svamp Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Hei Jeg har planer om å kjøpe D70. Jeg har to valg når det gjelder kjøp: -D70 kit m/nikkor 18-70 hos fotohuset - 8950,- -D70 kit m/sigma 18-50, uten innpakning (alt er "løst"), hos lokal butikk til kr 6500,- fordi den har vært stjålet fra butikken og deretter funnet igjen. Jeg vet ikke noe om hvordan den "stjålne" D70'en ser ut, butikkmannen sa det ikke var skadet, men at all emballasje var fjernet. Hvordan det er med garanti på denne vet jeg heller ikke - kan noen klarlegge det? Og objektivet - er sigma 18-50 dårligere enn 18-70? Jeg har ingen objektiver fra før og har heller ikke planer om å kjøpe flere med det første. Da er kanskje n18-70 et bedre "all-round-objektiv" enn s18-50? Jeg føler at jeg vet altfor lite om utstyret og garantiregler o.l til å kjøpe uten å spørre noen først. Derfor spør jeg dere Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Prisen på D70 m/Sigma 18-50/2.8 er jo meeeget bra da. (bare objektivet koster jo rundt 4.500,- nytt) Regner med at tilstanden på utstyret er som nytt (uten skader) og da er dette en kjempepris er min oppfatning. Siden dette blir første gangen de selger utstyret kan jeg ikke tenke meg annet enn at det blir solgt med full garanti. Om du tar noen søk på eks. www.dpreview.com eller www.fredmiranda.com/forum vil du finne mange brukere av begge de objektivene du nevner. Lysstyrken på Sigmas 18-50mm (fast F2.8) er endel bedre enn på Nikons 18-70mm, men 18-70mm er kjent som et veldig godt kjøp også. Edit: Personlig ville jeg ha hoppet på tilbudet fra den lokale butikken, da man ikke får tatt noe særlig med bilder med emballasjen allikevel Ja jeg ville 100% sikkert ha gjort det. (du er jo nesten garantert å få mer igjen for utstyret enn du selv gir for det om du selger det etter ikke alt for lang brukstid) Good luck!! Endret 5. mars 2005 av Åkken Bom Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Prisen på D70 m/Sigma 18-50/2.8 er jo meeeget bra da. (bare objektivet koster jo rundt 4.500,- nytt) Den der var vrien, tror Åkken-Bom tenker på ett annet objektiv. Jeg tror det er Sigma 18-50 DX f3,5-5,6 det er snakk om her. Jeg har dette selv, (bilde tatt med dette) jeg har ikke noen erfaring med andre objektiver men dette er sikkert greit i starten, hvor jeg er. Selv om det er dette objektivet er det kr. 2400,- billigere, (penger du kan bruke til et annet objektiv.). Nikonobjektivet er nok bedre. spør selger om garanti. Per Endret 5. mars 2005 av perah Lenke til kommentar
svamp Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Takk for hjelpende svar! Sigma-objektivet er Sigma 18-50 DX f3,5-5,6, ja. Så da heller det mot nikkor-tilbudet? Det går jo nesten opp i opp med prisen når prisforskjellen er 2400 på de to objektivene Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Takk for hjelpende svar! Sigma-objektivet er Sigma 18-50 DX f3,5-5,6, ja. Så da heller det mot nikkor-tilbudet? Det går jo nesten opp i opp med prisen når prisforskjellen er 2400 på de to objektivene Ja det er den som er vrien, har i vertfall sett mange som har villet gå for Nikon-kitet. Det hadde jeg gjort også hvis det ikke var for at jeg handlet min pakke på Tenerife. Per Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Nå kan jeg kanskje virke litt inhabil med tanke på hvor trådstarter har tenkt å kjøpe kameraet. Men skal svare uten å tenke på dette. Nikon optikken er bedre enn den Sigma linsen. Om det er verdt prisforskjellen mellom disse to pakkene er uvisst med tanke på at den har vært stjålet fra butikken og deretter funnet igjen. Personlig ville jeg vært skeptisk med tanke på støtskader og lignende... hvis verkstedet finner at det er støtskadet når det evt. er noe feil med det, kan butikken lett hevde at det må ha skjedd etter at du kjøpte kameraet og ikke i tiden det var stjålet fra butikken. Men hvis du får en skreven garanti fra butikken på at støt/vann/fukt/støvskader ikke skal være ett hinder ved fremtidige garanti og reklamasjonssaker, så er det ett godt tilbud. Vet også jeg kommer til å få mye kjeft fra Sigma-fanboys i forumet når jeg sier følgende: Sigma har meget god optikk, men de svikter mekanisk. Vi solgte Sigma der jeg jobber før, men fikk tilbake så mange med mekanisk svikt at vi valgte å kutte de ut. På enkelte partier kunne vi få reklamasjon på 50% av objektivene, og det var uavhengig av pris. Mulig de har bedret seg, men størsteparten av folk med mekaniske problemer på objektivene har fortsatt Sigma (det kommer jo folk og ber oss om hjelp med sin optikk selv om vi ikke nødvendigvis selger de... en del Sigma ute å går der). Så kjøper du Sigma må du være forsiktig med de... de tåler generelt mindre enn f.eks Canon og Nikon objektiver i samme prisklasse, og ett av hovedargumentene ved kjøp av speilrefleks og bra optikk, er jo at man kan bruke det litt røfft uten at det gjør noe. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Men hvis du får en skreven garanti fra butikken på at støt/vann/fukt/støvskader ikke skal være ett hinder ved fremtidige garanti og reklamasjonssaker, så er det ett godt tilbud. En slik garanti vil jeg også ha!! Får tilføye at jeg også heller ville vurdert et kit med 18-70mm siden 18-50mm ikke var den typen jeg trodde det var. Må også få protestere mot ditt korstog mot Sigma. EX-serien må du opp på de dyreste utgavene fra Canon, Nikon m.fl. for å få samme byggekvalitet. Optisk er det flere av Sigmas objektiver som er like gode (bedre) enn Canons og andres toppserier. Er det slike billigskitobjektiver dere solgte mest av hos dere? Mye feil på de produktene dere solgte høres det ut til at dere har/hadde ivertfall (både optikk og minnekort) Endret 5. mars 2005 av Åkken Bom Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Er det slike billigskitobjektiver dere solgte mest av hos dere? Mye feil på de produktene dere solgte høres det ut til at dere har/hadde ivertfall (både optikk og minnekort) Visste jeg ville få kritikk for den kommentaren om Sigma... har opplevd det før også på dette forumet Vi solgte både billige og dyrere Sigma objektiver. Så klart var det mer feil med de billige Sigma objektivene (i samme prisklasse som det objektivet det snakkes om her), men også de dyrere hadde større feilprosent enn Canon og Nikon objektiver i samme prisklasse. Det er nok ikke bare objektiver som ble solgt hos oss som hadde mange feil, det hadde vært et rart sammentreff får en si. Når det er sagt har Sigma meget god optikk, og er man forsiktig med utstyret får du gode objektiver for pengene i forhold til Canon og Nikon optikk til samme pris. Men mener samtidig at objektivet det snakkes om her er langt dårligere enn 18-70 objektivet til D70. Vi hadde før ett billigmerke av minnekort... det lærte vi fort at ikke lønte seg, og byttet til Sandisk, deretter til Lexar da vi fikk et bedre tilbud på disse kortene. Jobber man i butikk er man innom mange merker og modeller av forskjellige typer varer, og at man har funnet ut hva som er bra og dårlig er vel heller en fordel fremfor en ulempe. Det vi selger nå har meget lav feilrate. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Vi hadde før ett billigmerke av minnekort... det lærte vi fort at ikke lønte seg, og byttet til Sandisk, deretter til Lexar da vi fikk et bedre tilbud på disse kortene. Dette virker kjent. Per Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Var litt ert det innlegget mitt Jeg tok feil av hvilket objektiv det var snakk om, men har i et innlegg over sagt at jeg også ville ha gått for Nikons 18-70mm istedet for den røkla fra Sigma. Det var Sigmas EX 18-50/2.8 jeg hadde i tankene. Når det er snakk om byggekvalitet og Sigmas EX-serie så får man ikke noe bedre til samme pris fra hverken Canon eller Nikon. Jeg er f.eks. sikker på at mitt EX 105/2.8 vil tåle ivertfall like mye, om ikke mer enn mitt EF 85/1.8. De koster omtrent akkurat det samme. Go Sigma EX!! Lenke til kommentar
svamp Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Er SanDisk en dårligere type minnekort enn Lexar? Skjer det ofte feil på minnekort generelt? Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 (endret) Er SanDisk en dårligere type minnekort enn Lexar? Skjer det ofte feil på minnekort generelt? Nei Men Åkken-bom og jeg fleiper med en tidligere diskusjon(som Afseth,Åkken-bom og jeg var med i) om TwinMos minne, tror egentlig vi er enige. Oops! nå er vi vel på vei ut av tema? Klart det skjer feil på minnekort men tror ikke det er så stort problem! Per Endret 5. mars 2005 av perah Lenke til kommentar
svamp Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Kan noen av dere som har D70 svare på hvor stor plass en bildefil tar på minnekortet i kameraet? 10MB? Da tenker jeg på bilder tatt i beste JPG-kvalitet, altså. (men om noen vet størrelsen på RAW-filer også, så er det fint ) Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Kan noen av dere som har D70 svare på hvor stor plass en bildefil tar på minnekortet i kameraet? 10MB? Da tenker jeg på bilder tatt i beste JPG-kvalitet, altså. (men om noen vet størrelsen på RAW-filer også, så er det fint ) Det er klart JPG ca. 3mb NEF (Raw) ca. 5,3mb Sender med en link ang. CF Kort til D70 Per Lenke til kommentar
svamp Skrevet 5. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2005 Å, er det så små filer, ja. Er ikke så mye mer enn det mitt Nikon Coolpix 4300 lager, det. (det er vel ca. 1,7mb) Men det er positivt, da blir det plass til mange bilder på minnekortet. Lenke til kommentar
svamp Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 perah: På et nettsted med en test av D70 jeg så i stad, sto RAW-filstørrelse som 10.9 MB. Gjelder din filstørrelse, 5.3 Mb, bilder i 3008x2000? ----------------- Nytt spørsmål: Har et UV-filter andre funksjoner enn å beskytte objektivet? Hva er forskjellen på et UV-filter og et nøytralt filter? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Sist jeg tok RAW bilder så ble de på 5-6MB i 3008x2000. Nikon bruker komprimering med tap på RAW bilder så de blir ikke så store. Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 perah: På et nettsted med en test av D70 jeg så i stad, sto RAW-filstørrelse som 10.9 MB. Gjelder din filstørrelse, 5.3 Mb, bilder i 3008x2000? ----------------- Nytt spørsmål: Har et UV-filter andre funksjoner enn å beskytte objektivet? Hva er forskjellen på et UV-filter og et nøytralt filter? I bruksanvisningen står det 5mb, og de få bildene jeg har tatt ligger på ca. 5,3 mb. Har ingen erfaring med filtre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå