trondbue Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Hei Har akkurat kjøpt meg en 1996 Volvo 460 Turbo som jeg har vært og hentet idag. Har lest at bensinmåleren er et kjent problem på disse, og min har også problemer med denne. Da jeg hentet den sto måleren rett rundt E, og kjørte av og fylte 50 liter. Da jeg startet opp begynte den å stige veldig sakte oppover, og etter rundt 5 minutter var den kommet opp i halv tank. Den fortsatte å stige, men ikke så veldig lenge etter halv tank begynte den å synke sakte igjen og sank ned til E igjen før den steg like langt og sånn fortsatte den hele veien hjem. Noen som vet hva som pleier å være problemet med disse bensinmålerene? Hvor skal jeg begynne å sjekke? Har også en annen ting jeg lurer på. Er fortsatt ikke helt sikker på om denne bilen har sentrallås, men sendte mail til volvo og de sa at den hadde det som standard, men denne virker ikke i hvert fall. Noen som vet hva jeg bør sjekke her? Har sjekket sikkringene, og disse virker fint. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Hvis du kjøpte bilen hos forhandler så bruk garantien på de feilene. Bensinmåleren kan ha feil på flere plasser, men det er ofte flotør eller armen som henger. Sentrallås er det nok ikke, du ville merket at det blir veldig tungt å vri om nøkkelen hvis det er montert og koblet fra eller det er feil. Det koster lite for sentrallås sett for 4 dører og det er lett å montere hvis du vil ha det. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Har igrunnen kjøpt den gjennom en privat, men var forhandler som ordnet papirene. Bilden er solgt uten garanti, og var for såvidt klar over at det var noe tull med bansinmåleren. Skal bestille en haynes bok også, så hjelper kanskje litt med den for å finne ut av det. Hvordan kan jeg skjekke flotøren da? Synes det var veldig lett å vri om nøkkelen, og virker ikke som det er sentrallås synes jeg, men litt rart at Volvo Norge mener det er det da. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Haynes mekkebok er fin å ha ja Tankmåleren har som sagt flere punkter der det kan være feil og det kan være dumt å skru masse hvis du ikke vet hva du skal se etter. Sentrallås kan du sjekke ved å fjerne dørtrekket, det er endel skruer og tror det er to plasklips som sitter underfra og opp, det løsner etterhvert men det kan være lurt å gjøre i garasje så du ikke mister smådeler i snøen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Du kan lett sjekke (og utelukke) enkelte ting med bensinmåleren selv. Finn bensintanken og ledningene som går ut av denne i forbindelse med måleren som ligger i tanken. Løsne ledningene og prøv å jorde minusledningen. Når denne går til jord skal bensinmåleren i dashbordet stige helt til topps. Dersom den ikke gjør det, ligger ikke problemet i selve måleren inne i tanken. Men dersom bensinnåla går helt til topps så er det nok noe kluss med måleren i tanken. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Men bensinmåleren beveger jo på seg, går opp og ned sakte men sikkert, og dette betyr vel at selve instrumentet virker som det skal, eller gjør det ikke? Har problemer med bensinmåleren på en VW Boble fra 1974 også, men her er det slik at den går til null når nivået synker under halv tank, så her er det flotøren som er gåen. Får vel fjerne dørtrekket en dag da får å sjekke om det er sentrallås eller hva det er. Ellers får jeg kjøpe en til 500 på biltema. En annen ting som er irriterende er at jeg må ha nøkkelen får å få åpnet bagasjerommet, og her er det bare hovednøkkelen som virker, ikke ekstranøkkelen. Må ta i nøkkelen å låse det opp får å få lukket opp bagasjerommet noe som er litt irriterende når det bare er en nøkkel som passer der. Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Kan være dårlig jording en plass Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 1. jo, det er sentrallås på den bilen, ALLE 440/460 fra den spede begynnelse har sentrallås. Sjekk sentralen, som sitter i venstre fordør, er en enkel sak å bytte denne om denne er gåen, mange opphøggere som har slikt liggende, du får den for ca 3-400 kr. 2. Bensinmåleren, dårlig kontakt en plass, hadde det samme på temp måleren på min 440, der var det litt dårlig kontakt, så den lurte meg konstant.. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 1. Ok, så da har den i hvert fall sentrallås. Får ta å sjekke litt med denne da, vet ikke hva jeg kan prøve å sjekke vel? 2. Sikkert dårlig kontakt da ja, men vet ikke helt hvor jeg skal sjekke, men får vel prøve når jeg får den Haynes boka. Lurer på om det er noe tull med temperaturmåleren min også, den går bare litt oppover, ikke fult 1/4 opp, og der holder den seg. Kan det være det samme som hos deg kanskje? Hva var det du gjorde får å få fikse det hos deg? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 akkurat det at temp måleren ikke går skikkelig opp, er ett generelt problem på 440/460 av nyere dato. Ingenting galt med måleren, men rett og slett temperaturen som er så lav, så det du kan gjøre, er å få målt kjøleveske temperaturen, er den for lav, så får du bytte termostat (noe som er såre enkelt at selv oldemor klarer det). Da skal den vise rett. Hoss meg var det rett og slett at måleren av og til datt ned for å komme opp igjen, da var det bare ledningen inn på giveren som var dårlig.. Litt tape fikset det Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Regner med jeg kanskje må bytte termostat da, vet ikke helt hvordan jeg lettest skal få målt temperaturen? Ser at det koster 70 kroner for en ny en på biltema, står 88 grader på denne, kan det være rett? Ser i instruksjonsboka at den skal være ca i mitten av skalaen eller noe sånt, men er jo langt ifra det. Takker for svar så langt! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 vel, selv kjøpte jeg min termostat på volvo, kostet ett 100-200 kr, men der var det iallefall stemplet inn på selve termostaten hva den åpnet på, noe det IKKE er på biltema sin. Kjøpte nemmlig en fra biltema, men gikk heller å kjøpte på volvo for å være 100% sikker på at jeg fikkr ett termostat. Du får putte en temp måler som kan måle opp til 90-100 grader.. så ser du hva den viser, og sammenligner. Hør med volvo om hvilken temp den skal ha.. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Leste i instruksjonsboka, og fant ut der at termostaten skulle åpne på 89 grader, mens den til biltema åpner på 88 grader. Har dette noe å si? Er jo sikkert godt og vel dobbelt så dyrt med en orginal en, men bør jeg likevel kjøpe orginal? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 dobbelt så dyrt, nope.. som jeg sa, betalte 150-200 kr til min 440. 1 grad fra eller til gjør egentlig ingenting.. Men du ser nu selv.. biltema sin funker sikkert veldig godt den og Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 ....og når det gjelder bensin og greier: Du har sikkert tenkt på det med å nullstille tripptellern for hver gang du tanker for å få en viss peiling på hvordan det ligger an....beregn 1 liter pr mil, så er du omtrent sikker. (til du får fiksa feilen altså) Men dette har du sikkert tenkt på allerede.... Ellers kan det virke som om bilen din har fått et godt hjem, du er åpenbart opptatt av å holde saker og ting i orden T'Weed Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 er ingen dum ide å tanke etter tripptellerein. En 460 2.0 skal omentrent ligge på 0,8 på blandet kjøring og 0,7-0,75 langkjøring.. Dog om vinteren, om sommeren kan dette ligge ennå lavere. Så har du en 50 liters tanke, så skal du klare godt 60 mil på en tanke før du bør tanke. Så sjekker du enkelt om hvor mye du har fyllt på og hvor mye som er igjen. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Er jo 1.7 med Turbo dette og forrige eier kjørte denne på ca 0.6 - 0.7. Like billig kjører nok ikke jeg den siden dette var en gammel mann da. Tenkt på tripptelleren ja, og nullstilte den da jeg fylte rundt 50 liter igår. Tanken er på 60 liter, så får bare se etter på tripptellern fåreløpig. Bestilt Haynes boka nå, så får se når jeg får den. Ellers tenkte jeg meg innom Volvoforhandleren på tirsdag for å høre hvor mye de skal ha får en termostat og får å prøve å finne ut av dette med nøkkler og bagasjerommet som bare kan åpnes med en nøkkel. Ikke noen som vet om det skal være slik at man ikke får åpnet bagasjerommet uten nøkkel uansett? Ellers får jeg høre med dem der. Har fått med en hovednøkkel og to ekstra som bare virker til å starte bilen og låse opp dørene, ikke bagasjerom og hanskerommet, men skal vist være en av disse nøkklene med orginalt. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Dette med at reservenøkler ikke passer til bagasjerommet, opplevde vi med en VW Passat 87-modell som foreldrene mine hadde fra 1989-2004. Hva som var årsaken til at reservenøkkelen ikke passa i bagasjeromslåsen, fant ingen ut av. Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Det med nøkkelen er sannsynligvis for at du skal kunne gi fra deg ekstranøkkelen til andre (verksted f.eks) som ikke skal få tilgang til bagasjerommet og hanskerommet, dersom dette er låsbart. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 6. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2005 Fulgte med to av denne ekstranøkelen og en hovednøkkel som virker til alt. Den ene ekstranøkkelen var original Volvo, den andre ekstranøkkelen og hovednøkkelen må være laget til etterpå siden det ikke står Volvo på disse. Skulle gjerne hatt en til hovednøkkel så jeg hadde to til bagasjerommet, men har ikke den plastremsa nøkkelnummeret står på, går det likevel å få ta i en ny en? Den enste forskjhellen mellom nøklene er at ekstranøkkelene mangler et spor på hver side. Det mest irriterende er at jeg ikke kan åpne bagasjerommet uten å ha hovednøkkelen i der. Går ikke ann å låse det opp og så ta den ut, må ta i nøkkelen hver gang det skal opp. Litt irriterende når bilen sviver og jeg alltid må ha hovednøkkelen for å åpne det. Noen som vet om det er meningen at det skal være slik? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå