Gå til innhold

Blå aura rundt hvite objekter

Anbefalte innlegg

Tok et bilde med innstillingen "chrome" skrudd på, og resultatet ser dere her: http://home.powertech.no/oracel/radioaktivsno.jpg (stort bilde, ~1.8MB)

Hvis dere titter nede til venstre i bildet, så er snøen omgitt av en stygg lillablå aura. Hva er det der, og hvordan blir jeg kvitt det? (man ser den samme tendensen rundt alle hvite objekter i bildet)

(Kameraet er et Fujifilm S5500, øvrige innstillinger er ISO 64, 4M F, 1/39 sek lukkertid, F3.1 blender. Bildet ble tatt på ca. 4-5 meters avstand med 10x zoom. Bilen er en stygg gammal Saab 900 GLs, og jeg hater den)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Blåfargen" kalles Kromatisk Abeherrasjon (KA) og skyldes brytningsfeil i kameraets linse. Med feil er det ikke noe som har oppstått, men er lik på alle kameraene med den samme linsen, og er altså et valg produsenten har tatt under konstruksjonen. Med mange linser etter hverandre i et kamera er dette nesten alltid tilstedeværende i større eller mindre grad. Generelt gjelder at jo dyrere linse, jo bedre (eller mindre) KA. Ofte er det også slik at mindre kameraer (les ultrakompakte) er mer utsatt enn andre. Gode linser på digitale speilreflekskameraer er best (men også dyrest, dessverre)

Lenke til kommentar

Det er kromatisk abberasjon. En feilbryting i optikken der forskjellige farver brytes ulikt. Du hadde blender f/3.1, prøv f/6 eller f/8, det bruker å bli bedre da.

Det er et problem på de fleste kompaktkamera i spesielle tilfeller. Du kan fjerne det i et bildebehandlingsprogram.

Lyse ting på mørk bakgrunn eller mørke ting på lys bakgrunn og ut om kanten av bildet er vanligvis der problemet er størst.

Lenke til kommentar
Tok et bilde med innstillingen "chrome" skrudd på, og resultatet ser dere her: http://home.powertech.no/oracel/radioaktivsno.jpg (stort bilde, ~1.8MB)

Hvis dere titter nede til venstre i bildet, så er snøen omgitt av en stygg lillablå aura. Hva er det der, og hvordan blir jeg kvitt det? (man ser den samme tendensen rundt alle hvite objekter i bildet)

(Kameraet er et Fujifilm S5500, øvrige innstillinger er ISO 64, 4M F, 1/39 sek lukkertid, F3.1 blender. Bildet ble tatt på ca. 4-5 meters avstand med 10x zoom. Bilen er en stygg gammal Saab 900 GLs, og jeg hater den)

Det du ser likner "kromatisk aberrasjon", også kalt "kromatisk feilbrytning". Det skyldes at ulike bølgelengder/farger brytes ulikt i linsene, slik at noen farger "bommer" litt og havner litt utenfor. Det ser gjerne ut som lilla striper langs skarpe konturer, og hvis du ser på motsatt side av et hvitt objekt ser du gjerne en tilsvarende grønn stripe.

Hva innstillingen "chroma" i praksis gjør vet jeg ikke, men det ville jo vært ganske merkelig om kameraet hadde en egen innstilling for å oppnå slik feilbrytning, så jeg ville kanskje heller tro at dette var en innstilling for å unngå nettopp det. Men isåfall fungerer det dårlig, som du ser.

Kromatisk aberrasjon er oftest et problem på zoomobjektiver, særlig hvis de har mye tele. På mitt gamle Olympus-kamera C730 med 10x optisk zoom var kromatisk aberrasjon noe som lett oppsto på bilder med skarpe kontraster, og dette er også et problem som finnes på de andre tilsvarende "superzoom"-kameraene fra andre produsenter.

Det er mulig å fjerne slikt i bildebehandlingen, men det kan være tidkrevende. Den dyreste og minst tidkrevende løsningen er å kjøpe et dSLR med gode, dyre objektiver...hehe

Lenke til kommentar

Takker for strålende informasjon, jeg skal huske på trikset med blender for fremtidige motiver. Har også dillet mye med retusjering før, så slike ting som det der er ikke noe problem å fikse opp.

Kromatisk abrra....abbr....abberr....abbarre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...