trondbue Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 (endret) Var ute nå i bilen, skrudde bare på tenningen, og bensinmåleren begynte da å stige oppover. Gikk ikke så seint som på fredag idag, men da den kom til litt under 3/4 tank stoppet den,akkurat samme sted som på fredag og der ble den stående hele tiden. Har bare kjørt 6 mil siden jeg fylte tanken på 60 liter helt opp, så tror den viser litt feil der. Noen som kan tenke seg hva som er problemet utifra dette, eller må jeg teste mer? Det at den kommer opp dertil og av og til går nedigjen betyr vel helst at det er dårlig kontakt en plass eller noe? Har lest at det med bensinmåler er et kjent problem på disse bilene, men noen som vet hva som pleier å gå galt med disse? Edit: Tenkte jeg skulle se på det med sentrallåsen idag, men klarte ikke å finne noen skruer til dørpanelet. Fant en da, men vet ikke om den var til å feste dørpanelet til døra med. Var bak det merket som det står sips på litt nede på døra. Noen som har noen tips, eller må jeg bare vente til Haynes boka kommer for å se der? Endret 7. mars 2005 av trondbue Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Var inne å snakket med de på Volvo i dag. Var igrunnen bare veldig interesert i å ha inn bilen de, men dette er litt dyrt synes jeg, så prøver heller å finne ut av det selv. 1. Bensinmåleren: Fikk ikke vite noe særlig om denne, utenom at det var kjent problem med disse, ikke hva problemet var. Sa bare at det kunne være dårlig kontakt. 2. Sentallåsen: Her var det gjerne en eller annen ting med motoren etter som jeg forsto. Fikk han etterhvert til å si hvordan jeg skulle løsne dørpanelet. Var vist noen propper som det var noen skruer bak, men kunne ikke se noen propper som så ut til å kunne tas ut. Får se mer når jeg komme hjem idag. Mente at grunne til at jeg trengte nøkkel til bagasjelokket også var at sentrallåsen ikke virker, så må i hvert fall få reparert dette. Er så irriterende når jeg trenger nøkkel for å få bytta en cd! Edit: 3. Sjekket pris på termostat hos Volvo idag. Skulle ha 460 kroner inkl. mva! 390 kroner mer enn de skulle ha på Biltema, så må denne byttes kjøper jeg på Biltema Endret 8. mars 2005 av trondbue Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 1. løft opp baksetet... der ligger bensintanken.. Der har du også en plugg til tankmålere.. ta denne opp, spray litt kontakt spray og putt den på plass. (Tror den skal ligge under baksetet, gjør det iallefall på 440, har liten erfaring med 460 sådan) 2. Se godt etter de proppene.. er de aldri løsnet før så kan de være vrien å legge merke til. Men uansett hva du gjør, ikke bryt.. dørpanelet skal lettvint taes av uten bruk av makt. 3. Bytt radio:p enkleste måten å unngå bagasjerom problemet på.. 4. 460 kr ?? betalte bare 300 for min på volvo.. men men... biltema sin fungerer sikkert fint den Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 1. Regner med at tanken ligger der på min bil også. Ser slik ut. Men hvordan får jeg ut baksetet? Vet du det? Klarte ikke å finne ut hvordan jeg skulle få det ut. 2. Kunne ikke finne de proppene noen plass. Har fortsatt bare klart å finne den ene bak SIPS merket på døra. Legger ved et bilde jeg tok av døra nederst i posten. Kan det være noen skruer bak dørhåndtaket og nede under dekselet til den dørlomma? 3. Fikk det te slik at jeg kan åpne det uten nøkkel nå. Bare å fjerne et deksel å dytte den pinnen som står fra sentrallåsen i åpen stilling. Sentrallåsen har tydeligvis klikket mens den har vært låst da. Men vil finne ut av denne sentrallåsen uansett, men må jo klare å få av dette dørpanelet da. 4. Det jeg fikk oppgitt da jeg sendte mail til Mandal Bilservice som er det nærmeste Volvo verkstedet, så hvis jeg kjøper ny blir det på biltema. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 i dørhåndtaket har du du noen skruer ja. Sjekk under dørdekselet, akkurat i buene der.. der har jeg noen skruer, men er ikke sikker om det er ettermontert eller hur. Du må også ta ut dekselet i døråpneren, det du gjør da er å ta tak i selve spaken, og bikke ut dekselet, .. Ellers bør du få forhandleren din til å vise deg dele tegninger over døren, da ser du nøyaktig hvor skruene sitter. Har bare volvo 440/460 89-92 haynes boken her.. så vet ikke helt hvordan det ser ut.. Baksetet.. røsk litt i bakkant, mot ryggen.. setet er festet med noen spennordninger som presses ned eller no.. røsk "forsiktig" så merker du om det løsner eller ei Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Hmm, kan man ta av det lange dekselet over dørhåndtaket og så finner man noen skruer under der da? Det dekselet ved døråpneren er det bare å dra rett av? Fant ikke noen måte å ta av det dørdekselet med dørlommen, men regner igrunnen med at dette må av. Får kanskje Haynes boka imorra, så hvis ikke jeg finner det ut i kveld får jeg se da. Virket ikke som han jeg snakket med hos Volvo idag var så interesert i å fortelle meg hvordan jeg tok det av, sa bare at det var teknikk... Sa etterpå at det var noen skruer under noen propper, men er jo ikke akkurat så mange propper i døra da. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 ja, dekselet i dørhåndtaket kan du ta av og skru ut noen skruer bak der. Snakket du med en selger eller delelager kar? Kan hende du er heldig at det er bare plastklips på innersiden som du bare trekker dekselet av.. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Snakket med en selger eller han som er sjefen der da, men han er vel selger også. De andre hadde lunspause når jeg var der, så var den eneste å snakke med der. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 vel, siden en selger ikke vet en dritt.. så anbefaler jeg å snakke med verksmester eller han på delelageret, siden han sitter med plansjer over hele bilen Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Har nå vært ute å gjort et nytt forsøk på baksete og dørpanelet. 1. Baksete fikk jeg ikke løsnet noe på. Prøvde å dytte det bakover og dra det oppover. Dreiv å dro i det omtrent alle veier, men løsnet ikke. Var ikke så lett å få tak noen plass heller. Er i mitten det sitter helt fast bak, på kantene er det ikk noe feste. 2. Fikk løsnet 4 skruer på dørpanelet (de jeg har satt grønn ring rundt på bildet under). To under dørhåndtaket, en under dekselet bak døråpneren og den siste der med SIPS merket. Ser ut til at det er en skru også der som jeg har satt en rød ring, men må ha vekk det panelet foran (med plå pil på). Dette klarer jeg ikke å få rikket på i det hele tatt. Vet du hvordan dette kan løsnes? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 er du sikker på at det i det hele tatt går ann å ta løst? tror ikke det jeg nemmlig. Ta i det nederste hjørne på dørpanelet, prøv å trekk ut der.. så prøver du litt å ser om noe gir etter eller om det sitter bom fast.. tror ikke det er flere skruer nemmlig Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Ok, men så veldig ut som en skrue der bak, kunne bare se litt av en runding som er litt lenger inne en resten. Kunne se ut som en skru der bak, men ska sjekke å trekke den ut i hjørnet. Så ut som det kunne løsnes det dekselet noen plasser siden det er et lite mellomrom mellom det og det andre. Edit: Var ute å prøvde nå, men ser ut til at det sitter veldig fast nedi det hjørnet med den røde ringen. Klarte nesten ikke å dra det noe ut der. Endret 8. mars 2005 av trondbue Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Har fått Haynes boka i dag og har prøvd å lese der hvordan jeg skal få av dørpanelet og ut baksetet, men har ikke helt skjønt det. 1. Har egentlig ikke helt skjønt hva de skriver om, men står noe om å fjerne ett eller annet (trim), men dette må da være på ryggen? Trenger vel ikke å fjerne ryggen for å ta ut sitteputa? 2. Prøvde på denne døra, å fikk nå løsnet to av de klippsene som sitter nede i venstre hjørne. Men virker som det sitter dønn fast borte ved høyttaleren. Noen tips? Vet du hvor mange klipps det er på dørpanelet? Er bilde av 5 i Haynes boka, men har ikke så mange jeg.. Sto også noe om at denne sentrallåsen hadde et eget rele, vet du i såfall hvilket det er eller en plass hvor jeg kan finne ut hva de forskjellige releen er? Fikk mail av Volvo Norge idag om jeg kunne oppgi adressen så skulle de sende noen tegninger, men vet ikke hva det var av, men skrev om blandt annet det med sentrallåsen når jeg skrev til dem. Skrev også om bensinmåleren, så får se hva slags tegninger det er når de kommer. Endret 10. mars 2005 av trondbue Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Fikk brev fra Volvo Norge idag, de hadde sendt et dokument om feilsøking på temperaturmålerene og bensinmåleren. Har ikke fått sett noe særlig på det. Ikke finne ut noe mer om hvordan jeg skal få av dørpanelet, virker som det sitter helt fast ved høyttalerene og kan ikke se noen klips heller der. Hvis jeg ikke får det av idag ender det vel med at jeg monterer det igjen siden bilen skal brukes endel frem til tirsdag så får jeg heller prøve når jeg vet mer. Lite lysten på å sette den på et verksted, så håper jeg kan få det til uten det Noen som vet hvor mange klipps det er på døra mi? Er det noe annet som gjør at det sitter helt fast ved høyttaleren? Er høyttaleren festet til selve døra på noen måte? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Kanskje det sitter skruer inni selve "høytalerhuset". Hatt av gitteret for å sjekke? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Vet ikke hva det gjør, men klarer ikke å få av det gitteret. Vet ikke om det kan tas av uten å først ta ut dørpanelet. Forsto det sånn i Haynes boka at høyttaleren skulle følge med dørpanelet ut, men ikke sikkert jeg har forstådt det rett. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 1. Bensinmåleren: Har ikke fått sjekket noe mer med denne siden jeg ikke får ut baksete, eller ikke finner ut hvordan jeg skal gjøre det. Men fikk en feilsøkings guide til bensin og temperaturmåleren av Volvo. Der står det at du kan koble 8v på baksiden av instrumenetet så skal begge målerene stå mitt på, hvis ikke er det noe galt med instrumentet. Men hvordan kommer jeg lettest til bak instrumentene får å teste dette? Så i haynes boka, og sto at rattet først måtte av der, og det blir jo et styr siden jeg har Airbag. 2. Temperaturmåleren: Fant ut at det var veldig lite kjøleveske på den, så fylte opp slik det skulle være. Men nå ser det neste bare ut til at motoren er blitt enda kaldere. Skal jeg bare prøve å kjøpe en ny termostat til 70 kroner på biltema for å sjekke dette? Må vel tømme radiatoren for å få bytta termostat? 3. Sentrallåsen: Er ikke kommet noe videre med denne siden jeg ikke klarte å få av dørpanelet, og har derfor bare skrud det på igjen foreløpig. 4. Motoren: Vet ikke om det akkurat er et problem, men når jeg skal starte bilen må jeg kinne i ca 3 sekunder før den starte uansett om den er kald eller varm. Kan dette være siden den har gamle tennplugger? Noen som vet hvilken tennplugger denne bruker? Noen andre råd til hva det kan være, eller skal det bare være slik? Den går også litt merkelig på tomgang når den er kald. Står å sviver fint ca 10 sekund før turtallet plutselig detter kanskje 100 omregninger men går rett opp igjen til det vanlige turtallet, bare rister i bilen når dette skjer. Holder på sånn hele tiden med ca 5 - 10 sekunders mellomrom. Skal dette bare være slik, eller er det noe jeg kan gjøre med det? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 kinne, file uansett.. samma betydning. Du skal file på motoren i 1-2 sekunder iallefall før du får start.. det er helt normalt da datahjernen styrer hvordan dette skal skje. Det at den detter på turtall er det verre med.. kan virke som om at datahjernen som styrer tomgangen ikke helt skjønner hvordan ting skal være. Du kan jo prøve å bytte plugger og slikt bare for å utelukke ting. Du trengre ikke å tømme radiatoren nei. Du skrur ut de 3 skruene som holder termostathuset (holder til under fordeleren på venstre side, der kjøleslangen går inn på motoren) Så tar du en tang å napper til deg termostaten . Vær nøye på at pakningen er iorden (om det da ikke følger meg ny med den nye termostaten) Det med rattet er jeg heller usikker på når det kommer til airbag, tror du skal koble fra batteriet før du begynner å prøve deg frem. Sjekk dette med volvo. Skal ikke være noe hokkus pokkus. Når du da har fått av frontn på rattet, så tar du en forlenger, og 24 kopp og ei skralle og skrur av rattet, trekker det til deg. Så ser du under dashbordert, der finner du noen skruer som holder bla. konsollen til lysene. Resten står egentlig i haynes boka Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) Alltid hørt kinne her jeg bor.. Bare sammenligner tiden med hvor lang tid jeg må kinne på foreldrene mines 2001 Volvo V40 1.9D, og der starter den med en gang jeg vrir om, såvidt jeg må holde den noe der. Tar kanskje litt lenger tid en det jeg har sett i andre biler, men er jo igrunnen ikke så farlig, starter jo alltid så. Noen som vet hvilken tennplugger det er i en 1,7 Turbo fra 1996? Så i Biltema katalogen, men står bare 460 UTEN turbo der. Tenkte jeg skulle få pappa til å kjøpe på biltema imorgen siden han skal låne bilen. Skal få han til å kjøpe en termostat også. Skal bytte en pære bak bryteren til varmeapparatet også, og ser i bruksanvisningen at den har en sokkel kalt WD og er på 1,2 Watt, noen som vet hva slags sokkel WD er og om de har denne på biltema? Har ikke særlig lyst til å klusse med Airbagen og å fjerne rattet, så får se om jeg gidder å feilsøke instrumentene på denne måten. Har ikke noe som gir 5v heller her. Ser at i denne feilsøkingsguiden til Volvo at det kan være Feilaktig kretskort, bensingiverens jording, bensingiveren i tanken eller selve innstrumentet. Endret 13. mars 2005 av trondbue Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 pærer får du ikke på biltema nei. Det får du på volvo. Står i instruksjonsboken om hvilke plugger motoren skal ha. Du må aldri sammenligne en bensinmotor mot en konvensjonell diesel motor.. da det er 2 vidt forskjellige måter å starte på og styringssystem. Det varierer fra modell til modell om hvor lang tid du trenger å file for å få start. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå