Gå til innhold

Boligtråden - hvordan bor du? Leie eller kjøpt?

Anbefalte innlegg

Siden jeg for tiden har et stort ønske om å kjøpe meg noe eget, tenkte jeg at det kanskje kunne være interessert i å vite hvordan dere bor.

Har skrevet noen stikkord for hva dere f.eks kan ta med:

1. Du har kjøpt deg en egen leilighet/hus/rekkehus?

* Selveier eller borettslag? (evt. akskje)

* Hvordan er beliggenheten? (hvor langt utenfor sentrum av byen)

* Hvordan er bussforholdene?

* Hvor mye betalte du?

* Hvor mye lån tok du opp?

* Hvor store avdrag betaler du?

* Hvor mye egenkapital hadde du?

* Hva var startprisen før bud?

2. Du leier leilighet/hybel/hus?

* Hvor mye betaler du?

* Hvordan er standarden?

* Hvordan er beliggenheten?

* Hva er inkludert i leien?

Legg gjerne ved bilder.

Ps. Hvis du bor hos foreldrene dine så er det litt unødvendig å skrive det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leier leilighet, 44kvm.

5400kr.

Prima. "Blokken" ble bygget for halvannet år siden, og vi flyttet inn så snart det var mulig. Varmekabler på badet, støyfritt ventilasjonsanlegg over ovn og i stuen, godt isolert (varme og støy, selv om det alltid er en eller annen knøl som må jekke opp bassen til 11), etc.

Like ved Puddefjordsbroen, så buss er like i nærheten. En liten nærmat-butikk er like ved, og det samme er Mix-kiosk/postkontor. Skulle jeg ha vært interessert i å la barn vokse opp her (noe jeg ikke er), er det barnepark og skole 5 minutter unna. Hulen er også i nærheten, og det tar kort tid å gå til evt. studieplass.

Tak over hodet, bosstømming, bod. Strøm, internett og kabel-TV kommer i tillegg.

Lenke til kommentar

OK. Jeg leier for tiden en liten hybel-leilighet med sovealkove. Betaler 3500kr i mnd eks. strøm. Standarden er jevnt over høy. Kan se om jeg finner noen bilder jeg kan legge ut.

Tenker litt sånn at det er så waste of money å leie. Øse ut penger og ikke sitte igjen med noe for det. Kunne ønske jeg hadde litt mer egenkapital :(

Litt dårlige bilder

Bad med dusjkabinett i herdet glass, opplegg for vaskemaskin

bad.jpg

bad2.JPG

Kjøkkenet er ganske ok med innebygget komfyr med keramisk topp

komfyr.JPG

Det er bare plass til en 90cm seng i sovealkoven

seng.JPG

Ut vinduet:

utsikt.jpg

Kjøleskap og frys er bygd inn - har fått presset inn en liten pult til pc ved foten av sengen

kjokkenkontor.jpg

Jeg synes det er litt dyr husleie, men jeg tviler samtidig på at jeg kunne funnet noe like bra til denne prisen. Hybelen ligger på Laksevåg, 10 min med buss fra Bergen sentrum

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Enebolig 270 m2 boa. Bygde når det var billig (92/93) og har gjort masse selv.

(skal man ha hus bør det være såpass stort at en kan tusle rundt et par dager uten å treffe på kjerringa) :p

Edit, glemte jo det viktigste:

Egenkapital: Ja, det meste.

Lån: Et par månedslønner (hadde egentlig nedbetalt, men trengte ny bil :p )

Utgifter: En helsikes masse i kommunale avgifter og skatt "inntekt av egen bolig" + formueskatt.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

2. Du leier leilighet/hybel (dublett, dvs deler kjøkken og bad med ei jente/dame)

* Hvor mye betaler du?

2755,-, øker med en hundrings til sommern visst

* Hvordan er standarden?

Bra. Ble oppført rett før OL (bor på Gjøvik), så de ble visst brukt som boliger til deltagere, så tipper en gullvinner har bodd på rommet mitt. Er varmekabler i alle rom. Møbler og slikt er av pent utseende.

Ligger ca 200 meter fra Høgskolen, rett ved en treningshall, ca 2km fra sentrum (har bil).

KabelTV, 10mbits fiberlinje (kobla på høyskolen), fasttelefon (ikke bruk), alt av kommunale utgifter, strøm.

Lenke til kommentar

2. Du leier leilighet/hybel/hus? Hybelleilighet

* Hvor mye betaler du?

4070 + strøm (trekkes 500kr pr. mnd også balanseres det 2 ganger i året)

* Hvordan er standarden?

De ca 25kvmene skal angivlig typen god siden det iallfall ser veldig nytt ut her (tipper det er et par år gammelt), men jeg har sprekker i tak og vegg (overgangen tak-vegg for å være helt eksakt), andre leietakere har problemer med kloaklukt på badet (defekt vannlås), andre leietaker har også problemer med at sluket på badet ikke er laveste punkt, men heller det høyeste. Jeg har tydligvis blant de heldige som har et bad hvor vannet stopper hele 10cm før døra :w00t: Dessuten har brannalarmen gått i enkelte perioder stadig pga matlaging(!). På den positive siden har vi det faktum at jeg har eget bad og kjøkken.

Midt i Gjøvik sentrum, dvs nesten 2km til høyskolen.

10Mbit-linje som deles med alle andre studenthjemmene i Gjøvik, kabeltv og kom. avgifter.

Bare så det er sagt: ja, det ligger i planene at jeg skal flytte litt på meg bare snøen peller seg vekk her.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Hmmm. Leier nå, men ser etter å kjøpe nå. Bare koordinere litt osv. Har et par leiligheter på rundt 100-120kvm i synet som jeg tenkte å kanskje pusse litt opp.

Har bodd noen forskjellige plasser - sist jeg bodde i var nettop ferdigbygget da jeg flyttet inn, men det var alt for mye i forhold til prisen (25kvm til 6000,- i mnd)

Anyway så kan jeg fort oppsummere der jeg bor nå.

2. Du leier leilighet/hybel/hus?

* Hvor mye betaler du?

4000,- mnd. (spes. avtale)

* Hvordan er standarden?

36kvm leilighet. Mja. standarden, den er midt på treet. Oslo er ikke akkuratt byen med de nyeste leilighetene. Blokka er fra en plass på -60 tallet så den ser relativt jævlig ut (etter min mening), men leilighetene er nyoppusset så det er en stor kontrast mellom blokka og leilighetene. Jeg hørte de skal begynne å modernisere den neste uke, så det blir moro å se hva som kommer.

Meget bra. 2min fra. tbanen, 5 min fra sognsvann og ellers er det mulig å gå til oslo sentrum (ikke anbefalt for de som ikke har litt kondis :p)

Strøm, kabeltv og alle andre kommunale avg.

Endret av allyse
Lenke til kommentar
Oj.. Du er student? Hvordan klarer du i såfall å betale den skyhøye husleien der?

1900kr/mnd ekstra inn er det som gjør det, selv om jeg faktisk tror jeg kunne klart meg med bare lån + stipend. Er jo flere her som altså da overlever på 1430 resterende kronene etter at SOPP (Studentskipnaden i Oppland for de uvitende) har forsynt seg. Leien er egentlig ekstrem i forhold til det man faktisk får, men hører SOPP på det øret? Nei. De skal til og med sette opp leien i neste kontraktperiode :roll: Priser seg milevidt over de private? Nei, det skal de ikke ha noe av. Leien er passende selv om man kan få en 60kvm til samme pris her :roll:

Edit: Ja forresten, strømavtalen med SOPP er jo helt bak mål. 0,70kr pr kwh. Riktig nok det eneste man betaler, men det kan da umulig være billigst.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...