ikke være aldeles terningformet, gjerne avlang som beskrevet av sastan. Vinkler du en vegg eller to er det enda bedre.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Ok, dette høres bra ut. Men hvordan bytter jeg høytalerne foran, de på dashbordet. Er det bare og rive av med makt den nettingen som er over?

3833127[/snapback]

Ville ikke revet av nettingen nei. :) denne bøyer seg lett.

Dersom du ikke er bodybuilder kommer du til fra bunnen av. :) dersom du ikke bryr deg om de høytalerene som er der fra før da. Det var iallefall dette jeg gjorde. :) Litt krunglete, men det er mulig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...