Gå til innhold

Boligtråden - hvordan bor du? Leie eller kjøpt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bor på hybel med tre andre kompiser. Hybelen er temmelig stor, med passelige soverom til alle, ett bad og en dass (2xdass totalt), og enormt bra beliggenhet. Hybelen ser ut som en vrengt flodhest, så jeg betaler bare 1200+strøm.

Vi har masse plakater i stua for å skjule de enorme høla i veggen, og badet er kreativt dekorert med jordslag og råte. Flere steder er det små hull i veggene fordi vi lekte oss litt med paintballmarkøren min. Fred Durst (plakat i stua) har et stort hull i ansiktet. Ingen av oss liker freddy noe særlig.

Rommet mitt er stort nok, er plass til dobbeltseng, bord, bokhylle, skrivebord med imaginær pc og en fyllik med to eskimoer på slep i klesskapet. Det er tilogmed plass til en lenestol for stabling av klær.

Kjøkkenet er rosa og jævlig, og det er da sannsynligvis der mesteparten av den overnevnte vrengte flodhesten har havna. Oppvasken tar vi på skift, det vil si sånn ca. hver tredje til fjerde uke. Vi eter mye frossenpizza og bruker pappen som tallerken. Vi har nylig bøffa whiteboardtusjer fra skolen, så nå prydes kjøleskapet vårt med store advarsler om ikke å slippe ut Ragnarok. Værsåsnill. Vi har og tre sett med fargerike magnetbokstaver og ett sett "kjøleskapspoesi", altså små hvite magnetbrikker med ord på.

På gangen pleier det å stå en hel del tomflasker, rekorden vår var vel i november/desember, tror jeg, da panta vi flasker for 650kr. Totalt det halvåret var litt over 1100,-

Ellers er det ikke mye mer å si om hybelen min. I vinduet over trappa ligger det igjen en sokk etter han som bodde der før. Det er snart et år siden han flytta ut.

EDIT:kan sikkert legge ut litt bilder om en ukes tid, hvis det er ønskelig. Har noen nydelige detaljer som kanskje er verdt å dele med resten av forumbefolkningen :innocent:

Endret av Glen_
Lenke til kommentar

skal tenke på det. Som sagt, bilder kanjeg iallefall love.

Hvis jeg skal legge ut film så må jeg nok få låene serverplass av noen, jeg har bare home.no server selv, og det er jo bare 10mB eller noe sånt...

Lenke til kommentar

Jeg er student, bor sammen med en siddis(en fra stavanger)

Betaler 3500 vær+strøm+internett.(varmtvann er inkludert)

Bor mitt i kristiansand, vi kaller leiligheten for hytta siden alt er av furu, det er rent å pent men ikke fint, hytter passer best på fjellet.

jeg går i tillegg å betaler på ei politibot(500kr måenden)

kredittkort gjeld 500kr måenden

Så når alt er betalt så er det ikke mye igjen av de 6000 jeg får av staten, ca 1000kr derfor jobber jeg litt av å til så jeg har vel 2000kr å leve for når alt er betalt :( og det går til tunfisk og øl

Endret av chil
Lenke til kommentar

Eier en leilighet på 75kvm.

Kjøpte leiligheten for 300.000 i 95, og nå er den verdt ca 1.3-1.4 mill.

Betaler 2300kr i husleie. Internett, strøm osv kommer i tillegg. Pleier å runde av husleie til 5000kr i mnd. (i tilfelle jeg får uventede utgifter osv) Betaler også ca 500kr i lån hver måned.

Ventilasjonsanlegg, to verandaer, en passe stor hage, to parkeringsplasser (en er garasje) To soverom, bad, kjøkken og stue.

Bor ca 30 minutter (til fots) unna Ski, hvor jeg finner det jeg trenger. (Storsenter, bibliotek, utesteder og kebabsjappe) Har en Kiwibutikk ca 5 minutter unna, og en liten kiosk ca 300 meter unna. Barnehage er 20 meter unna, mens barneskole er 15 minutter unna. Skal jeg til nærmeste VGS må jeg ta buss (bussholdeplassen er 200 meter unna) i 20-25 minutter.

Leiligheten passer fint for en familie, men med mer enn 2 barn i huset kan det fort bli trangt. (Hvis man er mor+far+to barn)

Har vurdert å ta inn en "roomie" men vet ikke helt. Hadde et par episoder med den forrige, og etter det er jeg litt skeptisk til nye innflyttere.

Endret av Volcov
Lenke til kommentar

Jeg eier (banken eier) en 64 kvm borettslag leilighet. Har ca 800 000,- i lån (ca 60 % av takst). Den ligger i åsane og det går fint å gå til åsane senter for de som vet hvor det er :p Det er butikk like ved og jeg syns det er et fint område. Bra utsikt, stor altan osv.

Bussforbindelsene aner jeg ikke noe om for jeg har aldri tatt bussen der.

For den betaler jeg ca 3800,- i låneavdrag og 2500 i husleie (inkludert kabel tv, akonto strøm og alle de vanlige tingene.)

Jeg ringte med en gang jeg så annonsen da jeg hadde forsøkt å få en leilighet der en stund. La inn et lavt bud før den hadde vært på visning og fikk den ganske billig i forhold til det som var vanlig. Lurt å omgå visningen for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Så, endelig bilder av hybelen min.

Bilde av kjøkkenskapet mitt; rosa og fint kjøkken her i gården.

kjokken3ep.th.jpg

Bilde av innholdet på kjøkkenbordet. vi har nettopp ryddet her... Merk den tidsriktige lysestaken :p

kjokkenbord2fi.th.jpg

Kjøleskapet vårt...

kjoleskap5gm.th.jpg

Krater i veggen min etter lek med paintballmarkør :innocent:

krater5gs.th.jpg

Og tilslutt det überyddige rommet mitt.

rommet1ew.th.jpg

Endret av Glen_
Lenke til kommentar

På torsdsag skal jeg i banken for å høre om lån. Jeg tviler egentlig, men det er jo greit å høre for sikkerhetsskyld.

Prøver for tiden å skrape sammen noe egenkapital, men det blir dessverre ikke så mye :/ Jeg er lærling på siste halvåret nå, og etter det har jeg planer om å studere.

Har forøvrig sett litt på denne boligen, men så at det var litt råteskader og fuktskader (se på takstdokurementet)

http://www.finn.no/finn/viewimage;pdc=1110...Cbr%3ESandviken

Er dette vanlig, eller er det store skader som må repareres? Noen som vet?

Lenke til kommentar
På torsdsag skal jeg i banken for å høre om lån. Jeg tviler egentlig, men det er jo greit å høre for sikkerhetsskyld.

Prøver for tiden å skrape sammen noe egenkapital, men det blir dessverre ikke så mye :/ Jeg er lærling på siste halvåret nå, og etter det har jeg planer om å studere.

Har forøvrig sett litt på denne boligen, men så at det var litt råteskader og fuktskader (se på takstdokurementet)

http://www.finn.no/finn/viewimage;pdc=1110...Cbr%3ESandviken

Er dette vanlig, eller er det store skader som må repareres? Noen som vet?

Jeg har forstått det slik at du kommer fra Bergen? Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med boligavdelingen i bergen kommune og se om du kvalifiserer til startlån. Dette er en ordning gjennom husbanken der unge, nyetablerere med avak økonomi som ikke kvalifiserer til lån i vanlige låneinstitusjoner kan få lån. Betingelsen er selvsagt at de tror du kan betjene lånet, men vilkårene er veldig bra (tror renten ligger på rundt 2,5 nå) og du kan få 100% finansiering.

Lenke til kommentar

Hm.. Jeg jobber faktisk i Bergen kommune akkurat nå, så jeg leste litt om det. Jeg trodde det bare var vanlig førstehjemslån, jeg. Kanskje jeg skal ta og undersøke litt, ja. Får høre med banken på torsdag først, og hvis ikke de kan gi meg noe ordning, så kanskje BK kan?

Ingen som har noen kommentarer til boligprospektet?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjøpte meg leilighet på prospekt i fjor høst, skal være ferdig bygd før jul.

http://www.solebolig.no

http://www.solebolig.no/uploads/g.pdf

- 85kvm boareal + garasje og 5kvm bod i kjeller

- Leilighet vil bli av HØY standard, og det burde bare ikke mangle til den prisen jeg må betale.

- Meget sentralt, 5 min gange til butikk & togstasjon

- Pris: 1.870.000,-....Har egenkapital på 1,2mill, estimert lån blir da ca 700.000.

- Verdien på leiligheten har allerede økt med 70.000 siden jeg kjøpte den ifjor høst. :thumbup:

Bor nå for tiden i et hus som jeg og min bror arvet og som nå skal selges.

Taksten på dette huset ble målt til 1.950.000,-

Huset er 30+ år gammelt og krever for mye vedlikehold til at jeg orker å holde på det.

Er heller ikke så hypp på å bo sammen med brodern mer.

Gleder meg som fanden nå!

Er temmelig intressant å se hvordan folk har det hjemme hos seg, spess for meg som holder på å utdanne seg til interiørkonsulent/eiendomsmegler.

Endret av Eplejus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...