Treer Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Har i dag PC med Abit kv8 pro hovedkort, CPU Athlon 3200+ 2,2GHz socket 754 og 1024mB RAM og skjermkort sapphire radeon x800xt. Jeg vurderer nå å oppgradere. er det lurt å oppgradere til beste 754 socket eller må jeg over på nytt HK og CPU med socket ? hva vinner jeg på å gjøre en slik endring? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Jeg vurderer nå å oppgradere. er det lurt å oppgradere til beste 754 socket eller må jeg over på nytt HK og CPU med socket ? hva vinner jeg på å gjøre en slik endring? Utstyret du har er jo ikke akkurat modent for fyllinga... Men hvis du allikevel vil oppgradere, kan jeg jo dele noen tanker... Jeg ville definitivt ikke ha kjøpt noe nytt socket 754-system. Plattformen støtter kun singel channel, og er dessuten lite fremtidsrettet. Socket 939 har dual channel, og vil støtte dual core-CPUene når disse kommer. Fordelen med dual channel varierer, men den er helt klart nevneverdig. De relativt nye Winchester-prosessorene viser seg å være meget gode (etter at man har overvunnet eventuelle startvansker). Den rimeligste modellen koster cirka 1300 kr, og jeg har sett flere som har klokket dem opp til 2.6 - 2.7 GHz med luftkjøling. Skjermkortet ditt er AGP, ikke sant? Hvis du vil beholde dette, er det nForce3 som nok er det beste brikkesettet du har å velge i. MSI K8N Neo2 Platinum er et godt hovedkort med dette brikesettet. For PCI express / nForce4 anbefaler jeg DFI NF4 Ultra-D HK. Dette er et helt rått kort, med alle mulige features, og glimrende BIOS. Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Har i dag PC med Abit kv8 pro hovedkort, CPU Athlon 3200+ 2,2GHz socket 754 og 1024mB RAM og skjermkort sapphire radeon x800xt. Jeg vurderer nå å oppgradere. er det lurt å oppgradere til beste 754 socket eller må jeg over på nytt HK og CPU med socket ? hva vinner jeg på å gjøre en slik endring? Ganske unødvendig å oppgradere etter min mening. Maskinvaren du har duger jo i massevis. Hva er som gjør at du ønsker å oppgradere? Er det noe som går tregt på PC'n din, eller er det bare at du vil ha raskest mulig? Hva du vinner på å oppgradere? Minimalt bedre ytelse. Tviler på du vil merke noe som helst forskjell. Jeg vil anbefale deg å vente til Dual-Core CPU'ene har etablert seg på markedet og heller da vurdere om det lønner seg å oppgradere. Altså vent i kanskje ett år til. Endret 5. mars 2005 av Spaz Lenke til kommentar
Treer Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 grunnen til at dette kom opp nå er at jeg installerte et nytt spill og merker at spillet "lagger" ganske jevnt. Jeg mistenker CPU for å ikke henge med resten av systmet. Istedefor å kjøpe ny CPU har dere forslag til oppgradering av software? Eller andre gode forslag? Lenke til kommentar
Elensar Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 grunnen til at dette kom opp nå er at jeg installerte et nytt spill og merker at spillet "lagger" ganske jevnt. Jeg mistenker CPU for å ikke henge med resten av systmet. Istedefor å kjøpe ny CPU har dere forslag til oppgradering av software? Eller andre gode forslag? Cpu'en er neppe flaskehalsen til at det hakkar. Kva slags spel er det? Lenke til kommentar
Treer Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Spillet er Warhammer 40,000: Dawn of War Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Jeg vil anbefale deg å ta en full formatering. Og laste ned de aller nyeste driverene til både skjermkort og brikkesett. Da tror jeg det skal bli fart på sakene. Litt tweaking av BIOS og software-instillinger vil også gjøre susen. Du vil tjene ytterst minimalt på å gå over på socket 939, ergo helt bortkastede penger. Og å kjøpe nytt s754-kort er ihvertfall bortkastete penger. Edit: Fant recommended spesifikations: 2.2 GHz Intel Pentium 4 or equivalent, 512 MB System RAM (required for 8-player multiplayer games). nVidia GeForce 3 or ATI Radeon 8500 or equivalent with 64 MB of Video RAM. Maskinvaren din er definitivt ikke for treg. Endret 5. mars 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Gjør som endrebjorsvik89 sier her. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Hehe, når de anbefaler et fire-fem år gammelt skjermkort til dette spillet, er jo det kun for at flest mulig skal kjøpe det... Man kan ikke ta utgangspunkt i at man får en "god" spillopplevelse ut ifra den hardwaren de sier vil kjøre spillet bra, altså ganskje irrelevant å dra inn dette. Før en eventuell formatering ville jeg kjørt litt benchmark programmer for å finne ut om det virkelig er noe som skurrer. Gitt at han ikke har en egen partisjon for Windows er det ganske mye styr å formatere... edit: det er jo mulig at han rett og slett har for høye grafikk-instillinger i spillet, dvs. 1600x1200, 8AA, 16AF, og alle details på max, dette er det få maskiner i dag som klarer å håndtere. Så vidt jeg vet er Warhammer et rimelig nytt spill også... Endret 6. mars 2005 av ADT Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Hehe, når de anbefaler et fire-fem år gammelt skjermkort til dette spillet, er jo det kun for at flest mulig skal kjøpe det... Man kan ikke ta utgangspunkt i at man får en "god" spillopplevelse ut ifra den hardwaren de sier vil kjøre spillet bra, altså ganskje irrelevant å dra inn dette. Før en eventuell formatering ville jeg kjørt litt benchmark programmer for å finne ut om det virkelig er noe som skurrer. Gitt at han ikke har en egen partisjon for Windows er det ganske mye styr å formatere... edit: det er jo mulig at han rett og slett har for høye grafikk-instillinger i spillet, dvs. 1600x1200, 8AA, 16AF, og alle details på max, dette er det få maskiner i dag som klarer å håndtere. Så vidt jeg vet er Warhammer et rimelig nytt spill også... Minumumskravene er mye lavere enn de jeg har skrevet. Tar jeg ikke helt feil så er WarHammer et strategispill, og slike spill krever jo ikke allverden. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Minumumskravene er mye lavere enn de jeg har skrevet. Jeg påstår da aldri at dette er minimumskravene, så poenget ditt er? Tar jeg ikke helt feil så er WarHammer et strategispill, og slike spill krever jo ikke allverden. Gidder ikke krangle, men jo da, de første fem minuttene vil sikkert en slik anbefalt maskin fungere ypperlig, men med en gang du begynner å bygge ut, gå til krig, og få stor oversikt over en del enheter og bygninger, vil det hakke som fillern... Endret 6. mars 2005 av ADT Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) grunnen til at dette kom opp nå er at jeg installerte et nytt spill og merker at spillet "lagger" ganske jevnt. Jeg mistenker CPU for å ikke henge med resten av systmet. Istedefor å kjøpe ny CPU har dere forslag til oppgradering av software? Eller andre gode forslag? Helt sikkert spyware / adware eller div. programvare som ligger i bakgrunnen og kommuniserer over internett. (Torrent-klienter, msn, automatisk win update, automatisk antivurus update og annen møkk.) EDIT: Mao, gjør som endrebjørnsvik sier, og pass på hva du installerer på maskinen din! Endret 6. mars 2005 av hilram Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Ta en skikkelig formatering,installer nyeste chipsetdrivere og gfxdrivere, og pc-en blir som ny igjen. Kjøper du ny nå, vil du ikke merke forskjell, og du vil angre etterpå.. Lenke til kommentar
sveian Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Eg bytta prosessor fra xp 2100+ til xp 3000+ til mit 6600GT og fekk en 3DM05 forbedring fra 2975 til 3025. Nå har du bedre prosessor og grafikkort men forholdet blir det samme. Så etter min mening helt bortkastet med ny prosessor til spill. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Eg bytta prosessor fra xp 2100+ til xp 3000+ til mit 6600GT og fekk en 3DM05 forbedring fra 2975 til 3025. Nå har du bedre prosessor og grafikkort men forholdet blir det samme. Så etter min mening helt bortkastet med ny prosessor til spill. Det blir feil å måle CPU-forskjeller i 3DMark05 (og litt 03 også) da det er nesten utelukkende skjermkortet som avgjør resultatet i de testene. Hvis du tar f.eks SuperPi istedet, eller en real MP3-encoding, da vil du nok merke forskjell. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Eg bytta prosessor fra xp 2100+ til xp 3000+ til mit 6600GT og fekk en 3DM05 forbedring fra 2975 til 3025. Nå har du bedre prosessor og grafikkort men forholdet blir det samme. Så etter min mening helt bortkastet med ny prosessor til spill. Det blir feil å måle CPU-forskjeller i 3DMark05 (og litt 03 også) da det er nesten utelukkende skjermkortet som avgjør resultatet i de testene. Hvis du tar f.eks SuperPi istedet, eller en real MP3-encoding, da vil du nok merke forskjell. Det er jo nettopp det han mener, oppgraderingen gir nesten ingen utslag i spill. Her er det uansett spill det er snakk om, så et bedre SuperPi-resultat vil ikke hjelpe på om spillytelsen blir bedre. Jeg føyer meg inn i rekken av de som syns det er helt bortkastet å gå fra 3200+ 754 til en bedre 754-prosessor, eller Socket 939. Ta en full format av harddisken og legg inn Windows/drivere på nytt du! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Det er jo nettopp det han mener, oppgraderingen gir nesten ingen utslag i spill. Her er det uansett spill det er snakk om, så et bedre SuperPi-resultat vil ikke hjelpe på om spillytelsen blir bedre. Jo, vanlige spill baserer seg på en balanse mellom CPU og skjermkort, mens spesielt 3DMark05 (og 3DMark03) baserer seg så godt som utelukkende på skjermkort. Om du graver frem f.eks 3DMark01 vil forskjellene bli mye større. Men jeg forsvarer dog ikke kjøp av ny CPU. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Kan jo også hende at de som har utviklet spillet ikke er helt i vater også F.eks Vampire: The Masquerade - Bloodlines er av det jeg har erfart og hørt veldig kresen på maskinkraft. At den er basert på Valve sin Source motor hjelper ikke stort når den er(/var) mer elendig enn Half-Life 2 når det gjelder "stutting" i grafikken. Og faktisk skjønner jeg ikke hvorfor Bloodlines krever mer enn HL2. Mitt poeng er, du har bra hardware som det er, jeg tror faktisk ikke du vil per dags dato ville kunne få noe særlig bedre boost ved å oppgradere til 939, SLI , raskere CPU osv osv. Ok, 2 stk highend skjermkort i SLI vil sikkert hjelpe en hel del, men nå må vel driverene/spillet støttes. Hvilken oppløsning prøver du å kjøre spillet i? Prøver du å kjøre alle detaljer på max i 1600x1280? Masse programmer som kjøres i bakgrunnen som eter minne og cpu? Defrag av disk? Antivirus program som kanskje ødelegger? Lastet ned siste patcher e.l. til spillet? Siste drivere til skjermkortet? Synes det høres merkelig ut at en med slik bra skjermkort, såpass kraftig CPU og 1GB med minne skal klage Jeg sitter jo her med 1333MHz Thunderbird (Socket A), R9800pro, 512MB minne og gleder seg til å oppgradere til s939 og 3000+ cpu, 1GB minne og 6600GT kort Lenke til kommentar
Freak627 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) lyst på ny prosessor jeg å farcry har snøgg lav framrate i ute arelaene med mitt 6800gt. har average 24fps på ute arealene på max i alt med en xp3000 er det cpu,en som er flaskehalsen??? (se profil for mer info EDIT: har 4AA og 4af på i 1024x768 Endret 9. mars 2005 av Freak627 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå