Gå til innhold

Boligtråden - hvordan bor du? Leie eller kjøpt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

leier ca 45 kvadrat i sandviken/bergen.. (kan nesten se det på bildet ditt darkness|).

Huset er nyoppusset (tja, et år siden nå, men det er bare jeg som har bodd her siden oppussingen). Betaler 6000 i mnd. Tar meg under 10 minutter å gå til Bergen sentrum.

Hvitevarer og kabeltv er inkludert, strøm utenom.

Lenke til kommentar

@Ernie:

Haha, Sentrum studenthjem, I presume..? Takke seg til Kallerud da, selv om de øker prisene her også.

Lurer forøvrig på åssen dem reagerer når jeg kommer på mandag og sier jeg har mista nøkkelen til huset og motorvarmeren her.. Blir vel svindyrt, regner jeg med..

Lenke til kommentar
@Ernie:

Haha, Sentrum studenthjem, I presume..? Takke seg til Kallerud da, selv om de øker prisene her også.

Lurer forøvrig på åssen dem reagerer når jeg kommer på mandag og sier jeg har mista nøkkelen til huset og motorvarmeren her.. Blir vel svindyrt, regner jeg med..

Er nok Sentrum ja. Heldig du som bor på Kallerud egentlig. Prisene ligger jo et par tusenlapper under nivået her, og det på tross at det er lavere standard på Sentrum imo.

PS: de tar 300kr for bolignøkkelen og 100 for nøkkelen motorvarmeren. Sum 400 kr ;)

Kan ikke akkurat si jeg lever på brød og vann. Ei heller de andre på studenthjemmet ;)

Grandis og pils? ;)

Menneh.. du jobber jo utenom.. jeg ser for meg at jeg kommer til å være sliten nok bare av forkurset..

Hehe nesten. Går riktig nok en del grandis, men jeg såpass flink at jeg klarer å variere det hele litt.

Og nei, jeg jobber ikke utenom.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Du leier leilighet/hybel/hus?

- Leier hybel, ca 35m2

* Hvor mye betaler du?

Husleia er 3500 i mnd + strøm ...ca 400 ekstra

* Hvordan er standarden?

Egentlig ikke så værst, huset er fra 80-tallet en gang og deler av hybelen er nyoppusset, var delvis møblert når jeg flyttet inn. Byttet ut en del siden møblene var litt for gammeldags for min smak ;)

* Hvordan er beliggenheten?

Holmenkollåsen :p kort vei til nærmeste butikk, kort vei til buss og t-bane. Bruker 10 minutter til Majorstuen og 15 minutter til Blindern hvor jeg studerer. Sånn sett er jeg veldig fornøyd :)

* Hva er inkludert i leien?

Alt untatt strøm og internett. Kabel-tv er inkludert men jeg har satt opp parabol, har snill huseier :D

Er student nå og har 1 1/2 år igjen. Antar jeg blir boende der jeg bor nå en stund etter studietiden for å bygge meg opp litt egenkapital og så etterhvert kjøpe meg noe eget :)

Lenke til kommentar

2. Du leier leilighet/hybel/hus?

* 500/mnd (fem hundre i måneden) (mine foreldre kjøpte en borettslagsleilighet for et par år siden, egentlig leie er 5800/mnd men jeg er en helvet til å prute)

* en 70kvm, akseptabel stor stue, like stort soverom, stort bad og lite kjøkken + et inngangsparti og en ca 8kvm stor veranda.

* Sentrum/Sandviken

* kommunale avgifter, kabeltv og vedlikehold av fellesområder

Leiligheten kostet 780.000 når den ble kjøpt. problemet er at den har et soverom eller arbeidsrom for lite. ellers er det ingenting å si på den

Lenke til kommentar
Er nok Sentrum ja. Heldig du som bor på Kallerud egentlig. Prisene ligger jo et par tusenlapper under nivået her, og det på tross at det er lavere standard på Sentrum imo.

PS: de tar 300kr for bolignøkkelen og 100 for nøkkelen motorvarmeren. Sum 400 kr ;)

Hm, ikke så veldig kjent på Sentrum. Har vært hos Kenneth (Mediedesign 1. året) en gang, men det så jo igrunn greit nok ut.

Prisen der er jo enorm da, skjønner ikke at folk klarer seg på bare penger fra lånekassen med å bo der..

Ikke mer enn 400 totalt..? Så for meg bytting av låser og mange tusen i regning. Koster vel 750 å bli låst inn av Hafslund også. Var litt skeptisk i natt åssen jeg skulle komme meg inn, men har noen fordeler med å jobbe i Hafslund selv, så vi var 4 fra Hafslund i drosjen min, inkludert salgssjefen, så de ringte jo alt av vekterbiler slik at jeg skulle komme meg inn. Heldigvis var naboen tilstede, så hun låste opp.. :p

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Du overlever ikke kun på borteboerstipend. Det holder sikkert ikke engang til mat og strøm

hehe :p men jeg må klare meg på det :p så jeg må finne en hybel til 2500 max, så har jeg jo 1000 til mat =)

Da må du finne deg en hybel hvor strøm er inkludert.

På VGS har du kanskje litt overskudd til å jobbe også, så jeg vil anbefale deg til å se deg om etter en deltidsjobb.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Du overlever ikke kun på borteboerstipend. Det holder sikkert ikke engang til mat og strøm

hehe :p men jeg må klare meg på det :p så jeg må finne en hybel til 2500 max, så har jeg jo 1000 til mat =)

Da må du finne deg en hybel hvor strøm er inkludert.

På VGS har du kanskje litt overskudd til å jobbe også, så jeg vil anbefale deg til å se deg om etter en deltidsjobb.

Jepp. Jobb Søndager. Er som regelt veldig godt betalt da.. Er jo så kjedelig på søndager uansett..

12.00-18.00 på en søndag hadde vel vært optimalt.. pluss noen timer på kvelden på en hverdag..

Har så smått begynt å se meg litt rundt etter en liten leilighet i Oslo(området).

Bør være litt fremtidsrettet, så jeg kan bo der i noen år.

Har satt meg noen kriterier som helst bør oppfylles.

- Må være minimum 20 (effektive) kvm.

- Sovealkove/soverom med plass til dobbeltseng (150cm ++ bredt)

- Ok Bad m/ dusjhjørne/kabinett. + toalett og vask selvfølgelig

- Kjøkken av litt nyere dato.. Vil ikke ha noe som ser ut som en gammel rønne..

- Pris: 700.000 eller noe der omkring. kommer helt ann på utgifter som må til, eventuelle småoppussinger osv..

- Så mye som mulig inkludert i felleskostnader.. Helst strøm... Bør ikke være mange tusenlappene.. Bredbånd/ADSL hadde vært fint å ha inkludert også.. Blir jo fort 500 kr. i måneden det med en moderat linje..

- Kort vei til offentlig transport. Bør kunne frakte meg til Oslo sentrum på under en halv time..

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det jeg ser etter:

* Parkett, tregulv evt. under tvil fliser på alle gulv utenom bad, der bør det helst være fliser.

* Pent kjøkken og pent bad.

* Må være opplegg for vaskemaskin på bad

* Bør helst være innebygde hvitevarer (jeg kan evt. kjøpe hvitevarer selv, jeg vil ha komfyr med keramisk topp)

* Eget soverom eller sovealkove med plass til dobbelseng

* Plass til PC-pulten min (den tar ikke store plassen)

* Jevnt over god standard

* Helst plass til et lite spisebord

* Grei beliggenhet. Trenger ikke være midt i sentrum, men ha gode bussforbindelser til sentrum.

Som oftest er det ikke noe problem å finne noe som er ca det jeg har skrevet over, men det som ofte mangler er opplegg/plass til vaskemaskin. Det er visst veldig vanlig med vaskeri. Ellers så er det vanligvis altfor dyrt. Hvis jeg finner noe som kan pusses opp for en liten penge så kan det hende jeg kan få pappa til å pusse opp.

Lenke til kommentar

Andreasfe --> Om du tar en titt nedi Maridalsveien 33 (ved siden av alexander kj. plass) var det når jeg bodde der etter de nettop bygga leilighetene flere leiligheter på 28kvm (vil si ca 24kvm effektive) til rundt den prisen du snakker om der.

Jeg ville dog heller valgt noe eldre da "gamle" kvm er som regel "større" enn nye :p Det jeg mener med det er om du sammenlikner 28kvm i en topp moderne leilighet er det som regel mindre plass enn om du ser på 28kvm i en gammel leilighet da mange nye regner brutteareal som salgsarealet (tar med trapper, vegger og andre uboelige plasser) mens de gamle bruker mange ganger nettoarealet som salgsareal.

Lenke til kommentar

Bor hjemme (15 år)

Huset vårt ligger veldig nært, eller faktisk i Tromsø sentrum, men i et rolig strøk uten for mye trafikk.

Selve huset er ganske gammelt, tipper rundt 1960, men vi har pusset det opp ( 1998 eller no) , og har nettopp lagt nytt tak (!)

Boarealet er vel rundt 140 kvm.

Hva vi betalte husker jeg ikke, men det er verdt veldig mye mer nå enn det kostet når vi kjøpte det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...