Gå til innhold

Creative Zen Touch VS Apple iPod

Anbefalte innlegg

Creative Zen Touch VS Apple iPod (20 giga)

noen som har en av disse spillerne?

jeg skal kjøpe en av de,,

ulemper creative: kan ikke overføre fra data til data uten program

og kan ikke skifte batterier,, men på 24 timer lurer jeg på om det virkelig trengs? får man med reiselader som på creatice micro?

ulemper apple: dyr,, er egentlig bare det :!:

men lyden for meg er det viktigste, så hva burde jeg gå for da? og at den ikke hakker når jeg jogger..

jeg er takknemlig for alle svar :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, ingen av disse er noe du vil jogge med. Harddiskene vil ha en mye høyere risiko for å ødelegges hvis de utsettes for gjentagende støt, som ved jogging. Skal du bruke den under trening, bør du kjøpe en flash-minne-basert spiller.

Jeg har selv en Zen Touch. Lydkvaliteten er god i mine ører, men jeg vet ikke hvordan den er satt opp mot en iPod.

Og hvis Zen Touch skal trekkes for å ikke ha utskiftbart batteri skal vel iPod også det (med mindre den har utskiftbart batteri. Så vidt jeg vet har den ikke det)? Det er vel heller sjeldent man har behov for å bytte batteri med Zen Touch, spesielt hvis man passer på å lade den når man har sjansen. Batteriet dens (og sannsynligvis iPods og de fleste andre nyere harddiskbaserte MP3-spilleres) er litium-basert og er blir ikke påvirket av minneeffekt, og tar ikke skade av klattlading. Les dette hvis du har lyst til å vite litt mer.

Lenke til kommentar

Jeg har Ipod 20Gb og den funker perfekt. I de testene jeg har kommet over har Creative Zen Touch kommet bedre ut på lyd, men begge har meget god lydkvalitet. Med mindre du er en HiFi entusiast av rang tviler jeg på at du vil rynke på nesen av noen av dem. Ørepluggene som følger med Ipoden er ikke av den beste kvaliteten og jeg skal derfor kjøpe meg et par ny snart. Tenkte på disse:

Koss, the Plug

Og hvis Zen Touch skal trekkes for å ikke ha utskiftbart batteri skal vel iPod også det (med mindre den har utskiftbart batteri. Så vidt jeg vet har den ikke det)?

Tipper man kan skifte batteri på begge selv om det er litt jobb. For Ipod er det laget en guide her på forumet: Ipod

Hvis du primært skal bruke spilleren til jogging ville jeg også gått for en flash-minne-basert.

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Creative Zen Touch VS Apple iPod (20 giga)

men lyden for meg er det viktigste, så hva burde jeg gå for da?

Jeg fikk sjansen til å teste ut Zen Touch her om dagen og må si at jeg ble utrolig lite imponert over scrollefletet. det er rett og slett slitsomt å bla seg nedover spillelistene med Creative sin løsning. Den sirkelformede designen til Apple fungerer veldig mye bedre.

Lyden fra Zen Touch var veldig bra, men iPod er ikke langt etter. Dessuten har dette lite å si dersom du bare skal bruke hodetelefoner.

-F-

Lenke til kommentar

Ipod tåler utmerket lange joggeturer også. Har mange ganger jogget 1 time helt knirkefritt. Det hender den stopper en gang, men da tar jeg bare en 10 sekunders stopp og så er det på'n igjen. Det står også på apples side at jogging skal gå fint så da er det garantisak hvis den går i stykker.

Lenke til kommentar
Ipod tåler utmerket lange joggeturer også. Har mange ganger jogget 1 time helt knirkefritt. Det hender den stopper en gang, men da tar jeg bare en 10 sekunders stopp og så er det på'n igjen.  Det står også på apples side at jogging skal gå fint så da er det garantisak hvis den går i stykker.

Joda, den tåler det sikkert. På samme måte som kroppen din tåler tobakk. Man øker sjansene for at lesehodet på harddisken krasjer inn i harddiskplatene hvis man jogger, eller utsetter den for andre repetetive støt.

Jog without fear — 25 minutes of skip protection

Er det det du tenker på? Det står jo at man ikke skal være plaget av hakking i musikken pga. at harddisken ikke klarer å lese som følge av joggingen da musikken som skal spilles snart lagres i flashminnet. Jeg ser ingen grunn til at diskkrasj skal gå under det. Men gjør det det er jo det fint!

Lenke til kommentar
Det står en eller annen plass på siden noe lignende dette "enten du er ute, inne eller tar den med på en joggetur" eller noe sånn :)

Fordi de skal selge ipod`er vel.

harddisken vil allikavell være en fysisk skive som snurrer rundt inne i ipod`en.

Altså tåler begrenset med støt som nevnt over.

Er det virkelig så vanskelig å forstå? :)

Er ikke forbudt å tenke selv å bruke enkel logikk. ;)

En siste ting. Hadde det stått at du kunne hoppe utfor ett fjell på de sidene hadde du gjort det da?

Du skjønner hvor jeg vil henn. :)

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vet jeg jo at harddisken, siden den er en fysik snurrende skive, ikke tåler store ytre påkjenninger som fallskjermhopping, svømming, hopping på trampoline, terrengsykling og skihopping. Ting som jogging og annen trening bør da gå fint, siden spilleren er utstyrt med anti-shock og det ikke er særlig mye "bevegelsesfrihet" for harddisken inni ipoden.

Har jogget 2-3 ganger i uken 30 min + siden september og har ikke merket noe, men når den ligger i vesken som er festet ved hoften ristes den kanskje ikke så mye :hmm:

Men mangen andre produsenter som creative fraråder brukerne å jogge med spilleren.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig vet jeg jo at harddisken, siden den er en fysik snurrende skive, ikke tåler store ytre påkjenninger som fallskjermhopping, svømming, hopping på trampoline, terrengsykling og skihopping. Ting som jogging og annen trening bør da gå fint, siden spilleren er utstyrt med anti-shock og det ikke er særlig mye "bevegelsesfrihet" for harddisken inni ipoden.

Har jogget 2-3 ganger i uken 30 min + siden september og har ikke merket noe, men når den ligger i vesken som er festet ved hoften ristes den kanskje ikke så mye :hmm:

Anti-shock i forbindelse med harddisk-baserte MP3-spillere et lite flash-minne på omtrent 30 MB hvor sangene som kommer til å spilles snart (hvis spilleren får spille slik den er stilt inn til) lagres slik at man slipper å vente på harddisken (flash-minne er raskere). Harddisken spinner da sjeldnere, men er ikke direkte beskyttet mot støt. Det at det er lite bevegelsesfrihet i den er en ulempe i så måte, siden mest mulig av energien i støtet overføres til de få bevegelige delene i spilleren, harddiskplatene og lese-/skrivehodene.

Lenke til kommentar

JEG ville valgt Ipod. Har allerede en Ipod Mini i familien, og syns den virker veldig "gjenomført" og ingen knirking eller noe sånt. Fin er den også. Creative Zen Touch der imot, syns jeg virker "barnslig", med kun grønne og blå farger syns jeg ikke den ser no e bra ut. Uten tvil hadde jeg valgt Ipod.

Lenke til kommentar
JEG ville valgt Ipod. Har allerede en Ipod Mini i familien, og syns den virker veldig "gjenomført" og ingen knirking eller noe sånt. Fin er den også. Creative Zen Touch der imot, syns jeg virker "barnslig", med kun grønne og blå farger syns jeg ikke den ser no e bra ut. Uten tvil hadde jeg valgt Ipod.

Hvor har du funnet grønnfarge på Zen Touch? Og foreslår du at den knirker, siden du nevner at iPod ikke gjør det?

Lydkvaliteten er nevnt som det viktigste av trådstarter, et punkt Zen Touch ofte vinner på i tester (jeg har ikke førstehåndsinformasjon angående dette). Prisen er også i Zen Touchs favør. Overføring av musikk er nok et punkt Zen Touch er lettest å ha med å gjøre på, siden man slipper å måtte bruke iTunes. Programvare kreves, men man må ikke gå gjennom iTunes, den kommer frem i Min datamaskin. Den har dessverre ikke mulighet for å overføre datafiler uten drivere, noe iPod har.

Navigasjon er muligens litt lettere på iPod, men er på ingen måte direkte vanskelig på Zen Touch.

Batteritiden er jo også verdt å nevne. iPods tolv timer kommer til kort mot Zen Touchs 24. Dette merkes også på størrelsen og vekten på Zen Touch, den er større og tyngre enn iPod.

Stort sett er Zen Touch mer for pengene. Ingen av dem kommer unna ekstra programvare, iPod er (ifølge deg) godt bygd, det er Zen Touch også, designen er en smakssak, iPod er sett på som mer brukervennlig, men mangler egendefinerbar equalizer, har svak batteritid og koster nesten 45% mer enn en Zen Touch.

Din oppfatning av spillerenes design kan jeg egentlig ikke kommentere, da det er din oppfatning. Har du noen grunner utover det rent estetiske?

Lenke til kommentar
Jeg har Ipod 20Gb og den funker perfekt. I de testene jeg har kommet over har Creative Zen Touch kommet bedre ut på lyd, men begge har meget god lydkvalitet. Med mindre du er en HiFi entusiast av rang tviler jeg på at du vil rynke på nesen av noen av dem. Ørepluggene som følger med Ipoden er ikke av den beste kvaliteten og jeg skal derfor kjøpe meg et par ny snart. Tenkte på disse:

Koss, the Plug

Og hvis Zen Touch skal trekkes for å ikke ha utskiftbart batteri skal vel iPod også det (med mindre den har utskiftbart batteri. Så vidt jeg vet har den ikke det)?

Tipper man kan skifte batteri på begge selv om det er litt jobb. For Ipod er det laget en guide her på forumet: Ipod

Hvis du primært skal bruke spilleren til jogging ville jeg også gått for en flash-minne-basert.

Lykke til med valget.

anbefaler Sony MDR EX71SL meget sterk. det er in ear plugger med meget god lyd, koster rundt 400,-.

http://www.sonystyle.com/is-bin/INTERSHOP....ontentItemPage=

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

takk for alt!

jeg går for zen touch, nå kommet ut i helt hvit også..

men kult at man får 20giga til 600kr mer da,, men der igjen,,

noen som har bilder som man kan sammenligne creative zen touch 20 gig med andre objekter?

p.s.

jeg bryr meg lite om hvordan den ser ut, skal være i lomma uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...